Kirkut żydowski w Mikołajkach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
 
{{Mała architektura2 sakralna infobox
 
{{Mała architektura2 sakralna infobox
 
<!-- w trakcie opracowania -->
 
<!-- w trakcie opracowania -->
  |nazwa        = Wielka architektura sakralna
+
  |nazwa        = Cmentarze
  |typ obiektu  = kościół <!-- Parametr obowiązkowy  -->
+
  |typ obiektu  = kirkut żydowski <!-- Parametr obowiązkowy  -->
  |datacja      = 1763
+
  |datacja      = 2. poł. XIX w.
  |powiat      = nowo miejski
+
  |powiat      = mrągowski
  |gmina        = Lubawa
+
  |gmina        = Mikołajki
  |miejscowość  = Rożental
+
  |miejscowość  = Mikołajki}} <br/>
|parafia      = rzymsko-katolicka
+
''' Kirkut żydowski w Mikołajkach'''  
}} <br/>
 
''' Kościół '''  
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Położenie ==
 
== Położenie ==
 
+
[[Plik:mik1.jpg|left|thumb|300px|Kirkut żydowski w Mikołajkach. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 +
[[Plik:mik2.jpg|left|thumb|300px|Kirkut żydowski w Mikołajkach. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 +
[[Plik:mik3.jpg|right|thumb|300px|Kirkut żydowski w Mikołajkach. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 +
Kirkut żydowski w [[Mikołajki|Mikołajkach]] znajduje się on poza zwartą strefą zabudowy, nieopodal części miasteczka zwanej Końcem, przy dzisiejszej ul. Dybowskiej.
 
<br/>
 
<br/>
 
== Opis ==
 
== Opis ==
 
+
Kirkut żydowski w Mikołajkach został założony w 2. połowie XIX wieku.  Ma powierzchnię 0,06 ha. Najstarszy zachowany nagrobek wystawiono Sarze Mormenstein zmarłej w 1881 roku. Datę jej śmierci można przyjąć jako właściwy czas założenia kirkutu. Do dzisiaj na cmentarzu przetrwały 23 całkowicie zachowane macewy, 12 zachowanych częściowo oraz 9 tumb. W większości są to nagrobki wykonane z piaskowca, pojedyncze z granitu i lastriko. Na nagrobkach widoczne są inskrypcje w języku hebrajskim i niemieckim oraz tradycyjne symbole religijne i społeczne, np. dłoni w geście błogosławieństwa. Na niektórych z nich widoczne są ślady farb, np. żółtej w częściach macew z symbolami czy ciemnoniebieskiej w miejscach napisów. Nekropolię obsadzono ponad dwudziestoma lipami, które dziś stanowią malowniczy starodrzew. Cmentarz został najprawdopodobniej częściowo zdewastowany przed i po 1945 roku, niemniej należy go zaliczyć, obok cmentarza w Szczytnie, do najlepiej zachowanych kirkutów na Mazurach. W 2006 roku został uporządkowany staraniem miejscowej ludności oraz Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego. <br/>
<br/>
 
 
== Ciekawostki ==
 
== Ciekawostki ==
 
+
Od kilku lat cmentarzem opiekują się członkowie [[Zbór Kościoła Zielonoświątkowego w Mikołajkach|Zboru Kościoła Zielonoświątkowego w Mikołajkach]].
 
<br/>
 
<br/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 +
Przemysław Burchard, ''Pamiątki i zabytki kultury żydowskiej w Polsce''. Warszawa: 1990.
  
 +
Świderski G., ''Symbolika płaskorzeźb na cmentarzu żydowskim w Szczytnie'', „Rocznik Mazurski” 2006, t. 10.
 +
 +
Mrozek A., ''Zabytkowe obiekty kształtowanej zieleni'', [w:] ''Dziedzictwo kulturowe Warmii – Mazur – Powiśla. Stan zachowania, potencjały i problemy'', red. J. Wysocki, Olsztyn 2006.
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria: Turystyka]][[Kategoria: Architektura]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: cmentarze]][[Kategotia: zabytki techniki]]
+
[[Kategoria: Turystyka]][[Kategoria: Architektura]]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: cmentarze]]
<br/>
 
 
 
Kirkut żydowski w Mikołajkach został założony w 2. połowie XIX wieku. Znajduje się on poza zwartą strefą zabudowy, nieopodal części miasteczka zwanej Końcem, przy dzisiejszej ul. Dybowskiej. Ma powierzchnię 0,06 ha. Najstarszy zachowany nagrobek wystawiono Sarze Mormenstein zmarłej w 1881 roku. Datę jej śmierci można przyjąć jako właściwy czas założenia kirkutu. Do dzisiaj na cmentarzu przetrwały 23 całkowicie zachowane macewy, 12 zachowanych częściowo oraz 9 tumb. W większości są to nagrobki wykonane z piaskowca, pojedyncze z granitu i lastriko. Na nagrobkach widoczne są inskrypcje w języku hebrajskim i niemieckim oraz tradycyjne symbole religijne i społeczne, np. dłoni w geście błogosławieństwa. Na niektórych z nich widoczne są ślady farb, np. żółtej w częściach macew z symbolami czy ciemnoniebieskiej w miejscach napisów. Nekropolię obsadzono ponad dwudziestoma lipami, które dziś stanowią malowniczy starodrzew. Cmentarz został najprawdopodobniej częściowo zdewastowany przed i po 1945 roku, niemniej należy go zaliczyć, obok cmentarza w Szczytnie, do najlepiej zachowanych kirkutów na Mazurach. W 2006 roku został uporządkowany staraniem miejscowej ludności oraz Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego. Od kilku lat cmentarzem opiekują się członkowie Zboru Kościoła Zielonoświątkowego w Mikołajkach.
 
[[Plik:mik1.jpg|right|thumb|300px|Kapliczka w Bukwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 
 
 
[[Plik:mik2.jpg|right|thumb|300px|Kapliczka w Bukwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 
 
 
[[Plik:mik3.jpg|right|thumb|300px|Kapliczka w Bukwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 
 
 
 
 
Przemysław Burchard: Pamiątki i zabytki kultury żydowskiej w Polsce. Warszawa: 1990.
 
Świderski G., Symbolika płaskorzeźb na cmentarzu żydowskim w Szczytnie, „Rocznik Mazurski” 2006, t. 10.
 
Mrozek A., Zabytkowe obiekty kształtowanej zieleni, [w:] Dziedzictwo kulturowe Warmii – Mazur – Powiśla. Stan zachowania, potencjały i problemy, red. J. Wysocki, Olsztyn 2006.
 
 
 
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Architektura]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]][[Kategoria: Zabytki]]
 
 
<br/>
 
<br/>

Wersja z 12:47, 22 sty 2014

Cmentarze

typ obiektu: kirkut żydowski
datacja: 2. poł. XIX w.
powiat: mrągowski
gmina: Mikołajki
miejscowość: Mikołajki

Kirkut żydowski w Mikołajkach

Położenie

Kirkut żydowski w Mikołajkach. © Stanisław Kuprjaniuk
Kirkut żydowski w Mikołajkach. © Stanisław Kuprjaniuk
Kirkut żydowski w Mikołajkach. © Stanisław Kuprjaniuk

Kirkut żydowski w Mikołajkach znajduje się on poza zwartą strefą zabudowy, nieopodal części miasteczka zwanej Końcem, przy dzisiejszej ul. Dybowskiej.

Opis

Kirkut żydowski w Mikołajkach został założony w 2. połowie XIX wieku. Ma powierzchnię 0,06 ha. Najstarszy zachowany nagrobek wystawiono Sarze Mormenstein zmarłej w 1881 roku. Datę jej śmierci można przyjąć jako właściwy czas założenia kirkutu. Do dzisiaj na cmentarzu przetrwały 23 całkowicie zachowane macewy, 12 zachowanych częściowo oraz 9 tumb. W większości są to nagrobki wykonane z piaskowca, pojedyncze z granitu i lastriko. Na nagrobkach widoczne są inskrypcje w języku hebrajskim i niemieckim oraz tradycyjne symbole religijne i społeczne, np. dłoni w geście błogosławieństwa. Na niektórych z nich widoczne są ślady farb, np. żółtej w częściach macew z symbolami czy ciemnoniebieskiej w miejscach napisów. Nekropolię obsadzono ponad dwudziestoma lipami, które dziś stanowią malowniczy starodrzew. Cmentarz został najprawdopodobniej częściowo zdewastowany przed i po 1945 roku, niemniej należy go zaliczyć, obok cmentarza w Szczytnie, do najlepiej zachowanych kirkutów na Mazurach. W 2006 roku został uporządkowany staraniem miejscowej ludności oraz Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego.

Ciekawostki

Od kilku lat cmentarzem opiekują się członkowie Zboru Kościoła Zielonoświątkowego w Mikołajkach.

Bibliografia

Przemysław Burchard, Pamiątki i zabytki kultury żydowskiej w Polsce. Warszawa: 1990.

Świderski G., Symbolika płaskorzeźb na cmentarzu żydowskim w Szczytnie, „Rocznik Mazurski” 2006, t. 10.

Mrozek A., Zabytkowe obiekty kształtowanej zieleni, [w:] Dziedzictwo kulturowe Warmii – Mazur – Powiśla. Stan zachowania, potencjały i problemy, red. J. Wysocki, Olsztyn 2006.
]