Ferdynand Schulz (pilot): Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "| " na "|")
 
(Nie pokazano 31 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
 
|pseudonim            =  
 
|pseudonim            =  
 
|grafika              = Ferdynand Schulz.jpg  
 
|grafika              = Ferdynand Schulz.jpg  
|opis grafiki        = Ferdynand Schulz  
+
|opis grafiki        = Ferdynand Schulz<br>Źródło: [http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=51 www.marienburg.pl]
 
|podpis              =  
 
|podpis              =  
 
|data urodzenia      = 18 grudnia 1892 roku
 
|data urodzenia      = 18 grudnia 1892 roku
Linia 14: Linia 14:
 
|miejsce spoczynku    =  
 
|miejsce spoczynku    =  
 
|opis_zawód          =  
 
|opis_zawód          =  
|zawód                = lotnik
+
|zawód                = lotnik, instruktor, nauczyciel
 
|odznaczenia          =  
 
|odznaczenia          =  
 
|commons              =   
 
|commons              =   
Linia 20: Linia 20:
 
|wikicytaty          =   
 
|wikicytaty          =   
 
|www                  =
 
|www                  =
}}<br/>
+
}}
 +
''' Ferdynand Schulz  ''' (ur. 18 grudnia 1892 r. w [[Piszewo|Piszewie]], zm. tragicznie 16 marca 1929 r. w Sztumie) – lotnik, szybownik, instruktor szybownictwa, konstruktor szybowców, nauczyciel.
 +
<br/><br/>
 +
== Życiorys ==
 +
Urodzony na [[Warmia|Warmii]] w [[powiat reszelski|powiecie reszelskim]] syn nauczyciela Ferdynanda Schulza i Rosi Schulz z domu Scharnick. Był pierwszym z dwanaściorga dzieci.
  
''' Ferdynand Schulz  ''' (ur. 18 grudnia 1892 r. w Piszewie, zm. 16 marca 1929 r. w Sztumie) – lotnik, nauczyciel<br/>
+
W czasie I wojny światowej dosłużył się stopnia podporucznika lotnictwa. 3 stycznia 1918 roku wystartował wraz z 484 innymi lotnikami do swego pierwszego lotu na front. Podczas lotu został ostrzelany i lądował awaryjnie na polu. Jeszcze 97 razy udało mu się wyjść cało z opresji. Po zakończeniu wojny pasja do lotnictwa pozostała.  
  
== Życiorys ==
+
W 1929 roku Schulz razem z Bruno Kaiserem uczestniczył w uroczystościach odsłonięcia pomnika lotników w [[Sztum|Sztumie]]. W czasie próby zrzucenia wieńca z wysokości 50 m jego samolot ''Marienburg'' runął na ziemię. Ferdynand Schulz zginął na miejscu. 16 czerwca 2006 roku w rocznicę tragicznej śmierci Schulza została odsłonięta tablica pamiątkowa, którą umieszczono w Malborku na ścianie dawnego domu lotnika.
Absolwent seminarium nauczycielskiego w Toruniu. W czasie [[I wojna światowa| I wojny światowej]] dosłużył się stopnia podporucznika lotnictwa. Po 1918 roku pracował jako nauczyciel w Tucholi i Nowym Targu na Powiślu. W tym okresie zafascynował się sportem szybowcowym. W maju 1924 roku w wziął udział w szybowcowych mistrzostwach świata, zorganizowanych w Rossitten na Mierzeją Kurońską. Schulz spędził w powietrzu 8 godzin i 42 minuty, ustanawiając nowy rekord świata. Dwa lata później razem w pasażerem pokonał wysokość 60 km. Ostatecznie rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten. Po upływie kilku lat Schulz zaczął specjalizować się w lataniu precyzyjnym na samolotach silnikowych. Udało mu się wykonac przelot nad mostem nad Nogatem. Do tragedii doszło w 1929 roku. Schulz uczestniczył w uroczystościach odsłonięcia pomnika lotników w [[Sztum|Sztumie]]. W czasie próby zrzucenia wieńca z wysokości 50 m jego samolot spadł na ziemię. Ferynand Schulzzginął na miejscu.
 
<br/>
 
  
 
=== Szkoła i wykształcenie ===
 
=== Szkoła i wykształcenie ===
...
+
Był absolwentem gimnazjum w [[Braniewo|Braniewie]], Królewskiego Zakładu Przygotowawczego w [[Reszel|Reszlu]] i seminarium nauczycielskiego w Toruniu. Uczęszczał do Szkoły Lotniczej w Grossenhain w Saksonii.  
<br/>
+
 
 +
==Praca==
 +
Po 1918 roku Schulz pracował jako nauczyciel w Tucholi i Nowym Targu na Powiślu.
 +
W 1925 rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten.
 +
W dniu 1 stycznia 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski.  
 +
 
 +
== Przebieg kariery sportowej ==
 +
Jeszcze przed zakończeniem wojny Ferdynand Schulz zafascynował się sportem szybowcowym. Po 1918 rozpoczął budowanie swych pierwszych szybowców: FS 1 i FS 2. Do roku 1924 wybudował według własnych projektów 10 różnych szybowców.
  
=== Praca ===
+
Od 10 do 25 października 1921 roku miał uczestniczyć jako nowicjusz w II Zawodach w Röhn. Jego maszyna nie została dopuszczona do zawodów, ale Schulz wykonał poza zawodami osiem lotów ze zbocza w Pelz. W jednym z nich pokonał 365 metrową trasę w 46 sekund. Za śmiały lot przyznano mu wówczas nagrodę pocieszenia w wysokości 1000 marek.  
...
 
<br/>
 
  
=== Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna ===
+
11 maja 1924 roku podczas II Wybrzeżowych Zawodów Szybowcowych w Rossitten nad Mierzeją Kurońską Schulz na szybowcu FS 3 leciał 8 godzin i 42 minuty. Był to światowy rekord, który sprawił, że Schulz z dnia na dzień stał się sławny. Dwa lata później razem z pasażerem pokonał wysokość 60 km. W tym czasie odkryto i doceniono warunki dla lotnictwa w Malborku. 20 maja 1925 roku przy wsparciu Ferdinanda Schulza utworzono ''Zachodniopruski Związek Lotniczy'' z siedzibą w tym mieście. Natomiast Schulz rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten.  
...
 
<br/>
 
  
==Ciekawostki==
+
Po upływie kilku lat Schulz zaczął specjalizować się w lataniu precyzyjnym na samolotach silnikowych. W 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski. Zamieszkał w Malborku w zajeździe ''Kurfürsten'' i zaczął osobiście nadzorować rozbudowę lotniska szybowcowego w dzielnicy Wielbark, nie rezygnując z udziału w zawodach. W roku 1928 udało mu się wykonać przelot nad mostem nad Nogatem. Był to pierwszy lot w historii szybownictwa, który odbył się nad miastem. Przebywał łącznie w powietrzu 4 godz. i 1 min. 18 listopada 1928 roku mieszkańcy Malborka na skraju lotniska szybowcowego Malbork-Wielbark ustawili kamień pamiątkowy poświęcony Schulzowi.  
...
 
<br/>
 
  
== Bibliografia biograficzna ==
+
2 maja 1927 roku Schulz wziął udział w IV Zawodach Szybowcowych w Rossitten. Wystartował na szybowcu ''Westpreußen'' zbudowanym w Malborku w 1926 roku. Pierwszego dnia pobił kolejny rekord. Leciał 14 godz. i 7 min.
#Chłosta Jan, ''Słownik Warmii'', Olsztyn 2002.
 
#Chłosta Jan, ''Więksi i najwięksi''
 
 
<br/>
 
<br/>
 
+
== Bibliografia==
 +
Chłosta Jan, ''Słownik Warmii'', Olsztyn 2002.<br/>
 +
Chłosta Jan, ''Więksi i najwięksi: twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich'', Olsztyn 1999.<br/>
 +
[http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=51|marienburg.pl] [19.06.2014]<br/>
 +
[http://iam.malbork.pl/schulz.html|iam.malbork.pl, ''Ikar z Prus Wschodnich i Malborka''] [19.06.2014]
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria: Osoba|Schulz Ferdynand]]<br/>
+
[[Kategoria: Sport|Schulz, Ferdynand]][[Kategoria:1919-1944|Schulz, Ferdynand]] [[Kategoria: Reszel (gmina miejsko-wiejska)|Schulz, Ferdynand]] [[Kategoria: Mistrzowie sportu|Schulz, Ferdynand]]

Aktualna wersja na dzień 11:29, 17 mar 2015

Ferdynand Schulz

Ferdynand SchulzŹródło: www.marienburg.pl
Ferdynand Schulz
Źródło: www.marienburg.pl
Data i miejsce urodzenia 18 grudnia 1892 roku
Piszewo
Data i miejsce śmierci 16 marca 1929 roku
Sztum
Zawód lotnik, instruktor, nauczyciel

Ferdynand Schulz (ur. 18 grudnia 1892 r. w Piszewie, zm. tragicznie 16 marca 1929 r. w Sztumie) – lotnik, szybownik, instruktor szybownictwa, konstruktor szybowców, nauczyciel.

Życiorys

Urodzony na Warmii w powiecie reszelskim syn nauczyciela Ferdynanda Schulza i Rosi Schulz z domu Scharnick. Był pierwszym z dwanaściorga dzieci.

W czasie I wojny światowej dosłużył się stopnia podporucznika lotnictwa. 3 stycznia 1918 roku wystartował wraz z 484 innymi lotnikami do swego pierwszego lotu na front. Podczas lotu został ostrzelany i lądował awaryjnie na polu. Jeszcze 97 razy udało mu się wyjść cało z opresji. Po zakończeniu wojny pasja do lotnictwa pozostała.

W 1929 roku Schulz razem z Bruno Kaiserem uczestniczył w uroczystościach odsłonięcia pomnika lotników w Sztumie. W czasie próby zrzucenia wieńca z wysokości 50 m jego samolot Marienburg runął na ziemię. Ferdynand Schulz zginął na miejscu. 16 czerwca 2006 roku w rocznicę tragicznej śmierci Schulza została odsłonięta tablica pamiątkowa, którą umieszczono w Malborku na ścianie dawnego domu lotnika.

Szkoła i wykształcenie

Był absolwentem gimnazjum w Braniewie, Królewskiego Zakładu Przygotowawczego w Reszlu i seminarium nauczycielskiego w Toruniu. Uczęszczał do Szkoły Lotniczej w Grossenhain w Saksonii.

Praca

Po 1918 roku Schulz pracował jako nauczyciel w Tucholi i Nowym Targu na Powiślu. W 1925 rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten. W dniu 1 stycznia 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski.

Przebieg kariery sportowej

Jeszcze przed zakończeniem wojny Ferdynand Schulz zafascynował się sportem szybowcowym. Po 1918 rozpoczął budowanie swych pierwszych szybowców: FS 1 i FS 2. Do roku 1924 wybudował według własnych projektów 10 różnych szybowców.

Od 10 do 25 października 1921 roku miał uczestniczyć jako nowicjusz w II Zawodach w Röhn. Jego maszyna nie została dopuszczona do zawodów, ale Schulz wykonał poza zawodami osiem lotów ze zbocza w Pelz. W jednym z nich pokonał 365 metrową trasę w 46 sekund. Za śmiały lot przyznano mu wówczas nagrodę pocieszenia w wysokości 1000 marek.

11 maja 1924 roku podczas II Wybrzeżowych Zawodów Szybowcowych w Rossitten nad Mierzeją Kurońską Schulz na szybowcu FS 3 leciał 8 godzin i 42 minuty. Był to światowy rekord, który sprawił, że Schulz z dnia na dzień stał się sławny. Dwa lata później razem z pasażerem pokonał wysokość 60 km. W tym czasie odkryto i doceniono warunki dla lotnictwa w Malborku. 20 maja 1925 roku przy wsparciu Ferdinanda Schulza utworzono Zachodniopruski Związek Lotniczy z siedzibą w tym mieście. Natomiast Schulz rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten.

Po upływie kilku lat Schulz zaczął specjalizować się w lataniu precyzyjnym na samolotach silnikowych. W 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski. Zamieszkał w Malborku w zajeździe Kurfürsten i zaczął osobiście nadzorować rozbudowę lotniska szybowcowego w dzielnicy Wielbark, nie rezygnując z udziału w zawodach. W roku 1928 udało mu się wykonać przelot nad mostem nad Nogatem. Był to pierwszy lot w historii szybownictwa, który odbył się nad miastem. Przebywał łącznie w powietrzu 4 godz. i 1 min. 18 listopada 1928 roku mieszkańcy Malborka na skraju lotniska szybowcowego Malbork-Wielbark ustawili kamień pamiątkowy poświęcony Schulzowi.

2 maja 1927 roku Schulz wziął udział w IV Zawodach Szybowcowych w Rossitten. Wystartował na szybowcu Westpreußen zbudowanym w Malborku w 1926 roku. Pierwszego dnia pobił kolejny rekord. Leciał 14 godz. i 7 min.

Bibliografia

Chłosta Jan, Słownik Warmii, Olsztyn 2002.
Chłosta Jan, Więksi i najwięksi: twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich, Olsztyn 1999.
[1] [19.06.2014]
Ikar z Prus Wschodnich i Malborka [19.06.2014]