Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Kadra pedagogiczna) |
(→Bibliografia) |
||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Szkolnictwo infobox | {{Szkolnictwo infobox | ||
|Nazwa_instytucji = Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie | |Nazwa_instytucji = Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie | ||
− | |Grafika = | + | |Grafika = |
− | |Opis_grafiki = | + | |Opis_grafiki = |
|Data_założenia = lata 30. XX w. | |Data_założenia = lata 30. XX w. | ||
|Poziom_szkoły = podstawowy | |Poziom_szkoły = podstawowy | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
|Patron = Tadeusz Pezała | |Patron = Tadeusz Pezała | ||
}} | }} | ||
− | + | '''Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie''' – placówka oświatowa w [[województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]]. Obecnie funkcję dyrektora pełni [[Danuta Adamowicz]]. | |
− | '''Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie''' – | + | <br/><br/> |
− | <br/> | ||
− | |||
== Historia == | == Historia == | ||
− | Szkoła, jako polska placówka, powstała jeszcze przed II wojną światową. W początkach jej istnienia nauczycielem i jednocześnie jej kierownikiem był Tadeusz Pezała, którego społeczność szkolna wybrała na aktualnego patrona placówki. Pracę na Warmii zaproponowano mu w 1936 r. Stało się to wówczas, gdy władze niemieckie odebrały prawo nauczania w szkole polskiej w Purdzie Piotrowi Galusikowi. Skierowano | + | Szkoła, jako polska placówka, powstała jeszcze przed II wojną światową. W początkach jej istnienia nauczycielem i jednocześnie jej kierownikiem był [[Tadeusz Pezała]], którego społeczność szkolna wybrała na aktualnego patrona placówki. Pracę na [[Warmia|Warmii]] zaproponowano mu w 1936 r. Stało się to wówczas, gdy władze niemieckie odebrały prawo nauczania w szkole polskiej w [[Purda|Purdzie]] [[Piotr Galusik|Piotrowi Galusikowi]]. Skierowano wówczas do niej Tadeusza Pezałę, który zastał 13 dzieci i objął nad nimi opiekę. W końcu lat 30. ubiegłego stulecia z miesiąca na miesiąc malała liczba uczniów w szkołach polskich. Dotknęło to również szkoły w Purdzie. W 1938 r. liczba dzieci spadła tam do siedmiu. Pochodziły one z następujących rodzin: Karwackich, Kensboków, Orłowskich, Szulców, Wajnertów. Po II wojnie światowej szkoła odrodziła się i działa po dzień dzisiejszy. |
<br/> | <br/> | ||
− | |||
== Działalność == | == Działalność == | ||
− | Szkoła funkcjonuje w dwóch budynkach: klasy I–III w Marcinkowie, klasy IV–VI w Purdzie. | + | Szkoła funkcjonuje w dwóch budynkach: klasy I–III w [[Marcinkowo|Marcinkowie]], klasy IV–VI w Purdzie. |
− | Wśród corocznie organizowanych w szkole imprez i uroczystości | + | Wśród corocznie organizowanych w szkole imprez i uroczystości są: ślubowanie klas pierwszych, uroczystości związane z Dniem Edukacji Narodowej – Dzień Patrona, akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości – Szkolny Konkurs Pieśni Patriotycznej, bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Święto Wiosny – Szkolny Festiwal Nauki, festyn rodzinny. |
− | Grono pedagogiczne corocznie organizuje | + | Grono pedagogiczne corocznie organizuje uczniom następujące konkursy: polonistyczny, matematyczny, przyrodniczy, historyczny, ortograficzny, recytatorski, sportowy, wiedzy o Konstytucji 3. Maja, wiedzy o regionie. |
<br/> | <br/> | ||
− | + | Szkoła realizuje aktualnie następujące projekty i programy edukacyjne: | |
+ | *Od roku szkolnego 2009/2010 szkoła realizuje program Wspólnej Polityki Rolnej "Owoce w szkole". | ||
+ | *Od roku szkolnego 2007/2008 szkoła czynnie włączyła się do ogólnopolskiego programu "Szklanka Mleka". | ||
+ | *Dwóch nauczycieli, dwóch rodziców i dwóch uczniów zakwalifikowało się do ogólnopolskiego projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej "Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły", który jest realizowany od marca 2014 r. do końca lutego 2015 r. | ||
+ | *Od października 2013 r. szkoła realizuje 3-letni program "Trzymaj formę" zorganizowany przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności. Jego głównym celem jest poprawa sposobu odżywiania się młodzieży i promowanie wśród niej aktywności fizycznej. | ||
== Cele i zadania == | == Cele i zadania == | ||
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych. | Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych. | ||
<br/> | <br/> | ||
− | |||
== Kadra pedagogiczna == | == Kadra pedagogiczna == | ||
Grono pedagogiczne w roku szkolnym 2011/2012: | Grono pedagogiczne w roku szkolnym 2011/2012: | ||
− | *edukacja wczesnoszkolna – Jolanta Putra, Jolanta Michalczyk | + | *edukacja wczesnoszkolna – Jolanta Putra, Jolanta Michalczyk |
− | *język polski – Beata | + | *język polski – Beata Solińska |
*język angielski – Krystyna Izdebska | *język angielski – Krystyna Izdebska | ||
*matematyka – Marlena Kowalska-Kozubek | *matematyka – Marlena Kowalska-Kozubek | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
*przyroda – Małgorzata Gołaszewska | *przyroda – Małgorzata Gołaszewska | ||
*historia – Andrzej Michalczyk | *historia – Andrzej Michalczyk | ||
− | *religia | + | *religia – Małgorzata Gołaszewska |
*plastyka – Beata Czyżak-Baranowska | *plastyka – Beata Czyżak-Baranowska | ||
*muzyka, chór, gra na gitarze – Tomasz Łukaszuk | *muzyka, chór, gra na gitarze – Tomasz Łukaszuk | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
*wychowanie fizyczne – Jan Maciejewicz | *wychowanie fizyczne – Jan Maciejewicz | ||
*świetlica szkolna – Andrzej Michalczyk | *świetlica szkolna – Andrzej Michalczyk | ||
− | |||
− | |||
== Osiągnięcia == | == Osiągnięcia == | ||
− | Szkoła uzyskała w 2013 r. certyfikat "Zielona | + | Szkoła uzyskała w 2013 r. certyfikat "Zielona Flaga". |
Szkoła realizowała programy i projekty edukacyjne. Na uwagę zasługują głównie: | Szkoła realizowała programy i projekty edukacyjne. Na uwagę zasługują głównie: | ||
− | *Projekt "Historie zapisane w dźwiękach i obrazach – wyzwolić kreatywność" | + | *Projekt "Historie zapisane w dźwiękach i obrazach – wyzwolić kreatywność" – projekt bazował on na zjawisku opowiadania historii, które w przeszłości były obszarem przekazywania mądrości życiowych, zasad moralnych, podstawowych wiadomości o świecie oraz czynnikiem łączącym ludzi. Projekt stanowił próbę ożywienia międzypokoleniowych relacji, ale za pomocą współczesnych środków ekspresji oraz nowych technologii. |
*Projekt "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów", realizowany od 1 września 2009 r. do 30 czerwca 2010 r. | *Projekt "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów", realizowany od 1 września 2009 r. do 30 czerwca 2010 r. | ||
*Szwajcarsko–Polski Program Współpracy "Zachowaj równowagę", którego celem było wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży poprzez kształtowanie prozdrowotnych postaw konsekwencji, zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym. | *Szwajcarsko–Polski Program Współpracy "Zachowaj równowagę", którego celem było wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży poprzez kształtowanie prozdrowotnych postaw konsekwencji, zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym. | ||
*Projekt "Klub Młodych Omnibusów" (2012–2014), którego celem głównym było podniesienie jakości kształcenia, zaś celami szczegółowymi: rozwinięcie zainteresowań uczniów, rozwinięcie kompetencji kluczowych, przeciwdziałanie wypadnięciu z systemu oświaty. Cele te realizowano poprzez organizowanie innowacyjnych i atrakcyjne zajęć pozalekcyjnych oraz dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego oraz wsparcia psychologiczno–pedagogicznego. | *Projekt "Klub Młodych Omnibusów" (2012–2014), którego celem głównym było podniesienie jakości kształcenia, zaś celami szczegółowymi: rozwinięcie zainteresowań uczniów, rozwinięcie kompetencji kluczowych, przeciwdziałanie wypadnięciu z systemu oświaty. Cele te realizowano poprzez organizowanie innowacyjnych i atrakcyjne zajęć pozalekcyjnych oraz dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego oraz wsparcia psychologiczno–pedagogicznego. | ||
*Projekt "Z Małej Szkoły w Wielki Świat" (2010–2013), przygotowujący do wdrożenia standardów kształcenia na miarę XXI wieku poprzez organizowanie zajęć metodą projektów edukacyjnych, integrowanie różnych obszarów wiedzy, ocenianie kształtujące, prowadzenie zajęć w grupach różnowiekowych. | *Projekt "Z Małej Szkoły w Wielki Świat" (2010–2013), przygotowujący do wdrożenia standardów kształcenia na miarę XXI wieku poprzez organizowanie zajęć metodą projektów edukacyjnych, integrowanie różnych obszarów wiedzy, ocenianie kształtujące, prowadzenie zajęć w grupach różnowiekowych. | ||
− | |||
− | |||
== Ciekawostki == | == Ciekawostki == | ||
Samorząd Uczniowski organizuje dla klas IV–VI konkurs "Super Klasa", którego głównym celem jest ukazywanie pozytywnych zachowań uczniów, promowanie nauki, kultury osobistej i zaangażowania w życie klasy i szkoły. | Samorząd Uczniowski organizuje dla klas IV–VI konkurs "Super Klasa", którego głównym celem jest ukazywanie pozytywnych zachowań uczniów, promowanie nauki, kultury osobistej i zaangażowania w życie klasy i szkoły. | ||
− | W placówce działa od października 2012 r. | + | W placówce działa od października 2012 r. Klub Młodego Odkrywcy pod patronatem Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, w ramach którego starsi uczniowie pod kierunkiem nauczycieli organizują doświadczenia oraz pokazy eksperymentalne młodszym kolegom. |
Uczniowie redagują Gazetkę Szkolną. | Uczniowie redagują Gazetkę Szkolną. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Szkoła posiada swój hymn, nawiązujący do jej historii i tożsamości ze społecznością lokalną. Oto jego słowa: | Szkoła posiada swój hymn, nawiązujący do jej historii i tożsamości ze społecznością lokalną. Oto jego słowa: | ||
− | Niechaj nas spaja nauka i praca, | + | Niechaj nas spaja nauka i praca,<br/> |
− | + | dodaje skrzydeł każdy wzniosły cel,<br/> | |
− | dodaje skrzydeł każdy wzniosły cel, | + | a kiedy rankiem szkolny próg przekraczasz,<br/> |
− | + | promieniem słońca blask przyjaźni dziel.<br/> | |
− | a kiedy rankiem szkolny próg przekraczasz, | ||
− | |||
− | promieniem słońca blask przyjaźni dziel. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | płynie na jawie, towarzyszy w snach, | + | Biało-czerwona wznosi się nad nami<br/> |
− | + | radosną nutę zaśpiewajmy więc,<br/> | |
− | my Purdzkie dzieci na ziemi prastarej | + | że polskiej ziemi nigdy nie oddamy,<br/> |
− | + | niech wiecznie płonie ogień naszych serc.<br/> | |
− | światłej przyszłości budujemy gmach. | + | Niechaj na niebie zawsze orzeł biały<br/> |
− | + | płynie na jawie, towarzyszy w snach,<br/> | |
− | + | my Purdzkie dzieci na ziemi prastarej<br/> | |
− | + | światłej przyszłości budujemy gmach.<br/> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | <br/> | ||
+ | Tutaj Pezała uczył polskiej mowy,<br/> | ||
+ | choć bezustannie pod terrorem był,<br/> | ||
+ | dzisiaj służymy Rzeczypospolitej nowej,<br/> | ||
+ | a z każdym rokiem nam przybywa sił.<br/> | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
<br/> | <br/> | ||
− | [http://szkola.purda.pl | + | [http://szkola.purda.pl Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie][15.11.2014]<br/> |
− | [http://www.szkolnictwo.pl | + | [http://www.szkolnictwo.pl szkolnictwo.pl][15.11.2014] |
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria: Szkolnictwo]][[Kategoria: | + | [[Kategoria: Szkolnictwo]][[Kategoria: Szkoły podstawowe]] [[kategoria:Purda (gmina wiejska)]]<br /> |
Aktualna wersja na dzień 22:14, 28 lut 2015
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie | |
| |
Data założenia: | lata 30. XX w. |
Poziom szkoły: | podstawowy |
Podtyp szkoły: | szkoła podstawowa |
Adres: | Purda 23, 11-030 Purda |
Patron: | Tadeusz Pezała |
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie – placówka oświatowa w województwie warmińsko-mazurskim. Obecnie funkcję dyrektora pełni Danuta Adamowicz.
Spis treści
Historia
Szkoła, jako polska placówka, powstała jeszcze przed II wojną światową. W początkach jej istnienia nauczycielem i jednocześnie jej kierownikiem był Tadeusz Pezała, którego społeczność szkolna wybrała na aktualnego patrona placówki. Pracę na Warmii zaproponowano mu w 1936 r. Stało się to wówczas, gdy władze niemieckie odebrały prawo nauczania w szkole polskiej w Purdzie Piotrowi Galusikowi. Skierowano wówczas do niej Tadeusza Pezałę, który zastał 13 dzieci i objął nad nimi opiekę. W końcu lat 30. ubiegłego stulecia z miesiąca na miesiąc malała liczba uczniów w szkołach polskich. Dotknęło to również szkoły w Purdzie. W 1938 r. liczba dzieci spadła tam do siedmiu. Pochodziły one z następujących rodzin: Karwackich, Kensboków, Orłowskich, Szulców, Wajnertów. Po II wojnie światowej szkoła odrodziła się i działa po dzień dzisiejszy.
Działalność
Szkoła funkcjonuje w dwóch budynkach: klasy I–III w Marcinkowie, klasy IV–VI w Purdzie.
Wśród corocznie organizowanych w szkole imprez i uroczystości są: ślubowanie klas pierwszych, uroczystości związane z Dniem Edukacji Narodowej – Dzień Patrona, akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości – Szkolny Konkurs Pieśni Patriotycznej, bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Święto Wiosny – Szkolny Festiwal Nauki, festyn rodzinny.
Grono pedagogiczne corocznie organizuje uczniom następujące konkursy: polonistyczny, matematyczny, przyrodniczy, historyczny, ortograficzny, recytatorski, sportowy, wiedzy o Konstytucji 3. Maja, wiedzy o regionie.
Szkoła realizuje aktualnie następujące projekty i programy edukacyjne:
- Od roku szkolnego 2009/2010 szkoła realizuje program Wspólnej Polityki Rolnej "Owoce w szkole".
- Od roku szkolnego 2007/2008 szkoła czynnie włączyła się do ogólnopolskiego programu "Szklanka Mleka".
- Dwóch nauczycieli, dwóch rodziców i dwóch uczniów zakwalifikowało się do ogólnopolskiego projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej "Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły", który jest realizowany od marca 2014 r. do końca lutego 2015 r.
- Od października 2013 r. szkoła realizuje 3-letni program "Trzymaj formę" zorganizowany przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności. Jego głównym celem jest poprawa sposobu odżywiania się młodzieży i promowanie wśród niej aktywności fizycznej.
Cele i zadania
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych.
Kadra pedagogiczna
Grono pedagogiczne w roku szkolnym 2011/2012:
- edukacja wczesnoszkolna – Jolanta Putra, Jolanta Michalczyk
- język polski – Beata Solińska
- język angielski – Krystyna Izdebska
- matematyka – Marlena Kowalska-Kozubek
- zajęcia komputerowe – Marlena Kowalska-Kozubek
- przyroda – Małgorzata Gołaszewska
- historia – Andrzej Michalczyk
- religia – Małgorzata Gołaszewska
- plastyka – Beata Czyżak-Baranowska
- muzyka, chór, gra na gitarze – Tomasz Łukaszuk
- zajęcia techniczne – Marlena Kowalska-Kozubek
- wychowanie fizyczne – Jan Maciejewicz
- świetlica szkolna – Andrzej Michalczyk
Osiągnięcia
Szkoła uzyskała w 2013 r. certyfikat "Zielona Flaga".
Szkoła realizowała programy i projekty edukacyjne. Na uwagę zasługują głównie:
- Projekt "Historie zapisane w dźwiękach i obrazach – wyzwolić kreatywność" – projekt bazował on na zjawisku opowiadania historii, które w przeszłości były obszarem przekazywania mądrości życiowych, zasad moralnych, podstawowych wiadomości o świecie oraz czynnikiem łączącym ludzi. Projekt stanowił próbę ożywienia międzypokoleniowych relacji, ale za pomocą współczesnych środków ekspresji oraz nowych technologii.
- Projekt "Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów", realizowany od 1 września 2009 r. do 30 czerwca 2010 r.
- Szwajcarsko–Polski Program Współpracy "Zachowaj równowagę", którego celem było wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży poprzez kształtowanie prozdrowotnych postaw konsekwencji, zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym.
- Projekt "Klub Młodych Omnibusów" (2012–2014), którego celem głównym było podniesienie jakości kształcenia, zaś celami szczegółowymi: rozwinięcie zainteresowań uczniów, rozwinięcie kompetencji kluczowych, przeciwdziałanie wypadnięciu z systemu oświaty. Cele te realizowano poprzez organizowanie innowacyjnych i atrakcyjne zajęć pozalekcyjnych oraz dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego oraz wsparcia psychologiczno–pedagogicznego.
- Projekt "Z Małej Szkoły w Wielki Świat" (2010–2013), przygotowujący do wdrożenia standardów kształcenia na miarę XXI wieku poprzez organizowanie zajęć metodą projektów edukacyjnych, integrowanie różnych obszarów wiedzy, ocenianie kształtujące, prowadzenie zajęć w grupach różnowiekowych.
Ciekawostki
Samorząd Uczniowski organizuje dla klas IV–VI konkurs "Super Klasa", którego głównym celem jest ukazywanie pozytywnych zachowań uczniów, promowanie nauki, kultury osobistej i zaangażowania w życie klasy i szkoły.
W placówce działa od października 2012 r. Klub Młodego Odkrywcy pod patronatem Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, w ramach którego starsi uczniowie pod kierunkiem nauczycieli organizują doświadczenia oraz pokazy eksperymentalne młodszym kolegom.
Uczniowie redagują Gazetkę Szkolną.
Szkoła posiada swój hymn, nawiązujący do jej historii i tożsamości ze społecznością lokalną. Oto jego słowa:
Niechaj nas spaja nauka i praca,
dodaje skrzydeł każdy wzniosły cel,
a kiedy rankiem szkolny próg przekraczasz,
promieniem słońca blask przyjaźni dziel.
Biało-czerwona wznosi się nad nami
radosną nutę zaśpiewajmy więc,
że polskiej ziemi nigdy nie oddamy,
niech wiecznie płonie ogień naszych serc.
Niechaj na niebie zawsze orzeł biały
płynie na jawie, towarzyszy w snach,
my Purdzkie dzieci na ziemi prastarej
światłej przyszłości budujemy gmach.
Tutaj Pezała uczył polskiej mowy,
choć bezustannie pod terrorem był,
dzisiaj służymy Rzeczypospolitej nowej,
a z każdym rokiem nam przybywa sił.
Bibliografia
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Pezały w Purdzie[15.11.2014]
szkolnictwo.pl[15.11.2014]