Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzono nową stronę "''' ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z .... ''' <br/> ...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ''' ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji | + | '''''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym.''' |
<br/> | <br/> | ||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
− | ... | + | ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r. |
+ | |||
+ | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. | ||
+ | |||
+ | Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur. | ||
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
− | ... | + | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.: |
+ | |||
+ | *gmina wiejska [[gmina Banie Mazurskie|Banie Mazurskie]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Barciany|Barciany]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Bartoszyce|Bartoszyce]], | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[gmina Biała Piska|Biała Piska]], | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[gmina Bisztynek|Bisztynek]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Braniewo|Braniewo]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Budry|Budry]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Dubeninki|Dubeninki]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Działdowo|Działdowo]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Dźwierzuty|Dźwierzuty]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Grunwald|Grunwald]] | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Górowo Iławeckie|Górowo Iławeckie]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Janowiec Kościelny|Janowiec Kościelny]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Janowo|Janowo]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Kalinowo|Kalinowo]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Kętrzyn|Kętrzyn]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Kiwity|Kiwity]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Kolno|Kolno]], | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[gmina Korsze|Korsze]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Kowale Oleckie|Kowale Oleckie]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Kozłowo|Kozłowo]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Lelkowo|Lelkowo]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Lidzbark Warmiński|Lidzbark Warmiński]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Lubawa|Lubawa]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Markusy|Markusy]], | ||
+ | *gmina miejska [[gmina Nowe Miasto Lubawskie|Nowe Miasto Lubawskie]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Płoskinia|Płoskinia]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Płośnica|Płośnica]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Prostki|Prostki]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Rozogi|Rozogi]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Rybno|Rybno]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Rychliki|Rychliki]], | ||
+ | *gmina miejsko-wiejska [[gmina Sępopol|Sępopol]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Sorkwity|Sorkwity]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Srokowo|Srokowo]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Stare Juchy|Stare Juchy]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Świętajno|Świętajno]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Wielbark|Wielbark]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Wieliczki|Wieliczki]], | ||
+ | *gmina wiejska [[gmina Wilczęta|Wilczęta]]. | ||
+ | |||
+ | '''Rys. 1. OSI ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''''' | ||
+ | |||
+ | [[Plik:Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg]] | ||
+ | |||
+ | ''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'']. | ||
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | ... | + | |
+ | Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Do atutów OSI zaliczyć można: | ||
+ | |||
+ | *wysoką konkurencyjność kilku gmin, | ||
+ | *dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | ||
+ | |||
+ | *utratę potencjału ludnościowego – głównie na skutek migracji, | ||
+ | *niską zamożność gmin, | ||
+ | *problemy na rynku pracy współwystępujące z wysokim bezrobociem, | ||
+ | *niską przedsiębiorczość, w tym słaby rozwój podmiotów prywatnych, | ||
+ | *niski udział pracujących w usługach rynkowych, | ||
+ | *nieadekwatne do potencjału ludnościowego nasycenie organizacjami społecznymi, | ||
+ | *trudną sytuację na rynku mieszkaniowym, | ||
+ | *pogarszającą się konkurencyjność w skali kraju, | ||
+ | *niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów, | ||
+ | *słabą pozycję pod względem bazy noclegowej, | ||
+ | *niska jeziorność, | ||
+ | *niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE, | ||
+ | *niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego). | ||
+ | |||
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
+ | |||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''] | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''] | ||
Wersja z 20:05, 23 kwi 2014
Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym.
Spis treści
Wprowadzenie
Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.:
- gmina wiejska Banie Mazurskie,
- gmina wiejska Barciany,
- gmina wiejska Bartoszyce,
- gmina miejsko-wiejska Biała Piska,
- gmina miejsko-wiejska Bisztynek,
- gmina wiejska Braniewo,
- gmina wiejska Budry,
- gmina wiejska Dubeninki,
- gmina wiejska Działdowo,
- gmina wiejska Dźwierzuty,
- gmina wiejska Grunwald
- gmina wiejska Górowo Iławeckie,
- gmina wiejska Janowiec Kościelny,
- gmina wiejska Janowo,
- gmina wiejska Kalinowo,
- gmina wiejska Kętrzyn,
- gmina wiejska Kiwity,
- gmina wiejska Kolno,
- gmina miejsko-wiejska Korsze,
- gmina wiejska Kowale Oleckie,
- gmina wiejska Kozłowo,
- gmina wiejska Lelkowo,
- gmina wiejska Lidzbark Warmiński,
- gmina wiejska Lubawa,
- gmina wiejska Markusy,
- gmina miejska Nowe Miasto Lubawskie,
- gmina wiejska Płoskinia,
- gmina wiejska Płośnica,
- gmina wiejska Prostki,
- gmina wiejska Rozogi,
- gmina wiejska Rybno,
- gmina wiejska Rychliki,
- gmina miejsko-wiejska Sępopol,
- gmina wiejska Sorkwity,
- gmina wiejska Srokowo,
- gmina wiejska Stare Juchy,
- gmina wiejska Świętajno,
- gmina wiejska Wielbark,
- gmina wiejska Wieliczki,
- gmina wiejska Wilczęta.
Rys. 1. OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).
Do atutów OSI zaliczyć można:
- wysoką konkurencyjność kilku gmin,
- dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach.
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- utratę potencjału ludnościowego – głównie na skutek migracji,
- niską zamożność gmin,
- problemy na rynku pracy współwystępujące z wysokim bezrobociem,
- niską przedsiębiorczość, w tym słaby rozwój podmiotów prywatnych,
- niski udział pracujących w usługach rynkowych,
- nieadekwatne do potencjału ludnościowego nasycenie organizacjami społecznymi,
- trudną sytuację na rynku mieszkaniowym,
- pogarszającą się konkurencyjność w skali kraju,
- niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów,
- słabą pozycję pod względem bazy noclegowej,
- niska jeziorność,
- niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE,
- niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego).
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025