Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
  |nazwa                = Olsztyn
+
  |nazwa                = Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie
 
  |herb wsi              =   
 
  |herb wsi              =   
 
  |flaga wsi            =   
 
  |flaga wsi            =   
Linia 6: Linia 6:
 
  |dopełniacz wsi        = Olsztyna
 
  |dopełniacz wsi        = Olsztyna
 
  |zdjęcie              = mosty Olsztyn.jpg   
 
  |zdjęcie              = mosty Olsztyn.jpg   
  |opis zdjęcia          = Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
+
  |opis zdjęcia          = Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie.<br>Fot. Adam Płoski
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
Linia 29: Linia 29:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
'''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie'''  –  mosty wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad  20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. Od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn}Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]].
+
'''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie'''  –  od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn|Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]].
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 +
==Opis==
 +
Mosty wzniesione są z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad  20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.
 +
 
==Historia==  
 
==Historia==  
 
Mosty zostały wybudowane  w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z [[Ostróda|Ostródy]].
 
Mosty zostały wybudowane  w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z [[Ostróda|Ostródy]].
Linia 40: Linia 43:
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 
[http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html atrakcje.olsztyn.pl]  [08.02.2015]<br/>
 
[http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html atrakcje.olsztyn.pl]  [08.02.2015]<br/>
[http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html  olsztyn24.com ][08.02.2015]<br/>  
+
[http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html  olsztyn24.com][08.02.2015]<br/>  
 
+
[http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html olsztyn.fotopolska.eu (zdjęcia archiwalne)] [08.02.2015]<br/>
http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)
 
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
Linia 48: Linia 50:
  
  
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]][[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Olsztyn]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]]
+
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]][[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Inne obiekty architektury]] [[Kategoria: Olsztyn]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]]

Aktualna wersja na dzień 19:58, 22 mar 2015

Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie

Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie.Fot. Adam Płoski
Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie.
Fot. Adam Płoski
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat olsztyński
Gmina Olsztyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie – od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia Olsztyna na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.

Opis

Mosty wzniesione są z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.

Historia

Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy.

W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory.

W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.

Zobacz też

atrakcje.olsztyn.pl [08.02.2015]
olsztyn24.com[08.02.2015]
olsztyn.fotopolska.eu (zdjęcia archiwalne) [08.02.2015]

Bibliografia

A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej").