Potrimpos: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja zweryfikowana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "[[Kategoria:Społeczeństwo i kultura Prusów" na "[[Kategoria:Prusowie]] [[Kategoria:Kategoria:Społeczeństwo i kultura Prusów")
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria:Dzieje" na "Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur")
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Potrimpos''' (Potrimpus) – bóg płodności i życia, magii, również śmierci i wód (tę kompetencję z czasem miał przejąć od niego [[Patollo | Patollo]]). Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie – patronem mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż.
+
'''Potrimpos''' (Potrimpus) – bóg płodności i życia, magii, również śmierci i wód (tę kompetencję z czasem miał przejąć od niego [[Patollo | Patollo]]). Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie – patronem mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż.<br/>
<br/><br/>
+
 
  
 
===Elementy kultu===
 
===Elementy kultu===
 
Oddawano mu cześć w [[Romowe | Romowe]], pod świętym dębem, składając krwawe [[Ofiary z ludzi|ofiary]] z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną [[Perkun | Perkunowi]] – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go. Był to wąż umieszczony w garnku z mlekiem, przykrytym kłosami zbóż.
 
Oddawano mu cześć w [[Romowe | Romowe]], pod świętym dębem, składając krwawe [[Ofiary z ludzi|ofiary]] z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną [[Perkun | Perkunowi]] – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go. Był to wąż umieszczony w garnku z mlekiem, przykrytym kłosami zbóż.
  
Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach (zakrzywionych konarach w kształcie obręczy czy "ucha") również były uważane za święte, obdarzone uzdrawiającą moc Potrimposa. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć, aby doznać uzdrowienia.
+
Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach (zakrzywionych konarach w kształcie obręczy czy "ucha") również były uważane za święte, obdarzone uzdrawiającą mocą Potrimposa. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć, aby doznać uzdrowienia.
  
 
==Galeria zdjęć==
 
==Galeria zdjęć==
 
<gallery mode=packed widths=220px heights=220px class="left">
 
<gallery mode=packed widths=220px heights=220px class="left">
Plik:romowe.jpg|<center>Nowożytna wizja Romowe z boską tróją pruskich bogów na świętym dębie, Ch. M. Hartknoch, ''Alt- und Neues Preussen'', Francfurt-Leipzig 1684
+
Plik:romowe.jpg|<center>Nowożytna wizja Romowe z boską trójcą pruskich bogów na świętym dębie, Ch. M. Hartknoch, ''Alt- und Neues Preussen'', Francfurt-Leipzig 1684
 
Plik:romowe2.jpg|<center>Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)
 
Plik:romowe2.jpg|<center>Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)
 
Plik:romowe3.jpg|<center>Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)
 
Plik:romowe3.jpg|<center>Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)
 
Plik:lecznicze_drzewo.jpg|<center>Zabieg uzdrawiania polegający na przeciąganiu chorego przez wnęki i zagięte konary w kształcie "ucha". Drzewa o dziwnym kształcie w wierzeniach Prusów miały leczyć, gdyż były obdarzone mocą Potrimposa
 
Plik:lecznicze_drzewo.jpg|<center>Zabieg uzdrawiania polegający na przeciąganiu chorego przez wnęki i zagięte konary w kształcie "ucha". Drzewa o dziwnym kształcie w wierzeniach Prusów miały leczyć, gdyż były obdarzone mocą Potrimposa
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).
 
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).
  
[[Kategoria:Dzieje]] [[Kategoria:Prusowie]] [[Kategoria:Kategoria:Społeczeństwo i kultura Prusów]][[Kategoria:Prusowie]]
+
[[Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur]] [[Kategoria:Prusowie]] [[Kategoria:Społeczeństwo i kultura Prusów]][[Kategoria:Prusowie]]

Aktualna wersja na dzień 12:44, 16 wrz 2015

Potrimpos (Potrimpus) – bóg płodności i życia, magii, również śmierci i wód (tę kompetencję z czasem miał przejąć od niego Patollo). Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie – patronem mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż.


Elementy kultu

Oddawano mu cześć w Romowe, pod świętym dębem, składając krwawe ofiary z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną Perkunowi – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go. Był to wąż umieszczony w garnku z mlekiem, przykrytym kłosami zbóż.

Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach (zakrzywionych konarach w kształcie obręczy czy "ucha") również były uważane za święte, obdarzone uzdrawiającą mocą Potrimposa. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć, aby doznać uzdrowienia.

Galeria zdjęć

Bibliografia

Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).