Strajk w olsztyńskim PKS: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Przebieg)
(Bibliografia)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Protesty i strajki infobox
 
{{Protesty i strajki infobox
 
  |Strajk Wiec Pikieta Demonstracja  = Strajk w olsztyńskim PKS
 
  |Strajk Wiec Pikieta Demonstracja  = Strajk w olsztyńskim PKS
  |Zdjęcie                          = strajkpks.jpg
+
  |Zdjęcie                          =  
  |podpis zdjęcia                    = Strajk w olsztyńskim PKS, źródło: [http://olsztyn.wm.pl/70756,Koniec-protestu-w-PKS-Olsztyn-Wyszlo-na-remis.html#axzz37uF4jwBD olsztyn.wm.pl] [19.07.2014]
+
  |podpis zdjęcia                    =  
 
  |Organizator                      = związkowcy z Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej
 
  |Organizator                      = związkowcy z Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej
 
  |Data                              = 3 sierpień 2011
 
  |Data                              = 3 sierpień 2011
 
  |Miejsce                          = Olsztyn
 
  |Miejsce                          = Olsztyn
 
}}
 
}}
 
+
''' Strajk w olsztyńskim PKS ''' –  protest związkowców z [[Olsztyn|olsztyńskiego]] PKS, którego powodem było wypowiedzenie przez zarząd spółki zakładowego zbiorowego układu pracy.<br/><br/>
''' Strajk w olsztyńskim PKS ''' –  protest związkowców z olsztyńskiego PKS, którego powodem było wypowiedzenie przez zarząd spółki zakładowego zbiorowego układu pracy.<br/>
 
 
== Cel ==
 
== Cel ==
 
Strajkujący żądali między innymi przywrócenia premii i nagród jubileuszowych, które gwarantował zbiorowy układ pracy.  
 
Strajkujący żądali między innymi przywrócenia premii i nagród jubileuszowych, które gwarantował zbiorowy układ pracy.  
 
<br/>
 
<br/>
 +
== Przebieg ==
 +
[[Olsztyn|Olsztyński]] PKS w połowie 2011 roku zadłużony był na ponad milion złotych. Zarząd, szukając oszczędności, zaproponował pracownikom zawieszenie niektórych punktów układu zbiorowego. Gdy ci odmówili, w całości wypowiedział układ. Na takie działanie spółki odpowiedziały związki zawodowe, zapowiadając strajk.
  
== Przebieg ==
+
W akcji protestacyjnej wzięły udział cztery związki zawodowe działające w PKS. Spór między związkami, a pracodawcą zaostrzył się, gdy ci pierwsi odmówili rozwiązania konfliktu drogą negocjacji. Podejrzewano, że układ zbiorowy został wypowiedziany, aby nowy inwestor warszawska spółka Retail Provider mogła zaoszczędzić na pracownikach. Protest ograniczył się do wywieszenie flag protestacyjnych lecz zapowiadano, że jeśli nie uda dojść się do porozumienia, na trasę przestaną wyruszać autobusy.  
Olsztyński PKS w połowie 2011 roku zadłużony był na ponad milion złotych. Zarząd szukając oszczędności zaproponował pracownikom zawieszenie niektórych punktów układu zbiorowego a gdy ci odmówili, w całości wypowiedział układ. Na takie działanie spółki odpowiedziały związki zawodowe zapowiadając strajk. W akcji protestacyjnej wzięły udział cztery związki zawodowe działające w PKS. Spór między związkami a pracodawcą zaostrzył się, gdy ci pierwsi odmówili rozwiązania konfliktu drogą negocjacji. Podejrzewano, że układ zbiorowy został wypowiedziany aby nowy inwestor, warszawska spółka Retail Provider, mogła zaoszczędzić na pracownikach. Protest ograniczył się do wywieszenie flag protestacyjnych lecz zapowiadano, że jeśli nie uda dojść się do porozumienia na trasę przestaną wyruszać autobusy. We wrześniu 2011 roku próbowano rozwiązać spór z pomocą mediatora przysłanego przez ministra skarbów. 30 września 2011 roku protest został zakończony podpisaniem porozumienia. Jacek Tamkun, przewodniczący Związku Zawodowego Kierowców w PKS Olsztyn stwierdził, że to związkowcy ustąpili, nie chcąc aby nowy właściciel przejmował firmę, w której trwał konflikt. Związkowcy zgadzając się na porozumienie musieli zrezygnować z kilku przywilejów gwarantowanych im przez układ pracy. Nie udało się zachować odpraw emerytalnych ale większość premii i nagród została zachowana co zagwarantowało pracownikom niezmienność ich pensji.  
+
 
 +
We wrześniu 2011 roku próbowano rozwiązać spór z pomocą mediatora przysłanego przez ministra skarbów. 30 września 2011 roku protest został zakończony podpisaniem porozumienia. Jacek Tamkun, przewodniczący Związku Zawodowego Kierowców w PKS Olsztyn, stwierdził, że to związkowcy ustąpili, nie chcąc, aby nowy właściciel przejmował firmę, w której trwał konflikt. Związkowcy, zgadzając się na porozumienie, musieli zrezygnować z kilku przywilejów gwarantowanych im przez układ pracy. Nie udało się zachować odpraw emerytalnych, ale większość premii i nagród została zachowana, co zagwarantowało pracownikom niezmienność ich pensji.  
 
<br/>
 
<br/>
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
[http://olsztyn.wm.pl/70756,Koniec-protestu-w-PKS-Olsztyn-Wyszlo-na-remis.html#axzz37uF4jwBD olsztyn.wm.pl, Koniec protestu w PKS Olsztyn] [19.07.2014]<br/>
 
[http://olsztyn.wm.pl/70756,Koniec-protestu-w-PKS-Olsztyn-Wyszlo-na-remis.html#axzz37uF4jwBD olsztyn.wm.pl, Koniec protestu w PKS Olsztyn] [19.07.2014]<br/>
Linia 24: Linia 25:
 
<br/>
 
<br/>
  
[[Kategoria: Społeczeństwo]][[Kategoria: Społeczeństwo obywatelskie]][[Kategoria: Protesty i strajki]]<br />
+
[[Kategoria: Społeczeństwo]][[Kategoria:Społeczeństwo]][[Kategoria: Protesty i strajki]] [[kategoria: Olsztyn]] [[Kategoria: 1990-]]

Aktualna wersja na dzień 09:55, 22 mar 2015

Strajk w olsztyńskim PKS

Organizator związkowcy z Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej
Data 3 sierpień 2011
Miejsce Olsztyn

Strajk w olsztyńskim PKS – protest związkowców z olsztyńskiego PKS, którego powodem było wypowiedzenie przez zarząd spółki zakładowego zbiorowego układu pracy.

Cel

Strajkujący żądali między innymi przywrócenia premii i nagród jubileuszowych, które gwarantował zbiorowy układ pracy.

Przebieg

Olsztyński PKS w połowie 2011 roku zadłużony był na ponad milion złotych. Zarząd, szukając oszczędności, zaproponował pracownikom zawieszenie niektórych punktów układu zbiorowego. Gdy ci odmówili, w całości wypowiedział układ. Na takie działanie spółki odpowiedziały związki zawodowe, zapowiadając strajk.

W akcji protestacyjnej wzięły udział cztery związki zawodowe działające w PKS. Spór między związkami, a pracodawcą zaostrzył się, gdy ci pierwsi odmówili rozwiązania konfliktu drogą negocjacji. Podejrzewano, że układ zbiorowy został wypowiedziany, aby nowy inwestor – warszawska spółka Retail Provider – mogła zaoszczędzić na pracownikach. Protest ograniczył się do wywieszenie flag protestacyjnych lecz zapowiadano, że jeśli nie uda dojść się do porozumienia, na trasę przestaną wyruszać autobusy.

We wrześniu 2011 roku próbowano rozwiązać spór z pomocą mediatora przysłanego przez ministra skarbów. 30 września 2011 roku protest został zakończony podpisaniem porozumienia. Jacek Tamkun, przewodniczący Związku Zawodowego Kierowców w PKS Olsztyn, stwierdził, że to związkowcy ustąpili, nie chcąc, aby nowy właściciel przejmował firmę, w której trwał konflikt. Związkowcy, zgadzając się na porozumienie, musieli zrezygnować z kilku przywilejów gwarantowanych im przez układ pracy. Nie udało się zachować odpraw emerytalnych, ale większość premii i nagród została zachowana, co zagwarantowało pracownikom niezmienność ich pensji.

Bibliografia

olsztyn.wm.pl, Koniec protestu w PKS Olsztyn [19.07.2014]
olsztyn.wm.pl, Mediator ma pomóc zakończyć spór w PKS [19.07.2014]
olsztyn.wm.pl, W olsztyńskim PKS-sie robi się goraco [19.07.2014]
wladzarobotnicza.pl[ 19.07.2014]