Wróżby na Warmii i Mazurach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Utworzono nową stronę "{{EWiM Obyczaje infobox |Nazwa = Pole-obowiązkowe |zdjecie = Pole-obowiązkowe |opis zdjecia = Pole-obowiązkowe |...")
 
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Etnografia" na "Kategoria:Kultura niematerialna")
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
  |Nazwa                = Pole-obowiązkowe    
+
  |Nazwa                = Wróżby na Warmii i Mazurach    
  |zdjecie              = Pole-obowiązkowe 
+
  |zdjecie              =
  |opis zdjecia          = Pole-obowiązkowe      
+
  |opis zdjecia          =     
  |dzien                = Pole-obowiązkowe
+
  |dzien                =  
 
  |typ swieta            =   
 
  |typ swieta            =   
 
  |zwyczaje              =  
 
  |zwyczaje              =  
  |znaczenie            =  
+
  |znaczenie            = odczytywanie ze znaków przyszłego biegu zdarzeń i ich charakteru
 
  |symbole              =
 
  |symbole              =
 
  |inne nazwy            =
 
  |inne nazwy            =
Linia 14: Linia 14:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 
+
''' Wróżby na Warmii i Mazurach  ''' – popularna wśród ludności [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]] metoda na pozyskanie informacji o bliższej i dalszej przyszłości, charakterze i rodzaju wydarzeń, z którymi człowiek będzie musiał się zmierzyć.  
''' Nazwa''' ...
+
<br/><br/>
 
 
<br/>
 
 
 
==Etymologia==
 
...
 
<br/>
 
 
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
 
...
 
<br/>
 
 
 
 
==Wierzenia==
 
==Wierzenia==
Wróżby - popularna wśród ludności [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]] metoda na pozyskanie informacji o bliższej i dalszej przyszłości, charakterze i rodzaju wydarzeń, z którymi człowiek będzie musiał się zmierzyć. Dotyczyły prognoz pogodowych, sygnalizowały kto najczęściej będzie opuszczał ten świat (kobiety czy mężczyźni, starzy czy młodzi, chorzy czy ofiray nieszczęśliwych wypadków), czy najbliższy rok będzie czasem urodzaju, w jaki sposób bedę się układać relacje małżeńskie.Szczegółowe ''Przepowiednie na rok cały z dnia Bożego Narodzenia i jedenastu następujących po nim dni i nocy'' znajdowały się w zbiorze ''Jakuba Turowskiego Klucz do bardzo ważnych Tajemnic''. Ogromną rolę odgrywała również swoista magia liczb. Szczególnie liczba 12 miała przemożny wpływ na stan umysłu i ducha wielu mieszkańców [[Prusy Wschodnie|Prus Wschodnichh]]. Max P. Topeppen odnotował między innymi<ref>Max P.Toeppen, ''Wierzenia mazurskie'', wstęp A. Szyfer, W.Ogrodziński, oprac. P. Błażewicz,J. M. Łapo, Dąbrówno 2008, s. 82.</ref> ;
+
Wróżby dotyczyły wszelkich aspektów życia codziennego, np. prognoz pogodowych, pomyślności i zdrowia. Sygnalizowały, kto najczęściej będzie opuszczał ten świat (kobiety czy mężczyźni, starzy czy młodzi, chorzy czy ofiary nieszczęśliwych wypadków), czy najbliższy rok będzie czasem urodzaju, w jaki sposób będą się układać relacje małżeńskie itp. Szczegółowe ''Przepowiednie na rok cały z dnia Bożego Narodzenia i jedenastu następujących po nim dni i nocy'' znajdowały się w zbiorze ''Jakuba Turowskiego Klucz do bardzo ważnych Tajemnic''.  
  
"Jeżeli w noc Nowego Roku pomiędzy 11 i 12 godziną roznieci się w piecu ogień, przystawi się do pieca ławkę i posypie ją popiołem, rano na popiele znajdą się ślady nieboszczyka, który wygrzewał się w nocy''.
+
Ogromną rolę odgrywała swoista magia liczb. Szczególne znaczenie miała liczba 12. [[Max Toeppen|Max P. Topeppen]] odnotował między innymi:
  
Magiczne znaczenie nabierał okres między [[Boże Narodzenie|Bożym Narodzeniem]] i Nocą Sylewstrową<ref>Tamże, s. 81:
+
"Jeżeli w noc Nowego Roku pomiędzy 11 i 12 godziną roznieci się w piecu ogień, przystawi się do pieca ławkę i posypie ją popiołem, rano na popiele znajdą się ślady nieboszczyka, który wygrzewał się w nocy"<ref>Max P. Toeppen, ''Wierzenia mazurskie'', wstęp A. Szyfer, W.Ogrodziński, oprac. P. Błażewicz,J. M. Łapo, Dąbrówno 2008, s. 82.</ref>.
  
"Jeżeli pomiędzy Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem śnieg pada dużymi płatami, umierają przeważnie  starzy ludzie , jeżeli małymi płatkami, przeważnie młodzi''
+
Magiczne znaczenie nabierał okres między [[Boże Narodzenie|Bożym Narodzeniem]] i [[Sylwester|nocą sylwestrową]]:  
 
 
Wróżby uwielbiały również młode panny na wydaniu. Między innymi wyruszały zimą nad jezioro, zanurzały rękę w przeręblu, najgłębiej jak były w stanie. W zależności od tego co wyciągnęły  zwody, otrzymywały zapowiedź zawodu ich przyszłego męża (kawałek żelaza oznaczał kowala, muszla zaś rybaka).
 
 
 
Wróżby związane były z najważniejszymi wydarzeniami kalendarza liturgicznego i ludowego. I tak przykładowo w [[Wielki Czwartek]] należało  sadzić szadzonki roślin kwiatowych i przesadzać rośliny doniczkowe. Natomiast w [[Wielki Piątek]] i w [[Wielkanoc]] wróżby zakazywały czesania się, ponieważ w przeciwnym razie kury będą rozgrzebywać ziemię w ogrodzie. Oosby urodzone w sobotę miały być obłudne i pożądliwe. Natomiast urodoznym we wtroek wróżby przepowiadały karierę hultajów.
 
 
 
<br/>
 
 
 
== Symbole ==
 
...
 
<br/>
 
 
 
== Znaczenie ==
 
...
 
<br/>
 
 
 
 
 
[[File:Obrazek-nazwa.jpg|thumb|Obyczaje-Opis-Ryzunku]]
 
  
 +
"Jeżeli pomiędzy Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem śnieg pada dużymi płatami, umierają przeważnie starzy ludzie, jeżeli małymi płatkami, przeważnie młodzi"<ref>Tamże, s. 81.</ref>.
  
 +
Wróżby uwielbiały również młode panny na wydaniu. I tak na przykład wyruszały zimą nad jezioro, zanurzały rękę w przeręblu, najgłębiej, jak się dało. W zależności od tego, co wyciągnęły z wody, otrzymywały zapowiedź zawodu ich przyszłego męża (kawałek żelaza oznaczał kowala, muszla zaś rybaka).
  
 +
Wróżby związane były z najważniejszymi wydarzeniami kalendarza liturgicznego i ludowego. Przykładowo, w [[Wielki Czwartek]] należało  sadzić sadzonki roślin kwiatowych i przesadzać rośliny doniczkowe. Natomiast w [[Wielki Piątek]] i w [[Wielkanoc]] wróżby zakazywały czesania się, ponieważ w przeciwnym razie kury będą rozgrzebywać ziemię w ogrodzie. Osoby urodzone w sobotę miały być obłudne i pożądliwe. Natomiast urodzonym we wtorek wróżby przepowiadały karierę hultajów.
 +
{{Przypisy}}
 +
<references/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.
+
Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/>
{{Przypisy}}
+
Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz, Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.<br/>
 
+
''Tragarz duchów. Zbiór podań ludowych z Mazur'', zebrał, przełożył i opracował Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2007.<br/>
<references>
+
''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.<br/>
 +
Zientara-Malewska Maria, ''O różnych kłobukach, skarbach i zaklętych zamkach. Baśnie i legendy warmińskie'', wybór i oprac. Jan Chłosta, Olsztyn 2008.<br/>
 
<br/>
 
<br/>
  
== Zobacz też ==
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria:Kultura niematerialna]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]]
...
 
 
 
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i Podania]]
 

Aktualna wersja na dzień 18:04, 17 mar 2015

Wróżby na Warmii i Mazurach

Znaczenie odczytywanie ze znaków przyszłego biegu zdarzeń i ich charakteru

Wróżby na Warmii i Mazurach – popularna wśród ludności Warmii i Mazur metoda na pozyskanie informacji o bliższej i dalszej przyszłości, charakterze i rodzaju wydarzeń, z którymi człowiek będzie musiał się zmierzyć.

Wierzenia

Wróżby dotyczyły wszelkich aspektów życia codziennego, np. prognoz pogodowych, pomyślności i zdrowia. Sygnalizowały, kto najczęściej będzie opuszczał ten świat (kobiety czy mężczyźni, starzy czy młodzi, chorzy czy ofiary nieszczęśliwych wypadków), czy najbliższy rok będzie czasem urodzaju, w jaki sposób będą się układać relacje małżeńskie itp. Szczegółowe Przepowiednie na rok cały z dnia Bożego Narodzenia i jedenastu następujących po nim dni i nocy znajdowały się w zbiorze Jakuba Turowskiego Klucz do bardzo ważnych Tajemnic.

Ogromną rolę odgrywała swoista magia liczb. Szczególne znaczenie miała liczba 12. Max P. Topeppen odnotował między innymi:

"Jeżeli w noc Nowego Roku pomiędzy 11 i 12 godziną roznieci się w piecu ogień, przystawi się do pieca ławkę i posypie ją popiołem, rano na popiele znajdą się ślady nieboszczyka, który wygrzewał się w nocy"[1].

Magiczne znaczenie nabierał okres między Bożym Narodzeniem i nocą sylwestrową:

"Jeżeli pomiędzy Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem śnieg pada dużymi płatami, umierają przeważnie starzy ludzie, jeżeli małymi płatkami, przeważnie młodzi"[2].

Wróżby uwielbiały również młode panny na wydaniu. I tak na przykład wyruszały zimą nad jezioro, zanurzały rękę w przeręblu, najgłębiej, jak się dało. W zależności od tego, co wyciągnęły z wody, otrzymywały zapowiedź zawodu ich przyszłego męża (kawałek żelaza oznaczał kowala, muszla zaś rybaka).

Wróżby związane były z najważniejszymi wydarzeniami kalendarza liturgicznego i ludowego. Przykładowo, w Wielki Czwartek należało sadzić sadzonki roślin kwiatowych i przesadzać rośliny doniczkowe. Natomiast w Wielki Piątek i w Wielkanoc wróżby zakazywały czesania się, ponieważ w przeciwnym razie kury będą rozgrzebywać ziemię w ogrodzie. Osoby urodzone w sobotę miały być obłudne i pożądliwe. Natomiast urodzonym we wtorek wróżby przepowiadały karierę hultajów.

Przypisy

  1. Max P. Toeppen, Wierzenia mazurskie, wstęp A. Szyfer, W.Ogrodziński, oprac. P. Błażewicz,J. M. Łapo, Dąbrówno 2008, s. 82.
  2. Tamże, s. 81.

Bibliografia

Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Toeppen Max P., Wierzenia mazurskie, wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz, Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.
Tragarz duchów. Zbiór podań ludowych z Mazur, zebrał, przełożył i opracował Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2007.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.
Zientara-Malewska Maria, O różnych kłobukach, skarbach i zaklętych zamkach. Baśnie i legendy warmińskie, wybór i oprac. Jan Chłosta, Olsztyn 2008.