Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Szczytnie

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Wersja z dnia 23:43, 14 lis 2014 autorstwa Kinlis (dyskusja | edycje) (Działalność)
Skocz do: nawigacja, szukaj
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Szczytnie

Budynek Ośrodka, źródło: Szkolnictwo
Budynek Ośrodka, źródło: Szkolnictwo
Data założenia: 1968 r.
Poziom szkoły: przedszkolny, podstawowy, ponadpodstawowy, ponadgimnazjalny
Podtyp szkoły: szkoła specjalna
Adres: ul. Janusza Korczaka 4, 12-100 Szczytno
Patron: Janusz Korczak


Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Janusza Korczaka w Szczytnie – placówka oświatowa w województwie warmińsko-mazurskim, w Szczytnie. Dyrektorem Ośrodka jest Maria Jolanta Rudzka.

Historia

1 stycznia 1968 r. został otwarty Państwowy Zakład Wychowawczy w Szczytnie. Początkowo naukę w Zakładzie pobierało 160 dzieci w 8 oddziałach. W roku szkolnym 1970/1971 było już 206 wychowanków skupionych w 10 oddziałach. W 1973 r. Zakład otrzymał imię Janusza Korczaka i przemianowano go na Specjalny Zakład Wychowawczy.

W roku szkolnym 1975/1976 dla osób przerośniętych wiekowo utworzono klasę VI uzawodowioną o kierunku rolniczym, a w roku szkolnym 1976/1977 przy Specjalnym Zakładzie Wychowawczym powstała trzyletnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna o profilu krawiectwa lekkiego damskiego.

5 kwietnia 1977 r. zmieniono dotychczasową nazwę zakładu na Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy imienia Janusza Korczaka. 20 maja 1978 r. przyznano Ośrodkowi sztandar.


1 września 1999 r. w Ośrodku powstało gimnazjum dla osób upośledzonych w stopniu lekkim, a w roku szkolnym 2000/2001 powstało gimnazjum dla osób upośledzonych w stopniu umiarkowanym.

Cele i zadania

Celem Ośrodka jest przede wszystkim troska o wszechstronny rozwój dzieci na miarę indywidualnych możliwości oraz przygotowanie ich do codziennego życia, a także współżycia w społeczeństwie.

Działalność

Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, ze sprzężeniami oraz autyzmem.

W skład Ośrodka wchodzą:

W Ośrodku wykorzystywane są następujące metody pracy:

  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
  • programy aktywności i komunikacji Knillów,
  • stymulacja polisensoryczna,
  • elementy Metody Dobrego Startu,
  • elementy Pedagogiki Zabawy,
  • elementy Metody Dennisona,
  • Metoda Domana,
  • terapia zabawą,
  • metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej,
  • dogoterapia,
  • EEG Biofeedback,
  • Tomatisa (stymulacja audio-psycho-lingwistyczna).

Ośrodek oferuje pracownie zajęć terapeutycznych:

  • Pracownia Metodą Marii Montesori,
  • Stymulacja polisensoryczna,
  • Dogoterapia,
  • EEG Biofeedback,
  • Tomatis (stymulacja audio-psycho-lingwistyczna),
  • AAC - Alternatywna i Wspomagająca Komunikacja,
  • Pracownia Nauczania Indywidualnego,
  • Terapia Poznawania Świata,
  • Sala Rehabilitacyjna,
  • Sala Usprawniania Sportowego i Fizycznego.

W Ośrodku zrealizowano następujące projekty edukacyjne:

  • Wycieczka do Muzeum Powstania Warszawskiego,
  • Opaski powstańcze,
  • Wycieczka na Cmentarz Wojskowy na Powązkach w Warszawie,
  • Projekt edukacyjny w gimnazjum "Powstanie Warszawskie w słowach zamknięte".


Kadra pedagogiczna

Wicedyrektorzy:

  • ds Gimnazjum, Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Szkoły Przysposabiającej do Pracy - Iwona Agata Kacak
  • ds Szkoły Podstawowej i Internatu - Iwona Pruszkowska

Rewalidacja:

  • logopeda - Ewa Radziwińska, Halina Obrębska
  • pedagog - Barbara Jałoszyńska
  • psycholog - Ojcewicz Hanna

Wychowawcy Internatu:

Marcin Bałazy, Ewa Bienia, Teresa Ciecierska, Barbara Jabłońska, Bożena Kajdana, Maria Rzepecka, Paweł Walerzak, Magdalena Wylot


Osiągnięcia

Wychowankowie Ośrodka biorą udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, plastycznych oraz olimpiadach sportowych.

Bibliografia


Ośrodek, 14.11.2014 r.

SOSW Szczytno, 14.11.2014 r.

Szkolnictwo, 14.11.2014 r.