Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
− | |nazwa = | + | |nazwa = Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie |
|herb wsi = | |herb wsi = | ||
|flaga wsi = | |flaga wsi = | ||
Linia 8: | Linia 6: | ||
|dopełniacz wsi = Olsztyna | |dopełniacz wsi = Olsztyna | ||
|zdjęcie = mosty Olsztyn.jpg | |zdjęcie = mosty Olsztyn.jpg | ||
− | |opis zdjęcia = Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie | + | |opis zdjęcia = Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie.<br>Fot. Adam Płoski |
|rodzaj miejscowości = | |rodzaj miejscowości = | ||
|województwo = warmińsko-mazurskie | |województwo = warmińsko-mazurskie | ||
Linia 24: | Linia 22: | ||
|mapa wsi = | |mapa wsi = | ||
|kod mapy = PL-WN | |kod mapy = PL-WN | ||
− | |stopniN = 53 |minutN = | + | |stopniN = 53 |minutN = 47 |sekundN = 00 |
− | |stopniE = | + | |stopniE = 20|minutE = 30|sekundE = 00 |
|commons = | |commons = | ||
|wikipodróże = | |wikipodróże = | ||
Linia 31: | Linia 29: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
− | Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. Mosty | + | '''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie''' – od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn|Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]]. |
+ | <br/><br/> | ||
+ | ==Opis== | ||
+ | Mosty wzniesione są z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. | ||
+ | |||
+ | ==Historia== | ||
+ | Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z [[Ostróda|Ostródy]]. | ||
+ | |||
+ | W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na [[Rzeka Łyna|Łynie]] (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory. | ||
+ | |||
+ | W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html atrakcje.olsztyn.pl] [08.02.2015]<br/> | ||
+ | [http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html olsztyn24.com][08.02.2015]<br/> | ||
+ | [http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html olsztyn.fotopolska.eu (zdjęcia archiwalne)] [08.02.2015]<br/> | ||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | A. Płoski, ''Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy'', 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej"). | ||
+ | |||
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]][[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Inne obiekty architektury]] [[Kategoria: Olsztyn]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]] |
Aktualna wersja na dzień 19:58, 22 mar 2015
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie | |
| |
Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie.
Fot. Adam Płoski | |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | olsztyński |
Gmina | Olsztyn |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie – od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia Olsztyna na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.
Spis treści
Opis
Mosty wzniesione są z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.
Historia
Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy.
W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory.
W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.
Zobacz też
atrakcje.olsztyn.pl [08.02.2015]
olsztyn24.com[08.02.2015]
olsztyn.fotopolska.eu (zdjęcia archiwalne) [08.02.2015]
Bibliografia
A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej").