Rajd Polski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 10: Linia 10:
 
<br/>
 
<br/>
 
=Wydarzenia=
 
=Wydarzenia=
Pierwsza impreza odbyła się w 1921 roku i wiodła z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 osiągnęła długość 3798 km. Rajd Polski miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 roku z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą niemal przez całą Polskę. Rok  później impreza odbyła się pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1960 r. Wówczas po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że zawody ukończyły tylko trzy załogi, a rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata. Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Rajd powoli odzyskiwał swój prestiż. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Przez trzy edycje (1997-1999) rajd organizowany był znów w Krakowie, po czym impreza powróciła na Dolny Śląsk. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej W 2005 roku Rajd Polski został przeniesiony na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. W latach 2006-2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do cyklu Mistrzostw Świata , aby w 2009 roku zostać ostatecznie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. W latach 2010-2013 rajd był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy, a w 2013 roku także Mistrzostw Litwy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowani imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.
+
Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok  później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku  raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.
  
 
'''Ostatni zwycięzcy'''
 
'''Ostatni zwycięzcy'''

Wersja z 11:52, 19 gru 2014

Rajd Polski

źródło: www.rajdpolski.pl
źródło: www.rajdpolski.pl
Pełna nazwa klubu Rajd samochodowy ostatnio rozgrywany na Mazurach , eliminacja Mistrzostw Świata
Data założenia 1921


Wydarzenia

Po raz pierwszy impreza odbyła się w 1921 roku, trasę wyznaczono z Warszawy do Białowieży, a wygrał Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Rywalizacja spotkała się z dużym zainteresowaniem, okazała się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale też świetną promocją przemysłu motoryzacyjnego. Rajd rozrastał się i już w 1925 osiągnął długość 3798 km. Miał w swej historii przerwy. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 nie odbył się z powodu kryzysu gospodarczego. Po dwóch edycjach znów nastąpiła przerwa z powodu II wojny światowej. Imprezę reaktywowano w 1947 roku . Trasę liczyła 2500 km i wyznaczono ją przez całą Polskę. Rok później przebiegała pod patronatem prezydenta Bolesława Bieruta. I znów nastąpiła przerwa do 1954 r. W 1960 roku raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata, ale błędy organizacyjne spowodowały, że na kolejne 36 lat stracił najwyższy status . Imprezę przeniesiono z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Trzeba było znów walczyć o prestiż i zaufanie władz światowych sportów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy. Do 2005 roku imprezę rozgrywano w Małopolsce lub na Dolnym Śląsku aż została przeniesiona na szutrowe drogi Mazur, a bazą zostały Mikołajki. Przez dwa lata rajd był kandydatem do cyklu Mistrzostw Świata. W 2009 roku był już rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Przez kolejne trzy lata kierowcy walczyli o punkty Mistrzostw Polski (w 2013 także Litwy) i Mistrzostw Europy. Od 2014 roku Rajd Polski jest ponownie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Dzięki usytuowaniu imprezy w Mikołajkach powstał tam tor, gdzie rozgrywany jest odcinek specjalny – supersprint.

Ostatni zwycięzcy

  • 2003 Miguel Campos (Portugalia) 2004 Luca Pedersoli (Włochy) 2005 Krzysztof Hołowczyc (Polska) *2006 Leszek Kuzaj (Polska) 2007 Oscar Svedlund (Szwecja) 2008 Michał Bębenek (Polska) *2009 Mikko Hirvonen (Finlandia) 2010 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2011 Kajetan Kajetanowicz (Polska)
  • 2012 Esapekka Lappi (Finlandia) 2013 Kajetan Kajetanowicz (Polska) 2014 Sebastien Ogier (Francja)

Bibliografia