Rajd Polski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 3: Linia 3:
 
  |grafika = Rajd_samochodowy.jpg
 
  |grafika = Rajd_samochodowy.jpg
 
  |podpis grafiki = źródło: www.rajdpolski.pl
 
  |podpis grafiki = źródło: www.rajdpolski.pl
  |Pełna nazwa klubu = Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach , eliminacja Mistrzostw Świata
+
  |Pełna nazwa klubu = Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata
  |Data założenia = 1921
+
  |Data założenia = 1921 r.
 
  |Sekcje =  
 
  |Sekcje =  
 
  |Adres =  
 
  |Adres =  
 
}}
 
}}
<br/>
+
<br/><br/>
=Wydarzenia sportowe=
+
==Wydarzenia sportowe==
 
Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok  później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku  raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały [[Mikołajki|Mikołajki]]. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.
 
Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok  później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku  raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały [[Mikołajki|Mikołajki]]. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.
  
Linia 15: Linia 15:
 
*2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
 
*2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
 
*2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja)  
 
*2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja)  
=Bibliografia=
+
==Bibliografia==
*[[http://pl.wikipedia.org/wiki/Rajd_Polski wikipedia.org]]
+
[http://pl.wikipedia.org/wiki/Rajd_Polski Rajd Polski, pl.wikipedia.org] [10.12.2014] <br/>
 
[[Kategoria:Sport|Rajd Polski]][[Kategoria:Wydarzenia sportowe|Rajd Polski]]
 
[[Kategoria:Sport|Rajd Polski]][[Kategoria:Wydarzenia sportowe|Rajd Polski]]

Wersja z 17:46, 12 lut 2015

Rajd Polski

źródło: www.rajdpolski.pl
źródło: www.rajdpolski.pl
Pełna nazwa klubu Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach, eliminacja mistrzostw świata
Data założenia 1921 r.



Wydarzenia sportowe

Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.

Ostatni zwycięzcy

  • 2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
  • 2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja)

Bibliografia

Rajd Polski, pl.wikipedia.org [10.12.2014]