Program Operacyjny Kapitał Ludzki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(PO KL w woj. warmińsko-mazurskim)
(PO KL w woj. warmińsko-mazurskim)
Linia 70: Linia 70:
  
 
{|class="wikitable"
 
{|class="wikitable"
|+ '''Tabela. 1. Liczba podpisanych umów w ramach PO KL''' (stan na 31.12.2013)
+
|+ '''Tabela. 1. Liczba podpisanych umów w ramach PO KL'''  
 
!
 
!
!2013
+
!31.12.2013
 
|-
 
|-
 
|Zatrudnienie i integracja społeczna
 
|Zatrudnienie i integracja społeczna
Linia 118: Linia 118:
  
 
{|class="wikitable"
 
{|class="wikitable"
|+ '''Tabela. 2. Wartość projektów zrealizwanych w ramach PO KL''' (stan na 31.12.2013 r.)
+
|+ '''Tabela. 2. Wartość projektów zrealizwanych w ramach PO KL'''
 
!
 
!
!2013
+
!31.12.2013
 
|-
 
|-
 
|Zatrudnienie i integracja społeczna
 
|Zatrudnienie i integracja społeczna

Wersja z 10:41, 3 lip 2014

Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL) – jeden z pięciu krajowych programów operacyjnych w oparciu o które wdrażane są fundusze unijne 2007-2013. Rolę instytucji zarządzającej pełni Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Informacje podstawowe

Jest to drugi, co do wielkości alokacji, krajowy program operacyjnym. Obejmuje on całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w Polsce w latach 2007-2013. Głównym celem Programu jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej, co ma być osiągnięte poprzez:

  • podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo;
  • zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego;
  • poprawę zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce;
  • upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy;
  • zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług *wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa;
  • wzrost spójności terytorialnej.


Środki zarezerwowane na realizację PO KL dofinansowują tzw. projekty „miękkie” , obejmujące m.in.: szkolenia, doradztwo, realizację kampanii promocyjnych czy przyznanie jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej.


Program składa się z 10 Priorytetów, realizowanych zarówno na poziomie centralnym (priorytety I-V), jak i regionalnym (VI-IX). Powodem przyjęcia takiego rozwiązania było założenie o większej efektywności programów wdrażanych regionalnie, a także fakt dużego zróżnicowania regionalnego w Polsce.


Jako wyznacznik przyjęto, iż w ramach komponentu centralnego wsparciem obejmowane są systemy i struktury (np. system egzaminów zewnętrznych czy struktury Publicznych Służb Zatrudnienia). Wsparcie to, kierowane do grup o jednolitych potrzebach w skali kraju, ma charakter ogólnopolski i ponadregionalny. Taki podział uwarunkowany jest porządkiem prawnym i funkcjonującymi na szczeblu centralnym wyspecjalizowanymi instytucjami realizującymi zadania dla konkretnych grup docelowych lub podmiotów. Odnosi się to m.in. do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), realizującego zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) właściwej dla zadań z zakresu wsparcia dla przedsiębiorstw oraz OHP, które realizują działania w zakresie aktywizacji zawodowej młodzieży, a także przeciwdziałania marginalizacji i wykluczenia tej grupy społecznej. W ramach komponentu centralnego wsparcie jest udzielane za pomocą instrumentów zawartych w stosownych ustawach.


W komponencie regionalnym pomoc kierowana jest bezpośrednio do osób i grup społecznych z terenu danych regionów. Podział środków finansowych pomiędzy województwa w ramach komponentu regionalnego został dokonany na podstawie liczby mieszkańców województwa, stopy bezrobocia, liczby małych i średnich przedsiębiorstw zarejestrowanych w województwie, liczby osób utrzymujących się z rolnictwa oraz wskaźnika regionalnego zróżnicowania PKB na głowę mieszkańca. Dodatkowe wsparcie finansowe otrzymało pięć województw Polski Wschodniej, w celu przyśpieszenia procesów rozwojowych i pełniejszego włączenia się tych obszarów w procesy tworzenia wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. W efekcie zastosowanego algorytmu podział alokacji ogółem na województwa ukształtował się następująco:

  • dolnośląskie – 499,18 mln euro;
  • kujawsko-pomorskie – 453,35 mln euro;
  • lubelskie – 547,31 mln euro;
  • lubuskie – 184,28 mln euro;
  • łódzkie – 517,71 mln euro;
  • małopolskie – 610,10 mln euro;
  • mazowieckie – 935,32 mln euro;
  • opolskie – 229,93 mln euro;
  • podkarpackie – 494,56 mln euro;
  • podlaskie – 267,693 mln euro;
  • pomorskie – 401,13 mln euro;
  • śląskie – 759,43 mln euro;
  • świętokrzyskie – 360,31 mln euro;
  • warmińsko-mazurskie – 390,354 mln euro;
  • wielkopolskie – 625,27 mln euro;
  • zachodniopomorskie – 377,20 mln euro.


Ogółem, na realizację Programu wyasygnowano kwotę ponad 11,7 mld euro, w tym wkład finansowy Europejskiego Funduszu Społecznego to ponad 10,0 mld euro, a pozostałe 1,7 mld euro stanowią środki krajowe [1].


Na strukturę Programu składa się 10 osi priorytetowych:

  • Zatrudnienie i integracja społeczna - 430,26 mln euro EFS;
  • Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących - 671,93 mln euro EFS;
  • Wysoka jakość systemu oświaty - 674,67 mln euro EFS;
  • Szkolnictwo wyższe i nauka - 837,56 mln euro EFS;
  • Dobre rządzenie - 487,35 mln euro EFS;
  • Rynek pracy otwarty dla wszystkich - 2.063,71 mln euro EFS;
  • Promocja integracji społecznej - 1.363,01 mln euro EFS;
  • Regionalne kadry gospodarki - 1.394,07 mln euro EFS;
  • Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach - 1.684,51 mln euro EFS;
  • Pomoc techniczna - 400,29 mln euro EFS.


PO KL w woj. warmińsko-mazurskim

Komponent regionalny PO KL wdrażany jest na Warmii i Mazurach przez dwie instytucje, tj.:

  1. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Departament Europejskiego Funduszu Społecznego (instytucja pośrednicząca odpowiedzialna za priorytety VII, VIII – działanie 8.2, IX);
  2. Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie (instytucja pośrednicząca II stopnia odpowiedzialna za priorytety VI, VIII – działanie 8.1) [2].


Do 31 grudnia 2013 r. beneficjenci z woj. warmińsko-mazurskiego podpisali 4103 umowy na realizację projektów współfinansowanych środkami z PO KL, w tym w komponencie regionalnym 3890 (tab. 1).


Tabela. 1. Liczba podpisanych umów w ramach PO KL
31.12.2013
Zatrudnienie i integracja społeczna 7
Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących 55
Wysoka jakość systemu oświaty 45
Szkolnictwo wyższe i nauka 0
Dobre rządzenie 102
Rynek pracy otwarty dla wszystkich 1047
Promocja integracji społecznej 728
Regionalne kadry gospodarki 782
Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach 1333
Pomoc techniczna 4

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.


W ramach PO KL 2007-2013 beneficjenci z woj. warmińsko-mazurskiego zrealizowali projekty na łączną kwotę 1.831.676.024,92 zł. Woj. warmińsko-mazurskie na tle pozostałych regionów Polski w zakresie wartości projektów zrealizowanych w ramach PO KL zaprezentowano na rysunku 1. Wartość projektów zrealizowanych w latach 2011-2012 przy współudziale środków z charakteryzowanego Programu, w podziale na osie priorytetowe zestawiono w tabeli 2.


Rys. 1. Wartość projektów współfinansowanych środkami z PO KL – woj. warmińsko-mazurskie na tle kraju (stan na koniec 2013 r.)

PO KL wartość projektów woj na tle kraju.jpg

Źródło: opracowanie własne na podstawie: http://www.mojapolis.pl/ [1.07.2014]


Tabela. 2. Wartość projektów zrealizwanych w ramach PO KL
31.12.2013
Zatrudnienie i integracja społeczna 0,00
Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących 18499205,97
Wysoka jakość systemu oświaty 47082864,43
Szkolnictwo wyższe i nauka 0,00
Dobre rządzenie 26706862,21
Rynek pracy otwarty dla wszystkich 109936455,05
Promocja integracji społecznej 57243675,61
Regionalne kadry gospodarki 178141968,11
Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach 200464985,96
Pomoc techniczna 26142495,23

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.

Bibliografia

http://www.efs.gov.pl/OrganizacjaFunduszyEuropejskich/Strony/Instytucjewprogramach.aspx [1.07.2014]

http://www.mojapolis.pl/ [1.07.2014]

Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Przypisy