Ferdynand Schulz (pilot): Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Szkoła i wykształcenie)
m (Zastępowanie tekstu - "| " na "|")
 
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
 
|pseudonim            =  
 
|pseudonim            =  
 
|grafika              = Ferdynand Schulz.jpg  
 
|grafika              = Ferdynand Schulz.jpg  
|opis grafiki        = Ferdynand Schulz  
+
|opis grafiki        = Ferdynand Schulz<br>Źródło: [http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=51 www.marienburg.pl]
 
|podpis              =  
 
|podpis              =  
 
|data urodzenia      = 18 grudnia 1892 roku
 
|data urodzenia      = 18 grudnia 1892 roku
Linia 14: Linia 14:
 
|miejsce spoczynku    =  
 
|miejsce spoczynku    =  
 
|opis_zawód          =  
 
|opis_zawód          =  
|zawód                = lotnik
+
|zawód                = lotnik, instruktor, nauczyciel
 
|odznaczenia          =  
 
|odznaczenia          =  
 
|commons              =   
 
|commons              =   
Linia 20: Linia 20:
 
|wikicytaty          =   
 
|wikicytaty          =   
 
|www                  =
 
|www                  =
}}<br/>
+
}}
 
+
''' Ferdynand Schulz  ''' (ur. 18 grudnia 1892 r. w [[Piszewo|Piszewie]], zm. tragicznie 16 marca 1929 r. w Sztumie) – lotnik, szybownik, instruktor szybownictwa, konstruktor szybowców, nauczyciel.
''' Ferdynand Schulz  ''' (ur. 18 grudnia 1892 r. w Piszewie, zm. 16 marca 1929 r. w Sztumie) – lotnik, nauczyciel<br/>
+
<br/><br/>
 
 
 
== Życiorys ==  
 
== Życiorys ==  
Urodzony na [[Warmia|Warmii]] w [[powiat reszelski|powiecie reszelskim]]. Syn nauczyciela Ferdynanda Schulza i Rosi Schulz z domu Scharnick. Był pierwszym z dwanaściorga dzieci państwa Schulz.W czasie [[I Wojna Światowa| I wojny światowej]] dosłużył się stopnia podporucznika lotnictwa. Do tragedii doszło w 1929 roku. Schulz razem z Burno Kaiserem uczestniczył w uroczystościach odsłonięcia pomnika lotników w [[Sztum|Sztumie]]. W czasie próby zrzucenia wieńca z wysokości 50 m jego samolot ''Marienburg'' spadł na ziemię. Ferynand Schulz zginął na miejscu.16 czerwca 2006 roku w rocznicę tragicznej śmierci Schulza została odsłonięta tablica pamiątkowa, którą umieszczono w Malborku na ścianie dawnego domu lotnika.  
+
Urodzony na [[Warmia|Warmii]] w [[powiat reszelski|powiecie reszelskim]] syn nauczyciela Ferdynanda Schulza i Rosi Schulz z domu Scharnick. Był pierwszym z dwanaściorga dzieci.  
 
 
  
 +
W czasie I wojny światowej dosłużył się stopnia podporucznika lotnictwa. 3 stycznia 1918 roku wystartował wraz z 484 innymi lotnikami do swego pierwszego lotu na front. Podczas lotu został ostrzelany i lądował awaryjnie na polu. Jeszcze 97 razy udało mu się wyjść cało z opresji. Po zakończeniu wojny pasja do lotnictwa pozostała.
  
<br/>
+
W 1929 roku Schulz razem z Bruno Kaiserem uczestniczył w uroczystościach odsłonięcia pomnika lotników w [[Sztum|Sztumie]]. W czasie próby zrzucenia wieńca z wysokości 50 m jego samolot ''Marienburg'' runął na ziemię. Ferdynand Schulz zginął na miejscu. 16 czerwca 2006 roku w rocznicę tragicznej śmierci Schulza została odsłonięta tablica pamiątkowa, którą umieszczono w Malborku na ścianie dawnego domu lotnika.
  
 
=== Szkoła i wykształcenie ===
 
=== Szkoła i wykształcenie ===
Absolwent gimnazjum w [[Braniewo|Braniewie]],Królewskiego Zakładu Przygotowawczego–Seminarium Nauczycielskiego w [[Reszel|Reszlu]] i wreszcie - seminarium nauczycielskiego w Toruniu. Uczęszczał do Szkoły Lotniczej w Grossenhain w Saksonii.  
+
Był absolwentem gimnazjum w [[Braniewo|Braniewie]], Królewskiego Zakładu Przygotowawczego w [[Reszel|Reszlu]] i seminarium nauczycielskiego w Toruniu. Uczęszczał do Szkoły Lotniczej w Grossenhain w Saksonii.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
W dniu 9 marca Schulz po raz pierwszy wsiadł ze swoim instruktorem do samolotu szkoleniowego. Po 46 lotach wolno było mu dokonać pierwszego samodzielnego lotu. Zakończenie szkolenia lotniczego nastąpiło w szkole dla obserwatorów w Szwerinie (Schwerin). W tymże roku Schulz awansował na stopień młodszego sierżanta. W końcu 1917 roku nastąpiło przeniesienie Ferdinanda na lotnisko 2 Armii w Aulony na froncie zachodnim.. W pierwszym locie zaskoczył wrogie oddziały artyleryjskie, które chciały zbudować obóz za lasem. Ledwo odkryto wrogiego pilota, a w kierunku Schulza posypał się ostrzał. Pociski podziurawiły skrzydła oraz kadłub, jego obserwator został ranny i w końcu jego silnik został trafiony. Silnik zaczął przerywać prace. Wtedy Schulz podbił swoją maszynę, przekręcił i próbował dolecieć do swojego wojska. Jednak musiał lądować awaryjnie na polu. Cudem ocalał Schulz, nawet nie był zraniony. Pocisk, który utkwił w jego silniku, zabrał i nosił ze sobą jako talizman. Jeszcze 97 razy wychodził cało z wojennych potyczek. Po zakończeniu wojny powrócił do Piszewa, a następnie rozpoczął prace w katolickiej szkole podstawowej w powiecie tucholskim. Wtedy to rozpoczął budowanie swych pierwszych szybowców: „FS 1” i „FS 2”.
 
 
 
Od 10 do 25 października 1921 r. Schulz uczestniczył jako nowicjusz w II Zawodach w Röhn. Lecz jego maszyna została odrzucona przez komisję konkursową. Jednak Schulz wykonał poza zawodami ze zbocza w Pelz osiem lotów. W jednym z nich pokonał 365 metrową trasę w 46 sekund. Schulzowi przyznano nagrodę pocieszenia w wysokości 1000 Marek za „śmiały lot”. Do roku 1924 Schulz wybudował, według własnych projektów, 10 różnych szybowców, wśród których znalazły się również samoloty z silnikiem pomocniczym. Ze skonstruowanych w Królewcu szybowców najbardziej znane były „FS 5”, „FS 9”, „FS 10” i „FS 3” – znany jako „skrzynia z trzonków od mioteł” (Besenstielkiste). W swojej budowie był bardzo prosty. Z trzonków od mioteł, listew, blachy, drutu i płótna, sprawiał wrażenie bardzo prymitywnego.
 
 
 
11 maja 1924 roku podczas II Wybrzeżowych Zawodów Szybowcowych w Rossitten, Schulz na szybowcu „FS 3” leciał 8 godzin i 42 minuty. Ten wyczyn był światowym rekordem. Za ten wyczyn Ferdinand uzyskał światową sławę. Rozgłoś rekordu dotarł także do Malborka (Marienburg), o którym w międzyczasie Schulz stwierdził że doskonale nadaje się na loty. Pod malborskim Wielbarku (Willenberg) istniały idealne skarpy nadnogackie. Dlatego też mała grupka miłośników szybownictwa założyła Związek Lotniczy. 20 maja 1925 przy wsparciu Ferdinanda Schulza utworzono „Zachodniopruski Związek Lotniczy” z siedzibą w Malborku.
 
 
 
Jesienią 1925 roku niemiecka grupa lotników została zaproszona na III Ogólnorosyjskie Zawody Szybowców, które odbywały się w dniach od 1 do 10 października na Krymie. Do tej grupy należał również Ferdinand Schulz, który leciał na szybowcu wyczynowym „Moritz”. Na tym szybowcu ustanowił Schulz w dniu 2 października na Krymie nowy rekord świata w locie długodystansowym, który trwał 12 godz. i 6 min. Osiągając wysokość 405 m uzyskał drugi wynik w tych zawodach. Po powrocie do Rossitten założył Szkołę Szybowcową. 3 czerwca 1926 roku Schulz razem z Heinzem Reichardtem przebywali w powietrzu 9 godz. i 21 min. Dopiero w roku 1937, w Sylt został ten rekord poprawiony przez Ernsta Jachtmanna i Flossdorfa na szybowcu „RM 4” do 13 godz. i 59 min.
 
 
 
W dniu 1 stycznia 1927 roku otrzymał Schulz posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malborka – Piaski (Marienburg-Sandhof). Zamieszkał w Malborku w zajeździe „Kurfürsten” (obecnie bar „Puchatek”) zlokalizowanym przy Placu Gdańskim 7 (Danziger Paltz, obecnie Plac Słowiański). Mógł teraz osobiście nadzorować rozbudowę lotniska szybowcowego w dzielnicy Wielbark, jak również brać dalej czynny udział w międzynarodowych zawodach. Już 2 maja 1927 r. wziął udział w IV Zawodach Szybowcowych w Rossitten. Wystartował na szybowcu „Westpreußen” – należącym do „Zachodniopruskiego Związku Lotniczego”, a zbudowanym w Malborku w 1926 r. specjalnie dla Schulza. W pierwszym dniu pobił kolejny rekord – leciał 14 godz. i 7 min. Już dwa dni później pobił kolejne rekordy: wysokościowy w locie wahadłowym, wyniósł on 560 m. oraz rekord prędkości, który wyniósł 54,45 km/godz. Następne uderzenie na rekord nastąpiło 14 maja. Wtedy to nowy rekord wyniósł 60,2 km i stał się największym osiągnięciem tego rodzaju.
 
 
 
 
  
 +
==Praca==
 +
Po 1918 roku Schulz pracował jako nauczyciel w Tucholi i Nowym Targu na Powiślu.
 +
W 1925 rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten.
 +
W dniu 1 stycznia 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski.
  
16 czerwca 1929 roku, pilotując samolot „Marienburg” do Sztumu na uroczystość odsłonięcia pomnika lotników (gdzie miał zrzucić wieniec), rozbił się razem z Bruno Kaiserem na sztumskim rynku. Na miejscu wypadku postawiono kamień z inskrypcją. Malbork uczcił jego pamięć popiersiem na „Ehrenhof” – małym dziedzińcu przy północnej elewacji Nowego Ratusza, oraz tablicą na kamienicy, w której mieszkał. Ferdinand Schulz na życzenie rodziny pochowany został w ziemi ojczystej na cmentarzu Leśnym w Lidzbarku Warmińskim (Heilsberg) przy licznym udziale mieszkańców. Przywieziony wieniec zdobił teraz jego własną trumnę. Do dnia dzisiejszego istnieje jego grób.
+
== Przebieg kariery sportowej ==
[[File: F.Schulz.jpg|thumb|left|300px|F.Schulz]]
+
Jeszcze przed zakończeniem wojny Ferdynand Schulz zafascynował się sportem szybowcowym. Po 1918 rozpoczął budowanie swych pierwszych szybowców: FS 1 i FS 2. Do roku 1924 wybudował według własnych projektów 10 różnych szybowców.  
  
<br/>
+
Od 10 do 25 października 1921 roku miał uczestniczyć jako nowicjusz w II Zawodach w Röhn. Jego maszyna nie została dopuszczona do zawodów, ale Schulz wykonał poza zawodami osiem lotów ze zbocza w Pelz. W jednym z nich pokonał 365 metrową trasę w 46 sekund. Za śmiały lot przyznano mu wówczas nagrodę pocieszenia w wysokości 1000 marek.
  
=== Praca ===
+
11 maja 1924 roku podczas II Wybrzeżowych Zawodów Szybowcowych w Rossitten nad Mierzeją Kurońską Schulz na szybowcu FS 3 leciał 8 godzin i 42 minuty. Był to światowy rekord, który sprawił, że Schulz z dnia na dzień stał się sławny. Dwa lata później razem z pasażerem pokonał wysokość 60 km. W tym czasie odkryto i doceniono warunki dla lotnictwa w Malborku. 20 maja 1925 roku przy wsparciu Ferdinanda Schulza utworzono ''Zachodniopruski Związek Lotniczy'' z siedzibą w tym mieście. Natomiast Schulz rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten.  
Po 1918 roku pracował jako nauczyciel w Tucholi i Nowym Targu na Powiślu. Jeszcze przed zakończeniem wojny okresie zafascynował się sportem szybowcowym. W maju 1924 roku w wziął udział w szybowcowych mistrzostwach świata, zorganizowanych w Rossitten na Mierzeją Kurońską. Schulz spędził w powietrzu 8 godzin i 42 minuty, ustanawiając nowy rekord świata. Dwa lata później razem w pasażerem pokonał wysokość 60 km. Ostatecznie rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten. Po upływie kilku lat Schulz zaczął specjalizować się w lataniu precyzyjnym na samolotach silnikowych. W roku 1928 udało mu się wykonać przelot nad mostem nad Nogatem. Był to pierwszy lot w historii szybownictwa, który odbył się nad miastem. Przebywał łącznie w powietrzu 4 godz. i 1 min. 18 listopada 1928 roku mieszkańcy Malborka na skraju lotniska szybowcowego Malbork-Wielbark ustawili kamień pamiątkowy poświęcony Schulzowi.  
 
  
<br/>
+
Po upływie kilku lat Schulz zaczął specjalizować się w lataniu precyzyjnym na samolotach silnikowych. W 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski. Zamieszkał w Malborku w zajeździe ''Kurfürsten'' i zaczął osobiście nadzorować rozbudowę lotniska szybowcowego w dzielnicy Wielbark, nie rezygnując z udziału w zawodach. W roku 1928 udało mu się wykonać przelot nad mostem nad Nogatem. Był to pierwszy lot w historii szybownictwa, który odbył się nad miastem. Przebywał łącznie w powietrzu 4 godz. i 1 min. 18 listopada 1928 roku mieszkańcy Malborka na skraju lotniska szybowcowego Malbork-Wielbark ustawili kamień pamiątkowy poświęcony Schulzowi.
  
== Bibliografia biograficzna ==
+
2 maja 1927 roku Schulz wziął udział w IV Zawodach Szybowcowych w Rossitten. Wystartował na szybowcu ''Westpreußen'' zbudowanym w Malborku w 1926 roku. Pierwszego dnia pobił kolejny rekord. Leciał 14 godz. i 7 min.  
#Chłosta Jan, ''Słownik Warmii'', Olsztyn 2002.
 
#Chłosta Jan, ''Więksi i najwięksi: twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich'', Olsztyn 1999.
 
#[http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=51| Marienburg.pl] [data dostępu: 19.06.2014]
 
#[http://iam.malbork.pl/schulz.html| Ikar z Prus Wschodnich i Malborka] [data dostępu: 19.06.2014]
 
 
<br/>
 
<br/>
 
+
== Bibliografia==
 +
Chłosta Jan, ''Słownik Warmii'', Olsztyn 2002.<br/>
 +
Chłosta Jan, ''Więksi i najwięksi: twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich'', Olsztyn 1999.<br/>
 +
[http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=51|marienburg.pl] [19.06.2014]<br/>
 +
[http://iam.malbork.pl/schulz.html|iam.malbork.pl, ''Ikar z Prus Wschodnich i Malborka''] [19.06.2014]
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria: Osoba|Schulz Ferdynand]][[Kategoria:1919-1939|Schulz Ferdynand]] [[Kategoria: Sport]] [[Kategoria: Mistrzowie]] [[Kategoria: Piloci]]<br/>
+
[[Kategoria: Sport|Schulz, Ferdynand]][[Kategoria:1919-1944|Schulz, Ferdynand]] [[Kategoria: Reszel (gmina miejsko-wiejska)|Schulz, Ferdynand]] [[Kategoria: Mistrzowie sportu|Schulz, Ferdynand]]

Aktualna wersja na dzień 11:29, 17 mar 2015

Ferdynand Schulz

Ferdynand SchulzŹródło: www.marienburg.pl
Ferdynand Schulz
Źródło: www.marienburg.pl
Data i miejsce urodzenia 18 grudnia 1892 roku
Piszewo
Data i miejsce śmierci 16 marca 1929 roku
Sztum
Zawód lotnik, instruktor, nauczyciel

Ferdynand Schulz (ur. 18 grudnia 1892 r. w Piszewie, zm. tragicznie 16 marca 1929 r. w Sztumie) – lotnik, szybownik, instruktor szybownictwa, konstruktor szybowców, nauczyciel.

Życiorys

Urodzony na Warmii w powiecie reszelskim syn nauczyciela Ferdynanda Schulza i Rosi Schulz z domu Scharnick. Był pierwszym z dwanaściorga dzieci.

W czasie I wojny światowej dosłużył się stopnia podporucznika lotnictwa. 3 stycznia 1918 roku wystartował wraz z 484 innymi lotnikami do swego pierwszego lotu na front. Podczas lotu został ostrzelany i lądował awaryjnie na polu. Jeszcze 97 razy udało mu się wyjść cało z opresji. Po zakończeniu wojny pasja do lotnictwa pozostała.

W 1929 roku Schulz razem z Bruno Kaiserem uczestniczył w uroczystościach odsłonięcia pomnika lotników w Sztumie. W czasie próby zrzucenia wieńca z wysokości 50 m jego samolot Marienburg runął na ziemię. Ferdynand Schulz zginął na miejscu. 16 czerwca 2006 roku w rocznicę tragicznej śmierci Schulza została odsłonięta tablica pamiątkowa, którą umieszczono w Malborku na ścianie dawnego domu lotnika.

Szkoła i wykształcenie

Był absolwentem gimnazjum w Braniewie, Królewskiego Zakładu Przygotowawczego w Reszlu i seminarium nauczycielskiego w Toruniu. Uczęszczał do Szkoły Lotniczej w Grossenhain w Saksonii.

Praca

Po 1918 roku Schulz pracował jako nauczyciel w Tucholi i Nowym Targu na Powiślu. W 1925 rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten. W dniu 1 stycznia 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski.

Przebieg kariery sportowej

Jeszcze przed zakończeniem wojny Ferdynand Schulz zafascynował się sportem szybowcowym. Po 1918 rozpoczął budowanie swych pierwszych szybowców: FS 1 i FS 2. Do roku 1924 wybudował według własnych projektów 10 różnych szybowców.

Od 10 do 25 października 1921 roku miał uczestniczyć jako nowicjusz w II Zawodach w Röhn. Jego maszyna nie została dopuszczona do zawodów, ale Schulz wykonał poza zawodami osiem lotów ze zbocza w Pelz. W jednym z nich pokonał 365 metrową trasę w 46 sekund. Za śmiały lot przyznano mu wówczas nagrodę pocieszenia w wysokości 1000 marek.

11 maja 1924 roku podczas II Wybrzeżowych Zawodów Szybowcowych w Rossitten nad Mierzeją Kurońską Schulz na szybowcu FS 3 leciał 8 godzin i 42 minuty. Był to światowy rekord, który sprawił, że Schulz z dnia na dzień stał się sławny. Dwa lata później razem z pasażerem pokonał wysokość 60 km. W tym czasie odkryto i doceniono warunki dla lotnictwa w Malborku. 20 maja 1925 roku przy wsparciu Ferdinanda Schulza utworzono Zachodniopruski Związek Lotniczy z siedzibą w tym mieście. Natomiast Schulz rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten.

Po upływie kilku lat Schulz zaczął specjalizować się w lataniu precyzyjnym na samolotach silnikowych. W 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski. Zamieszkał w Malborku w zajeździe Kurfürsten i zaczął osobiście nadzorować rozbudowę lotniska szybowcowego w dzielnicy Wielbark, nie rezygnując z udziału w zawodach. W roku 1928 udało mu się wykonać przelot nad mostem nad Nogatem. Był to pierwszy lot w historii szybownictwa, który odbył się nad miastem. Przebywał łącznie w powietrzu 4 godz. i 1 min. 18 listopada 1928 roku mieszkańcy Malborka na skraju lotniska szybowcowego Malbork-Wielbark ustawili kamień pamiątkowy poświęcony Schulzowi.

2 maja 1927 roku Schulz wziął udział w IV Zawodach Szybowcowych w Rossitten. Wystartował na szybowcu Westpreußen zbudowanym w Malborku w 1926 roku. Pierwszego dnia pobił kolejny rekord. Leciał 14 godz. i 7 min.

Bibliografia

Chłosta Jan, Słownik Warmii, Olsztyn 2002.
Chłosta Jan, Więksi i najwięksi: twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich, Olsztyn 1999.
[1] [19.06.2014]
Ikar z Prus Wschodnich i Malborka [19.06.2014]