Ferdynand Schulz (pilot): Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Szkoła i wykształcenie) |
m (Zastępowanie tekstu - "| " na "|") |
||
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
|pseudonim = | |pseudonim = | ||
|grafika = Ferdynand Schulz.jpg | |grafika = Ferdynand Schulz.jpg | ||
− | |opis grafiki = Ferdynand Schulz | + | |opis grafiki = Ferdynand Schulz<br>Źródło: [http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=51 www.marienburg.pl] |
|podpis = | |podpis = | ||
|data urodzenia = 18 grudnia 1892 roku | |data urodzenia = 18 grudnia 1892 roku | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
|miejsce spoczynku = | |miejsce spoczynku = | ||
|opis_zawód = | |opis_zawód = | ||
− | |zawód = lotnik | + | |zawód = lotnik, instruktor, nauczyciel |
|odznaczenia = | |odznaczenia = | ||
|commons = | |commons = | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
|wikicytaty = | |wikicytaty = | ||
|www = | |www = | ||
− | }}<br/> | + | }} |
+ | ''' Ferdynand Schulz ''' (ur. 18 grudnia 1892 r. w [[Piszewo|Piszewie]], zm. tragicznie 16 marca 1929 r. w Sztumie) – lotnik, szybownik, instruktor szybownictwa, konstruktor szybowców, nauczyciel. | ||
+ | <br/><br/> | ||
+ | == Życiorys == | ||
+ | Urodzony na [[Warmia|Warmii]] w [[powiat reszelski|powiecie reszelskim]] syn nauczyciela Ferdynanda Schulza i Rosi Schulz z domu Scharnick. Był pierwszym z dwanaściorga dzieci. | ||
− | + | W czasie I wojny światowej dosłużył się stopnia podporucznika lotnictwa. 3 stycznia 1918 roku wystartował wraz z 484 innymi lotnikami do swego pierwszego lotu na front. Podczas lotu został ostrzelany i lądował awaryjnie na polu. Jeszcze 97 razy udało mu się wyjść cało z opresji. Po zakończeniu wojny pasja do lotnictwa pozostała. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | W 1929 roku Schulz razem z Bruno Kaiserem uczestniczył w uroczystościach odsłonięcia pomnika lotników w [[Sztum|Sztumie]]. W czasie próby zrzucenia wieńca z wysokości 50 m jego samolot ''Marienburg'' runął na ziemię. Ferdynand Schulz zginął na miejscu. 16 czerwca 2006 roku w rocznicę tragicznej śmierci Schulza została odsłonięta tablica pamiątkowa, którą umieszczono w Malborku na ścianie dawnego domu lotnika. | |
=== Szkoła i wykształcenie === | === Szkoła i wykształcenie === | ||
− | + | Był absolwentem gimnazjum w [[Braniewo|Braniewie]], Królewskiego Zakładu Przygotowawczego w [[Reszel|Reszlu]] i seminarium nauczycielskiego w Toruniu. Uczęszczał do Szkoły Lotniczej w Grossenhain w Saksonii. | |
− | |||
− | |||
+ | ==Praca== | ||
+ | Po 1918 roku Schulz pracował jako nauczyciel w Tucholi i Nowym Targu na Powiślu. | ||
+ | W 1925 rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten. | ||
+ | W dniu 1 stycznia 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski. | ||
+ | == Przebieg kariery sportowej == | ||
+ | Jeszcze przed zakończeniem wojny Ferdynand Schulz zafascynował się sportem szybowcowym. Po 1918 rozpoczął budowanie swych pierwszych szybowców: FS 1 i FS 2. Do roku 1924 wybudował według własnych projektów 10 różnych szybowców. | ||
+ | Od 10 do 25 października 1921 roku miał uczestniczyć jako nowicjusz w II Zawodach w Röhn. Jego maszyna nie została dopuszczona do zawodów, ale Schulz wykonał poza zawodami osiem lotów ze zbocza w Pelz. W jednym z nich pokonał 365 metrową trasę w 46 sekund. Za śmiały lot przyznano mu wówczas nagrodę pocieszenia w wysokości 1000 marek. | ||
+ | 11 maja 1924 roku podczas II Wybrzeżowych Zawodów Szybowcowych w Rossitten nad Mierzeją Kurońską Schulz na szybowcu FS 3 leciał 8 godzin i 42 minuty. Był to światowy rekord, który sprawił, że Schulz z dnia na dzień stał się sławny. Dwa lata później razem z pasażerem pokonał wysokość 60 km. W tym czasie odkryto i doceniono warunki dla lotnictwa w Malborku. 20 maja 1925 roku przy wsparciu Ferdinanda Schulza utworzono ''Zachodniopruski Związek Lotniczy'' z siedzibą w tym mieście. Natomiast Schulz rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten. | ||
− | + | Po upływie kilku lat Schulz zaczął specjalizować się w lataniu precyzyjnym na samolotach silnikowych. W 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski. Zamieszkał w Malborku w zajeździe ''Kurfürsten'' i zaczął osobiście nadzorować rozbudowę lotniska szybowcowego w dzielnicy Wielbark, nie rezygnując z udziału w zawodach. W roku 1928 udało mu się wykonać przelot nad mostem nad Nogatem. Był to pierwszy lot w historii szybownictwa, który odbył się nad miastem. Przebywał łącznie w powietrzu 4 godz. i 1 min. 18 listopada 1928 roku mieszkańcy Malborka na skraju lotniska szybowcowego Malbork-Wielbark ustawili kamień pamiątkowy poświęcony Schulzowi. | |
− | |||
− | W | ||
− | |||
+ | 2 maja 1927 roku Schulz wziął udział w IV Zawodach Szybowcowych w Rossitten. Wystartował na szybowcu ''Westpreußen'' zbudowanym w Malborku w 1926 roku. Pierwszego dnia pobił kolejny rekord. Leciał 14 godz. i 7 min. | ||
<br/> | <br/> | ||
− | + | == Bibliografia== | |
− | + | Chłosta Jan, ''Słownik Warmii'', Olsztyn 2002.<br/> | |
− | + | Chłosta Jan, ''Więksi i najwięksi: twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich'', Olsztyn 1999.<br/> | |
− | + | [http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=51|marienburg.pl] [19.06.2014]<br/> | |
− | + | [http://iam.malbork.pl/schulz.html|iam.malbork.pl, ''Ikar z Prus Wschodnich i Malborka''] [19.06.2014] | |
− | |||
− | == Bibliografia | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria: | + | [[Kategoria: Sport|Schulz, Ferdynand]][[Kategoria:1919-1944|Schulz, Ferdynand]] [[Kategoria: Reszel (gmina miejsko-wiejska)|Schulz, Ferdynand]] [[Kategoria: Mistrzowie sportu|Schulz, Ferdynand]] |
Aktualna wersja na dzień 11:29, 17 mar 2015
Ferdynand Schulz | |
| |
Ferdynand Schulz
Źródło: www.marienburg.pl | |
Data i miejsce urodzenia | 18 grudnia 1892 roku Piszewo |
Data i miejsce śmierci | 16 marca 1929 roku Sztum |
Zawód | lotnik, instruktor, nauczyciel |
Ferdynand Schulz (ur. 18 grudnia 1892 r. w Piszewie, zm. tragicznie 16 marca 1929 r. w Sztumie) – lotnik, szybownik, instruktor szybownictwa, konstruktor szybowców, nauczyciel.
Spis treści
Życiorys
Urodzony na Warmii w powiecie reszelskim syn nauczyciela Ferdynanda Schulza i Rosi Schulz z domu Scharnick. Był pierwszym z dwanaściorga dzieci.
W czasie I wojny światowej dosłużył się stopnia podporucznika lotnictwa. 3 stycznia 1918 roku wystartował wraz z 484 innymi lotnikami do swego pierwszego lotu na front. Podczas lotu został ostrzelany i lądował awaryjnie na polu. Jeszcze 97 razy udało mu się wyjść cało z opresji. Po zakończeniu wojny pasja do lotnictwa pozostała.
W 1929 roku Schulz razem z Bruno Kaiserem uczestniczył w uroczystościach odsłonięcia pomnika lotników w Sztumie. W czasie próby zrzucenia wieńca z wysokości 50 m jego samolot Marienburg runął na ziemię. Ferdynand Schulz zginął na miejscu. 16 czerwca 2006 roku w rocznicę tragicznej śmierci Schulza została odsłonięta tablica pamiątkowa, którą umieszczono w Malborku na ścianie dawnego domu lotnika.
Szkoła i wykształcenie
Był absolwentem gimnazjum w Braniewie, Królewskiego Zakładu Przygotowawczego w Reszlu i seminarium nauczycielskiego w Toruniu. Uczęszczał do Szkoły Lotniczej w Grossenhain w Saksonii.
Praca
Po 1918 roku Schulz pracował jako nauczyciel w Tucholi i Nowym Targu na Powiślu. W 1925 rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten. W dniu 1 stycznia 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski.
Przebieg kariery sportowej
Jeszcze przed zakończeniem wojny Ferdynand Schulz zafascynował się sportem szybowcowym. Po 1918 rozpoczął budowanie swych pierwszych szybowców: FS 1 i FS 2. Do roku 1924 wybudował według własnych projektów 10 różnych szybowców.
Od 10 do 25 października 1921 roku miał uczestniczyć jako nowicjusz w II Zawodach w Röhn. Jego maszyna nie została dopuszczona do zawodów, ale Schulz wykonał poza zawodami osiem lotów ze zbocza w Pelz. W jednym z nich pokonał 365 metrową trasę w 46 sekund. Za śmiały lot przyznano mu wówczas nagrodę pocieszenia w wysokości 1000 marek.
11 maja 1924 roku podczas II Wybrzeżowych Zawodów Szybowcowych w Rossitten nad Mierzeją Kurońską Schulz na szybowcu FS 3 leciał 8 godzin i 42 minuty. Był to światowy rekord, który sprawił, że Schulz z dnia na dzień stał się sławny. Dwa lata później razem z pasażerem pokonał wysokość 60 km. W tym czasie odkryto i doceniono warunki dla lotnictwa w Malborku. 20 maja 1925 roku przy wsparciu Ferdinanda Schulza utworzono Zachodniopruski Związek Lotniczy z siedzibą w tym mieście. Natomiast Schulz rozpoczął pracę instruktora w szkole szybowcowej w Rossitten.
Po upływie kilku lat Schulz zaczął specjalizować się w lataniu precyzyjnym na samolotach silnikowych. W 1927 roku otrzymał posadę nauczyciela w szkole podstawowej Malbork-Piaski. Zamieszkał w Malborku w zajeździe Kurfürsten i zaczął osobiście nadzorować rozbudowę lotniska szybowcowego w dzielnicy Wielbark, nie rezygnując z udziału w zawodach. W roku 1928 udało mu się wykonać przelot nad mostem nad Nogatem. Był to pierwszy lot w historii szybownictwa, który odbył się nad miastem. Przebywał łącznie w powietrzu 4 godz. i 1 min. 18 listopada 1928 roku mieszkańcy Malborka na skraju lotniska szybowcowego Malbork-Wielbark ustawili kamień pamiątkowy poświęcony Schulzowi.
2 maja 1927 roku Schulz wziął udział w IV Zawodach Szybowcowych w Rossitten. Wystartował na szybowcu Westpreußen zbudowanym w Malborku w 1926 roku. Pierwszego dnia pobił kolejny rekord. Leciał 14 godz. i 7 min.
Bibliografia
Chłosta Jan, Słownik Warmii, Olsztyn 2002.
Chłosta Jan, Więksi i najwięksi: twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich, Olsztyn 1999.
[1] [19.06.2014]
Ikar z Prus Wschodnich i Malborka [19.06.2014]