Wesele: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Etnografia" na "Kategoria:Kultura niematerialna")
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
  |Nazwa                = Wesele
 
  |Nazwa                = Wesele
  |zdjecie              = Orszak weselny.jpg
+
  |zdjecie              =  
  |opis zdjecia          = Orszak weselny   
+
  |opis zdjecia          =
  |dzien                = Zazwyczaj: poniedziałek, wtorek, piątek
+
  |dzien                = zazwyczaj: poniedziałek, wtorek, piątek
 
  |typ swieta            =   
 
  |typ swieta            =   
 
  |zwyczaje              =  
 
  |zwyczaje              =  
Linia 14: Linia 14:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 
+
''' Wesele''' jeden z najważniejszych ludowych obrzędów, związany z zawarciem małżeństwa.  
''' Wesele''' - jeden z najważniejszych ludowych obrzędów.
+
<br/><br/>
 
 
<br/>
 
 
 
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
Wesele  miały niezwykle uroczysty charakter i składało się z kilku etapów:
+
Wesela miały niezwykle uroczysty charakter i składały się z kilku etapów:
 
+
*Na Mazurach wesele poprzedzane było porozumieniem między rodzinami przyszłych małżonków, tzw. ''zmówinami''. Natomiast na [[Warmia|Warmii]] ten zwyczaj określano ''ględami''. Nad całym rytuałem czuwał swat, zwany też ''rajkiem''. To on w imieniu kawalera prosił o rękę dziewczyny jej rodziców.
 
+
*W kolejną niedzielę przyszła panna młoda wraz z rodzicami jechała do rodzinnego domu kawalera. Spotkanie służyło ustaleniu najważniejszych spraw: posagu, zaręczyn, terminu zapowiedzi. Po ględach dziewczyna otrzymywała miano ''brutki''. Spotkanie kończyło się przy suto zastawionym stole i pełnych kieliszkach.
*Na Mazurach poprzedzane było porozumieniem między rodzinami przyszłych małżonków - ''zmówinami''. Natomiast na [[Warmia|Warmii]] ten zwyczaj określano ''ględami''. Nad całym rytuałem czuwał swat, zwany też rajkiem. To on w imieniu kawalera prosił o rękę dziewczyny jej rodziców.
+
*W najbliższą sobotę po ględach na Warmii odbywały się tzw. ględy kościelne młodzi wraz ze świadkami udawali się do księdza proboszcza w parafii dziewczyny w celu ustalenia daty ślubu, który odbywał się zazwyczaj po trzech tygodniach. Ceremonia zaślubin odbywała się zazwyczaj w poniedziałek, wtorek lub piątek. Gości weselnych zapraszał drużba. Zaproszenie miało postać wierszowanej oracji.
 
 
*W kolejną niedzielę przyszła panna młoda wraz z rodzicami jechała do rodzinnego domu kawalera. Spotkanie służyło ustaleniu najważniejszych spraw: posagu, zaręczyn, terminu zapowiedzi. Po ględach dziewczyna otrzymywała miano Butki. Spotkanie kończyło się przy suto zastawionym stole i pełnych kieliszkach.
 
 
 
*W najbliższą sobotę po ględach na Warmii odbywały się tzw. ględy kościelne - młodzi wraz ze świadkami udawali się do księdza proboszcza w parafii dziewczyny w celu ustalenia daty ślubu, który odbywał się zazwyczaj po trzech tygodniach.Ceremonia zaślubin odbywała się zazwyczaj w poniedziałek, wtorek lub piątek. Gości weselnych zapraszał drużba, wjeżdżając konno do domów. Zaproszenie miało postać wierszowanej oracji.
 
 
 
 
*W niedzielę przed weselem młodzi przystępowali do spowiedzi i komunii świętej. Narzeczona wkładała tego dnia na głowę mirtowy wianek.
 
*W niedzielę przed weselem młodzi przystępowali do spowiedzi i komunii świętej. Narzeczona wkładała tego dnia na głowę mirtowy wianek.
 
 
*Tydzień przed weselem przygotowywano napoje i potrawy, a wieczorem przed weselem zdobiono izby i obejście świerkowymi gałązkami. Druhny zbierały się w domu panny młodej na tzw. dziewiczy wieczór.
 
*Tydzień przed weselem przygotowywano napoje i potrawy, a wieczorem przed weselem zdobiono izby i obejście świerkowymi gałązkami. Druhny zbierały się w domu panny młodej na tzw. dziewiczy wieczór.
 
+
*Po śniadaniu orszak weselny podążał do kościoła, po drodze obdarowując hojnie ubogich. Bardzo niebezpiecznym zwyczajem było pojenie koni wódką celem dodania im wigoru i dojechania do kościoła z większą "fantazją". Państwo młodzi jechali oddzielnie. Przyjazd do kościoła poprzedzała wizyta w karczmie, gdzie tańczyli ostatni taniec stanu wolnego. Na dźwięk dzwonów kierowano się już prosto do świątyni. Zgodnie z tradycją kultywowaną do początku XX w.  panna młoda szła do ślubu w czarnej sukni oznaczającej powagę. Po ceremonii państwo młodzi i goście zjawiali się w karczmie. Wówczas panna młoda wypijała tradycyjnie wódkę za pieniądze schowane we włosach była to zarazem wróżba posłuszeństwa męża. Następnie wszyscy udawali się do domu na ucztę weselną. Najważniejszym elementem przyjęcia były oczepiny panny młodej, a więc przyjęcie jej do grona mężatek. Mazurskie wesele mogło trwać nawet kilka dni. Był to niewątpliwy symbol zamożności gospodarza.
*Po śniadaniu orszak weselny podążał do kościoła, po drodze obdarowując hojnie ubogich. Państwo młodzi jechali oddzielnie. Przyjazd do kościoła poprzedzała wizyta w karczmie, gdzie tańczyli ostatni taniec stanu wolnego. Na dźwięk dzwonów kierowano się już prosto do świątyni. Panna młoda do początku XX stulecia szła do ślubu w czarnej sukni. Po ceremonii państwo młodzi i goście zjawiali się w karczmie. Wówczas panna młoda wypijała tradycyjnie wódkę za pieniądze schowane we włosach - była to zarazem wróżba posłuszeństwa męża. Następnie wszyscy udawali się do domu na ucztę weselną. Najważniejszym elementem przyjęcia były oczepiny panny młodej, a więc przyjęcie jej do grona mężatek. Mazurskie wesele mogło trwać nawet kilka dni. Był to niewątpliwy symbol zamożności gospodarza.
 
 
 
 
 
<br/>
 
 
 
 
== Symbole ==
 
== Symbole ==
*Zmówiny
+
*zmówiny
*Zapraszanie gości
+
*zapraszanie gości
*Oddaziny - ślub
+
*''oddaziny'' (oddawiny) – ślub
*Ocepiny
+
*''ocepiny''
*Przenosiny
+
*przenosiny
<br/>
 
 
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.
+
Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/>
#Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.
+
Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.<br/>
#''Tragarz duchów. Zbiór podań ludowych z Mazur'', zebrał, przełożył i opracował Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2007.
+
''Tragarz duchów. Zbiór podań ludowych z Mazur'', zebrał, przełożył i opracował Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2007.<br/>
#''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.
+
''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.
{{Przypisy}}
 
<references>
 
 
 
 
<br/>
 
<br/>
  
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i Podania]]
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria:Kultura niematerialna]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]]

Aktualna wersja na dzień 19:07, 17 mar 2015

Wesele

Dzień zazwyczaj: poniedziałek, wtorek, piątek

Wesele – jeden z najważniejszych ludowych obrzędów, związany z zawarciem małżeństwa.

Zwyczaje na Warmii i Mazurach

Wesela miały niezwykle uroczysty charakter i składały się z kilku etapów:

  • Na Mazurach wesele poprzedzane było porozumieniem między rodzinami przyszłych małżonków, tzw. zmówinami. Natomiast na Warmii ten zwyczaj określano ględami. Nad całym rytuałem czuwał swat, zwany też rajkiem. To on w imieniu kawalera prosił o rękę dziewczyny jej rodziców.
  • W kolejną niedzielę przyszła panna młoda wraz z rodzicami jechała do rodzinnego domu kawalera. Spotkanie służyło ustaleniu najważniejszych spraw: posagu, zaręczyn, terminu zapowiedzi. Po ględach dziewczyna otrzymywała miano brutki. Spotkanie kończyło się przy suto zastawionym stole i pełnych kieliszkach.
  • W najbliższą sobotę po ględach na Warmii odbywały się tzw. ględy kościelne – młodzi wraz ze świadkami udawali się do księdza proboszcza w parafii dziewczyny w celu ustalenia daty ślubu, który odbywał się zazwyczaj po trzech tygodniach. Ceremonia zaślubin odbywała się zazwyczaj w poniedziałek, wtorek lub piątek. Gości weselnych zapraszał drużba. Zaproszenie miało postać wierszowanej oracji.
  • W niedzielę przed weselem młodzi przystępowali do spowiedzi i komunii świętej. Narzeczona wkładała tego dnia na głowę mirtowy wianek.
  • Tydzień przed weselem przygotowywano napoje i potrawy, a wieczorem przed weselem zdobiono izby i obejście świerkowymi gałązkami. Druhny zbierały się w domu panny młodej na tzw. dziewiczy wieczór.
  • Po śniadaniu orszak weselny podążał do kościoła, po drodze obdarowując hojnie ubogich. Bardzo niebezpiecznym zwyczajem było pojenie koni wódką celem dodania im wigoru i dojechania do kościoła z większą "fantazją". Państwo młodzi jechali oddzielnie. Przyjazd do kościoła poprzedzała wizyta w karczmie, gdzie tańczyli ostatni taniec stanu wolnego. Na dźwięk dzwonów kierowano się już prosto do świątyni. Zgodnie z tradycją kultywowaną do początku XX w. panna młoda szła do ślubu w czarnej sukni oznaczającej powagę. Po ceremonii państwo młodzi i goście zjawiali się w karczmie. Wówczas panna młoda wypijała tradycyjnie wódkę za pieniądze schowane we włosach – była to zarazem wróżba posłuszeństwa męża. Następnie wszyscy udawali się do domu na ucztę weselną. Najważniejszym elementem przyjęcia były oczepiny panny młodej, a więc przyjęcie jej do grona mężatek. Mazurskie wesele mogło trwać nawet kilka dni. Był to niewątpliwy symbol zamożności gospodarza.

Symbole

  • zmówiny
  • zapraszanie gości
  • oddaziny (oddawiny) – ślub
  • ocepiny
  • przenosiny

Bibliografia

Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Toeppen Max P., Wierzenia mazurskie, wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.
Tragarz duchów. Zbiór podań ludowych z Mazur, zebrał, przełożył i opracował Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2007.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.