Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Ogólna charakterystyka Programu)
(Bibliografia)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)''' – jeden z siedmiu programów operacyjnych, w oparciu o które wdrażano w Polsce fundusze strukturalne 2004-2006.
+
'''Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)''' – jeden z siedmiu programów operacyjnych, w oparciu o które wdrażano w Polsce fundusze strukturalne 2004–2006.
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 
 
== Ogólna charakterystyka Programu ==
 
== Ogólna charakterystyka Programu ==
 +
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego to jeden z siedmiu programów operacyjnych, które w latach 2004–2006 służyły realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty (NPR/CSF). Program ten rozwijał cele NPR, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa uruchamianych z udziałem funduszy strukturalnych.
  
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego to jeden z siedmiu programów operacyjnych, które w latach 2004-2006 służyły realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty (NPR/CSF). Program ten rozwijał cele NPR, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa uruchamianych z udziałem funduszy strukturalnych.
+
ZPORR był zarządzany przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a jego wdrażanie nadzorowane było przez Komitet Monitorujący ZPORR. W każdym z 16 województw działały instytucje pośredniczące, których funkcję pełniły urzędy wojewódzkie. Dodatkowo, we wdrażanie programu włączone zostały urzędy marszałkowskie jako jednostki uczestniczące w zarządzaniu komponentem regionalnym. Wdrażanie ZPORR w każdym województwie nadzorowane było przez podkomitet monitorujący komponent regionalny.
 
 
 
 
ZPORR był '''zarządzany''' przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a jego wdrażanie nadzorowane było przez Komitet Monitorujący ZPORR. W każdym z 16 województw działały instytucje pośredniczące, których funkcję pełniły urzędy wojewódzkie. Dodatkowo, we wdrażanie programu włączone zostały urzędy marszałkowskie jako jednostki uczestniczące w zarządzaniu komponentem regionalnym. Wdrażanie ZPORR w każdym województwie nadzorowane było przez podkomitet monitorujący komponent regionalny.
 
 
 
 
 
'''Sposób podziału środków''' ZPORR na województwa uwzględniał 3 kryteria:
 
*liczbę mieszkańców (80% środków rozdzielono mając na uwadze tę kwestię),
 
*zamożność regionów (10% funduszy podzielono pomiędzy województwa, w których średni poziom PKB na mieszkańca w latach 1997-1999 był niższy niż 80% średniej krajowej; podziału dokonano proporcjonalnie do liczby mieszkańców);
 
*stopę bezrobocia (pozostałe 10% środków przeznaczono dla powiatów, w których średnia stopa bezrobocia w latach 1999-2001 przekraczała 150% średniej krajowej).
 
 
 
  
'''Głównym celem Programu''' było tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z UE.
+
Sposób podziału środków ZPORR na województwa uwzględniał 3 kryteria:
 +
*liczbę mieszkańców (80% środków rozdzielono, mając na uwadze tę kwestię)
 +
*zamożność regionów (10% funduszy podzielono pomiędzy województwa, w których średni poziom PKB na mieszkańca w latach 1997–1999 był niższy niż 80% średniej krajowej; podziału dokonano proporcjonalnie do liczby mieszkańców)
 +
*stopę bezrobocia (pozostałe 10% środków przeznaczono dla powiatów, w których średnia stopa bezrobocia w latach 1999-2001 przekraczała 150% średniej krajowej)
  
 +
Głównym celem Programu było tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z UE.
  
 
Cel był osiągany poprzez koncentrację środków krajowych i towarzyszącego im współfinansowania z funduszy strukturalnych (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego) na trzech priorytetach:
 
Cel był osiągany poprzez koncentrację środków krajowych i towarzyszącego im współfinansowania z funduszy strukturalnych (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego) na trzech priorytetach:
  
 
*'''priorytet I''': rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, a w tym:
 
*'''priorytet I''': rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, a w tym:
**modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego (działanie I.1),
+
**modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego (działanie I.1)
**infrastruktura ochrony środowiska (działanie I.2),
+
**infrastruktura ochrony środowiska (działanie I.2)
**regionalna infrastruktura badawczo-edukacyjna (działanie I.3),
+
**regionalna infrastruktura badawczo-edukacyjna (działanie I.3)
**zachowanie i odbudowa dziedzictwa kulturowego (działanie I.4),
+
**zachowanie i odbudowa dziedzictwa kulturowego (działanie I.4)
**infrastruktura społeczeństwa informacyjnego (działanie I.5),
+
**infrastruktura społeczeństwa informacyjnego (działanie I.5)
**rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach (działanie I.6);
+
**rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach (działanie I.6)
 
*'''priorytet II''': wspieranie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich, a w tym:
 
*'''priorytet II''': wspieranie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich, a w tym:
**rozwój zawodowy dostosowujący zasoby ludzkie do potrzeb regionalnego rynku pracy (działanie II.1),
+
**rozwój zawodowy dostosowujący zasoby ludzkie do potrzeb regionalnego rynku pracy (działanie II.1)
**reorientacja zawodowa (działanie II.2),
+
**reorientacja zawodowa (działanie II.2)
**rozwój kadr regionalnej gospodarki (działanie II.3),
+
**rozwój kadr regionalnej gospodarki (działanie II.3)
**regionalne strategie innowacyjne (działanie II.4),
+
**regionalne strategie innowacyjne (działanie II.4)
**mikroprzedsiębiorstwa (działanie II.5),
+
**mikroprzedsiębiorstwa (działanie II.5)
 
**rozwój turystyki (działanie II.6);
 
**rozwój turystyki (działanie II.6);
 
*'''priorytet III''': rozwój lokalny, a w tym:
 
*'''priorytet III''': rozwój lokalny, a w tym:
**infrastruktura lokalna (działanie III.1),
+
**infrastruktura lokalna (działanie III.1)
**rewitalizacja obszarów zdegradowanych (działanie III.2) <ref>[http://zporr.garr.pl/pliki/DzU351596_zporrfinal_23sier.pdf ''Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006'']</ref>.
+
**rewitalizacja obszarów zdegradowanych (działanie III.2) <ref>[http://zporr.garr.pl/pliki/DzU351596_zporrfinal_23sier.pdf ''Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004–2006'']</ref>
<br/>
 
 
 
 
== ZPORR w woj. warmińsko-mazurskim ==
 
== ZPORR w woj. warmińsko-mazurskim ==
 +
Alokacja środków z funduszy strukturalnych dla [[województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]] w ramach ZPORR 2004–2006 wyniosła 182 mln euro, co stanowiło 6,59% puli krajowej. Kwota środków przypadająca na mieszkańca była wyższa od średniej krajowej o ok. 73% <ref>[http://rpo.warmia.mazury.pl/index.php?page=dzial&dzial_id=79 ''Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007–2013''].</ref>. 
  
Alokacja środków z funduszy strukturalnych dla woj. warmińsko-mazurskiego w ramach ZPORR 2004-2006 wyniosła 182 mln euro, co stanowiło 6,59% puli krajowej. Kwota środków przypadająca na mieszkańca była wyższa od średniej krajowej o ok. 73% <ref>[http://rpo.warmia.mazury.pl/index.php?page=dzial&dzial_id=79 ''Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007-2013''].</ref>. 
+
Ze ZPORR na [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazurach]] sfinansowano łącznie 814 projektów, z czego 100 ze środków priorytetu I, 229 z II, 367 z III i 118 z pomocy technicznej. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 1.
 
 
Ze ZPORR na Warmii i Mazurach sfinansowano łącznie 814 projektów, z czego 100 ze środków priorytetu I, 229 z II, 367 z III i 118 z pomocy technicznej. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 1.
 
  
  
Linia 51: Linia 42:
 
[[Plik: ZPORR_liczba projektów.jpg|500px]]
 
[[Plik: ZPORR_liczba projektów.jpg|500px]]
  
''Źródło'': ''Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006''. 2010. NIK, Warszawa.
+
''Źródło'': ''Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004–2006''. 2010. NIK, Warszawa.
 
 
  
 
Wartość projektów wyniosła 1.270.639,7 tys. zł, a w tym: 707.607,7 tys. zł przypadło na priorytet I, 157.717,4 tys. zł na II, 393.143,2 tys. zł na III i 12.171,4 tys zł na pomoc techniczną. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 2.
 
Wartość projektów wyniosła 1.270.639,7 tys. zł, a w tym: 707.607,7 tys. zł przypadło na priorytet I, 157.717,4 tys. zł na II, 393.143,2 tys. zł na III i 12.171,4 tys zł na pomoc techniczną. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 2.
Linia 61: Linia 51:
 
[[Plik: ZPORR_wartość projektów.jpg|500px]]
 
[[Plik: ZPORR_wartość projektów.jpg|500px]]
  
''Źródło'': ''Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006''. 2010. NIK, Warszawa.<br/>
+
''Źródło'': ''Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004–2006''. 2010. NIK, Warszawa.<br/>
 
 
== Bibliografia ==
 
 
 
''Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004-2006''. 2010. NIK, Warszawa.
 
 
 
[http://rpo.warmia.mazury.pl/index.php?page=dzial&dzial_id=79 ''Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007-2013'']
 
 
 
[http://zporr.garr.pl/pliki/DzU351596_zporrfinal_23sier.pdf ''Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006'']<br/>
 
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
<references/>
 
<references/>
 +
== Bibliografia ==
 +
''Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004–2006'', NIK, Warszawa 2010.<br/>
 +
[http://rpo.warmia.mazury.pl/index.php?page=dzial&dzial_id=79 ''Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007–2013''] <br/>
 +
[http://zporr.garr.pl/pliki/DzU351596_zporrfinal_23sier.pdf ''Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004–2006'']<br/>
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria:Fundusze poakcesyjne]][[Kategoria:Programy operacyjne]]<br/>
+
[[Kategoria:Gospodarka]] [[Kategoria: Gospodarka regionalna]] [[Kategoria:Fundusze poakcesyjne]][[Kategoria:Programy operacyjne]] [[Kategoria: 1990-]]<br/>

Aktualna wersja na dzień 17:11, 21 mar 2015

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) – jeden z siedmiu programów operacyjnych, w oparciu o które wdrażano w Polsce fundusze strukturalne 2004–2006.

Ogólna charakterystyka Programu

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego to jeden z siedmiu programów operacyjnych, które w latach 2004–2006 służyły realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty (NPR/CSF). Program ten rozwijał cele NPR, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa uruchamianych z udziałem funduszy strukturalnych.

ZPORR był zarządzany przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a jego wdrażanie nadzorowane było przez Komitet Monitorujący ZPORR. W każdym z 16 województw działały instytucje pośredniczące, których funkcję pełniły urzędy wojewódzkie. Dodatkowo, we wdrażanie programu włączone zostały urzędy marszałkowskie jako jednostki uczestniczące w zarządzaniu komponentem regionalnym. Wdrażanie ZPORR w każdym województwie nadzorowane było przez podkomitet monitorujący komponent regionalny.

Sposób podziału środków ZPORR na województwa uwzględniał 3 kryteria:

  • liczbę mieszkańców (80% środków rozdzielono, mając na uwadze tę kwestię)
  • zamożność regionów (10% funduszy podzielono pomiędzy województwa, w których średni poziom PKB na mieszkańca w latach 1997–1999 był niższy niż 80% średniej krajowej; podziału dokonano proporcjonalnie do liczby mieszkańców)
  • stopę bezrobocia (pozostałe 10% środków przeznaczono dla powiatów, w których średnia stopa bezrobocia w latach 1999-2001 przekraczała 150% średniej krajowej)

Głównym celem Programu było tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z UE.

Cel był osiągany poprzez koncentrację środków krajowych i towarzyszącego im współfinansowania z funduszy strukturalnych (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego) na trzech priorytetach:

  • priorytet I: rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, a w tym:
    • modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego (działanie I.1)
    • infrastruktura ochrony środowiska (działanie I.2)
    • regionalna infrastruktura badawczo-edukacyjna (działanie I.3)
    • zachowanie i odbudowa dziedzictwa kulturowego (działanie I.4)
    • infrastruktura społeczeństwa informacyjnego (działanie I.5)
    • rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach (działanie I.6)
  • priorytet II: wspieranie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich, a w tym:
    • rozwój zawodowy dostosowujący zasoby ludzkie do potrzeb regionalnego rynku pracy (działanie II.1)
    • reorientacja zawodowa (działanie II.2)
    • rozwój kadr regionalnej gospodarki (działanie II.3)
    • regionalne strategie innowacyjne (działanie II.4)
    • mikroprzedsiębiorstwa (działanie II.5)
    • rozwój turystyki (działanie II.6);
  • priorytet III: rozwój lokalny, a w tym:
    • infrastruktura lokalna (działanie III.1)
    • rewitalizacja obszarów zdegradowanych (działanie III.2) [1]

ZPORR w woj. warmińsko-mazurskim

Alokacja środków z funduszy strukturalnych dla województwa warmińsko-mazurskiego w ramach ZPORR 2004–2006 wyniosła 182 mln euro, co stanowiło 6,59% puli krajowej. Kwota środków przypadająca na mieszkańca była wyższa od średniej krajowej o ok. 73% [2].

Ze ZPORR na Warmii i Mazurach sfinansowano łącznie 814 projektów, z czego 100 ze środków priorytetu I, 229 z II, 367 z III i 118 z pomocy technicznej. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 1.


Rys. 1. Liczba projektów zrealizowanych w ramach ZPORR (woj. warmińsko-mazurskie na tle kraju)

ZPORR liczba projektów.jpg

Źródło: Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004–2006. 2010. NIK, Warszawa.

Wartość projektów wyniosła 1.270.639,7 tys. zł, a w tym: 707.607,7 tys. zł przypadło na priorytet I, 157.717,4 tys. zł na II, 393.143,2 tys. zł na III i 12.171,4 tys zł na pomoc techniczną. Sytuację woj. warmińsko-mazurskiego w tym zakresie na tle pozostałych regionów Polski przedstawiono na rysunku 2.


Rys. 2. Wartość projektów zrealizowanych w ramach ZPORR (woj. warmińsko-mazurskie na tle kraju) (w tys. zł)

ZPORR wartość projektów.jpg

Źródło: Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004–2006. 2010. NIK, Warszawa.

Przypisy

Bibliografia

Informacja o wynikach kontroli realizacji zadania zamknięcia pomocy finansowej z funduszy strukturalnych w perspektywie budżetowej 2004–2006, NIK, Warszawa 2010.
Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007–2013
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004–2006