Szlak pieszy "Okólny" - Elbląg: Różnice pomiędzy wersjami

(Nazwa szlaku)
(Opis)
Linia 30: Linia 30:

Szlak w całości przebiega przez elbląski park leśny [[Bażantarnia]] leżący na skraju [[Wysoczyzna Elbląska|Wysoczyzny Elbląskiej]]. Bażantarnia jest miejscem wypoczynkowym istniejącym już od XVIII w. W XIX w. były królewski konsul w Rosji [[August Abbeg]] przebudował dwór w zajazd. W otaczającym parku wytyczono aleje i tarasy. Organizowano zawody strzeleckie, koncerty muzyczne i przedstawienia w muszli koncertowej.

Szlak zaczyna się przy Restauracji Myśliwskiej - zabytek wpisany do rejestru zabytków pod numerem ID 644719. Jest to węzeł szlaków. Oprócz szlaku żółtego rozpoczynają się tu także szlak zielony [[Szlak pieszy "Ścieżka Jaszczurek" – Elbląg|"Ścieżka Jaszczurek"]], [[Szlak pieszy "Żółta Stopa" – Elbląg|szlak "Żółta Stopa"]], niebieski [[Szlak pieszy "Okrężny" – Elbląg|"Okrężny"]] oraz przebiega [[Szlak Kopernikowski Frombork-Kępki|czerwony Szlak Kopernikowski]]. Obok restauracji znajduje się tablica turystyczno-informacyjna, parking, pomnik przyrody (stary dąb) oraz muszla koncertowa.
Szlak zaczyna się przy Restauracji Myśliwskiej zabytek wpisany do rejestru zabytków pod numerem ID 644719. Jest to węzeł szlaków. Oprócz szlaku żółtego rozpoczynają się tu także szlak zielony [[Szlak pieszy "Ścieżka Jaszczurek" – Elbląg|"Ścieżka Jaszczurek"]], [[Szlak pieszy "Żółta Stopa" – Elbląg|szlak "Żółta Stopa"]], niebieski [[Szlak pieszy "Okrężny" – Elbląg|"Okrężny"]] oraz przebiega [[Szlak Kopernikowski Frombork-Kępki|czerwony Szlak Kopernikowski]]. Obok restauracji znajduje się tablica turystyczno-informacyjna, parking, pomnik przyrody (stary dąb) oraz muszla koncertowa.

Na szlaku  mijamy [[Srebrny Potok]], a kilkadziesiąt metrów dalej dochodzimy do maszynowni orczykowego wyciągu narciarskiego i dalej, z prawej strony, mijamy szczyt [[Wzniesienie Krucza | wzniesienia Krucza]] o wysokości 92,6 m n.p.m. (zamiennie nazywanego [[Góra Chrobrego|Górą Chrobrego]]). Wzniesienie Krucza sąsiaduje z dwoma innymi wzniesieniami, tj. na południowy zachód w odległości ok. 600 m [[Gęsia]] i na północny wschód w odległości ok. 500 m [[Wzgórze Marii]].

Linia 36: Linia 36:

Dalej lasy Leśnictwa [[Dębica]] (Nadleśnictwo Elbląg) otaczają lasy komunalne Bażantarni. Obok leśniczówki znajduje się tablica z mapą Bażantarni oraz pomnik przyrody – lipa drobnolistna (28 m wysokości i 6,3 m obwodu). Dalej szlak wiedzie przy ogrodzeniu cmentarza komunalnego do mostku Elewów nad Srebrnym Potokiem. Przechodząc przez niego, przecinamy czerwony Szlak Kopernikowski. Za mostkiem znajdują się tablice edukacyjne [[Nadleśnictwo Elbląg|Nadleśnictwa Elbląg]]. Szlak kończy się obok mostu drogowego na [[rzeka Kumiela|rzece Kumieli]]. Obok po prawej stronie znajduje się pętla tramwajowa linii nr 2 przy ul. Marymonckiej. Po lewej stronie droga prowadzi do [[Nadleśnictwo Elbląg|Nadleśnictwa Elbląg]], którego siedziba mieści się w [[Pałac Augusta Abbega w Elblągu|Pałacu Augusta Abbega]] – neogotycki pałac wybudowany w latach 1810–1811 na zlecenie radcy handlowego i byłego konsula królewskiego [[August Abbeg|Augusta Abbega]]. Jako zabytek wpisany jest do rejestru zabytków nieruchomych Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków.

<br/>

Kolor znakowania żółty Zolty.gif
Długość 7.5 km
Typ szlak pieszy

Szlak pieszy – piesza trasa wycieczkowa oznaczona specjalnymi symbolami wyznaczającymi jej przebieg i ułatwiającymi odnalezienie właściwej drogi. Szlaki lądowe wykorzystują biegnące w terenie drogi i ścieżki. W Polsce ustalone jest oznaczanie szlaku pieszego za pomocą trzech przylegających do siebie poziomych pasków, umieszczanych na drzewach, murach, skałach itp. Dwa zewnętrzne paski są barwy białej, natomiast środkowy jest wypełniony dowolną inną niż biała (np. czarną, czerwoną, niebieską, zieloną czy żółtą farbą).

Nazwa szlaku

"Okólny" – żółty szlak pieszy

Trasa

Elbląg-Bażantarnia: Restauracja Myśliwska – Góra Chrobrego – Leśnictwo Dębica – mostek Elewów – pętla tramwajowa

Opis

Bażantarnia, Restauracja Myśliwska
Pałac Augusta Abbega, obecnie siedziba Nadleśnictwa Elbląg
Bażantarnia, Srebrny Potok

Szlak w całości przebiega przez elbląski park leśny Bażantarnia leżący na skraju Wysoczyzny Elbląskiej. Bażantarnia jest miejscem wypoczynkowym istniejącym już od XVIII w. W XIX w. były królewski konsul w Rosji August Abbeg przebudował dwór w zajazd. W otaczającym parku wytyczono aleje i tarasy. Organizowano zawody strzeleckie, koncerty muzyczne i przedstawienia w muszli koncertowej.

Szlak zaczyna się przy Restauracji Myśliwskiej – zabytek wpisany do rejestru zabytków pod numerem ID 644719. Jest to węzeł szlaków. Oprócz szlaku żółtego rozpoczynają się tu także szlak zielony "Ścieżka Jaszczurek", szlak "Żółta Stopa", niebieski "Okrężny" oraz przebiega czerwony Szlak Kopernikowski. Obok restauracji znajduje się tablica turystyczno-informacyjna, parking, pomnik przyrody (stary dąb) oraz muszla koncertowa.

Na szlaku mijamy Srebrny Potok, a kilkadziesiąt metrów dalej dochodzimy do maszynowni orczykowego wyciągu narciarskiego i dalej, z prawej strony, mijamy szczyt wzniesienia Krucza o wysokości 92,6 m n.p.m. (zamiennie nazywanego Górą Chrobrego). Wzniesienie Krucza sąsiaduje z dwoma innymi wzniesieniami, tj. na południowy zachód w odległości ok. 600 m Gęsia i na północny wschód w odległości ok. 500 m Wzgórze Marii.

Dalej lasy Leśnictwa Dębica (Nadleśnictwo Elbląg) otaczają lasy komunalne Bażantarni. Obok leśniczówki znajduje się tablica z mapą Bażantarni oraz pomnik przyrody – lipa drobnolistna (28 m wysokości i 6,3 m obwodu). Dalej szlak wiedzie przy ogrodzeniu cmentarza komunalnego do mostku Elewów nad Srebrnym Potokiem. Przechodząc przez niego, przecinamy czerwony Szlak Kopernikowski. Za mostkiem znajdują się tablice edukacyjne Nadleśnictwa Elbląg. Szlak kończy się obok mostu drogowego na rzece Kumieli. Obok po prawej stronie znajduje się pętla tramwajowa linii nr 2 przy ul. Marymonckiej. Po lewej stronie droga prowadzi do Nadleśnictwa Elbląg, którego siedziba mieści się w Pałacu Augusta Abbega – neogotycki pałac wybudowany w latach 1810–1811 na zlecenie radcy handlowego i byłego konsula królewskiego Augusta Abbega. Jako zabytek wpisany jest do rejestru zabytków nieruchomych Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków.

Bibliografia

Narodowy Instytut Dziedzictwa - Wykaz zabytków w woj. warmińsko-mazurskim

www.szlaki.mazury.pl [22.12.2013]

Elbląska Bażantarnia, red. J. Zaskiewicz, Elbląg 1995.