Szlak pieszy Iława - Siemiany: Różnice pomiędzy wersjami

[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 22: Linia 22:

== Opis ==

Malowniczy szlak pieszy prowadzi z miasta [[Iława]] lasami wzdłuż brzegu [[Jezioro Jeziorak|Jeziora Jeziorak]], do wsi letniskowej [[Siemiany]]. W większości przebiega przez [[Park Krajobrazowy Pojezierza Iławskiego]].<br/>

Szlak zaczyna się przy neogotyckim dworcu kolejowym na ul. Dworcowej i początkowo biegnie razem ze szlakiem zielonym [Szlak Napoleoński|(Szlakiem Napoleoński)] Iława jest ośrodkiem wypoczynkowym, sportowym i turystycznym. Znajduje się na terenie [[Zielone Płuca Polski|Zielonych Płuc Polski]]. Znajdują siętu liczne zabytki. Napewno warto obejrzeć gotycki [[kościół Przemienienia Pańskiego]] na Starym Mieście, [Cerkiew św. Jana Apostołarzeźby], neobarokowy ratusz, liczne kamenice. Przy jeziorze Jeziorak Mały skręcamy w lewo i al. Pojednania. Mijamy po prawej „Galerię Jeziorak” oraz amfiteatr im. Louisa Armstronga. Skręcamy w lewo i przechodzimy przez most na ul. Konstytucji 3 Maja, który oddziela Jeziorak Mały od Jezioraka. Tutaj za mostem szlak zielony skręca w lewo (do Szymbarka), a my w prawo. Idąc ulicą H. Sienkiewicza po 800 m mijamy stację benzynową. Po około 300 metrach skręcamy w prawo w las.
Szlak zaczyna się przy neogotyckim dworcu kolejowym na ul. Dworcowej i początkowo biegnie razem ze szlakiem zielonym [[Szlak Napoleoński|Szlakiem Napoleoński]]. Iława jest ośrodkiem wypoczynkowym, sportowym i turystycznym. Znajduje się na terenie [[Zielone Płuca Polski|Zielonych Płuc Polski]]. Znajdują siętu liczne zabytki. Napewno warto obejrzeć gotycki [[kościół Przemienienia Pańskiego]] na Starym Mieście, [[Cerkiew św. Jana Apostoł]], neobarokowy ratusz, liczne kamenice. Przy jeziorze Jeziorak Mały skręcamy w lewo i al. Pojednania. Mijamy po prawej „Galerię Jeziorak” oraz amfiteatr im. Louisa Armstronga. Skręcamy w lewo i przechodzimy przez most na ul. Konstytucji 3 Maja, który oddziela Jeziorak Mały od Jezioraka. Tutaj za mostem szlak zielony skręca w lewo (do Szymbarka), a my w prawo. Idąc ulicą H. Sienkiewicza po 800 m mijamy stację benzynową. Po około 300 metrach skręcamy w prawo w las.

Wersja z 21:46, 5 gru 2013

Trasa

Iława/Dworzec PKP ul. Dworcowa - Siemiany

Opis

Malowniczy szlak pieszy prowadzi z miasta Iława lasami wzdłuż brzegu Jeziora Jeziorak, do wsi letniskowej Siemiany. W większości przebiega przez Park Krajobrazowy Pojezierza Iławskiego.
Szlak zaczyna się przy neogotyckim dworcu kolejowym na ul. Dworcowej i początkowo biegnie razem ze szlakiem zielonym Szlakiem Napoleoński. Iława jest ośrodkiem wypoczynkowym, sportowym i turystycznym. Znajduje się na terenie Zielonych Płuc Polski. Znajdują siętu liczne zabytki. Napewno warto obejrzeć gotycki kościół Przemienienia Pańskiego na Starym Mieście, Cerkiew św. Jana Apostoł, neobarokowy ratusz, liczne kamenice. Przy jeziorze Jeziorak Mały skręcamy w lewo i al. Pojednania. Mijamy po prawej „Galerię Jeziorak” oraz amfiteatr im. Louisa Armstronga. Skręcamy w lewo i przechodzimy przez most na ul. Konstytucji 3 Maja, który oddziela Jeziorak Mały od Jezioraka. Tutaj za mostem szlak zielony skręca w lewo (do Szymbarka), a my w prawo. Idąc ulicą H. Sienkiewicza po 800 m mijamy stację benzynową. Po około 300 metrach skręcamy w prawo w las. Jeziorak to najdłuższe jezioro w Polsce i trzecie, co do wielkości jezioro w województwie. Ma 27 km długości oraz około 32 km kwadratowe powierzchni. Największa głębokość to 12 m. Na jeziorze jest 16 wysp w tym największa to Wielka Żuława (powierzchnia ponad 80 ha). Prawie całe jezioro leży na terenie Parku Krajobrazowego Pojezierza Iławskiego. Dochodzimy do zatoki Widłągi, które jest połączona wąskim przesmykiem z Jeziorakiem. Dalej wędrujemy ścieżkami leśnymi. Szlak kończy się na drugim przystanku PKS we wsi Siemiany. Siemiany to wieś letniskowa położona na zachodnim brzegu jeziora Jeziorak. na terenie Parku Krajobrazowego Pojezierza Iławskiego. Pierwsze wzmianki o wsi pochodzą z XVIII wieku. Naprzeciw wsi widoczne wyspy Lipowy Ostrów i Bukowiec, która jest połączona groblą ze wsią Wieprz.