Ferdinand Schichau: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Biogram infobox  
 
{{Biogram infobox  
|imię i nazwisko      = Ferdynand Gottlob Schichau
+
|imię i nazwisko      = Ferdinand Gottlob Schichau
 
|imię i nazwisko org  =  
 
|imię i nazwisko org  =  
 
|pseudonim            =  
 
|pseudonim            =  
 
|grafika              = Ferdynand Gottlob Schichau.jpg
 
|grafika              = Ferdynand Gottlob Schichau.jpg
|opis grafiki        = Ferdynand Gottlob Schichau
+
|opis grafiki        = Ferdinand Gottlob Schichau<br>Źródło: [http://info.elblag.pl/index.php?id=niezbednik_&pid=7&strona=1 www.info.elblag.pl]
 
|podpis              =  
 
|podpis              =  
 
|data urodzenia      = 30 stycznia 1814 r.
 
|data urodzenia      = 30 stycznia 1814 r.
Linia 21: Linia 21:
 
|www                  =
 
|www                  =
 
}}
 
}}
''' Ferdynand Schichau ''' (ur. 30 stycznia 1814 r. w [[Elbląg|Elblągu]], zm. 23 stycznia  1896 r. w [[Elbląg|Elblągu]]) – inzynier, przemysłowiec, konstruktor.<br/><br/>
+
''' Ferdinand Schichau ''' (ur. 30 stycznia 1814 r. w [[Elbląg|Elblągu]], zm. 23 stycznia  1896 r. tamże) – inżynier, przemysłowiec, konstruktor.<br/><br/>
{{Galeria|Nazwa=Ferdynand Schichau|wielkość=290|pozycja=right
+
[[File:Parowiec pasażerski ''Columbus'', zwodowany w stoczni Schiachua.jpg|thumb|right|290px|Parowiec pasażerski ''Columbus'' zwodowany w stoczni Schichaua. Źródło: [http://www.tv.elblag.pl/0,3382-4_kwietnia_1912r._%E2%80%93_legenda_columbusa___.html www.tv.elblag.pl]]]
|File:Parowiec pasażerski ''Columbus'', zwodowany w stoczni Schiachua.jpg|Parowiec pasażerski ''Columbus'', zwodowany w stoczni Schichaua
+
[[File: Wnętrze fabryki F.G. Schichaua.jpg|thumb|right|290px|Wnętrze fabryki F.G. Schichaua.<br>Źródło: [http://www.elblag.net/niezbednik/rewolucja-przemyslowa,71 www.elblag.net]
|File: Wnętrze fabryki F.G. Schichaua.jpg|Wnętrze fabryki F.G. Schichaua
+
]]
}}
 
 
== Życiorys ==  
 
== Życiorys ==  
Urodził się w ubogiej rodzinie. Jego ojciec, pochodzący spod [[Pasłęk|Pasłęka]] imał się przeróżnych prac dorywczych. W Elblągu poznał Annę Leuk, swoją przyszłą żonę. Ostatecznie młody małżonek znalazł stałe zatrudnienie w zakładzie odlewniczym. Ferdynand Gottlob doczekał się pięciorga dzieci. Niestety, do wieku dorosłego dożył jedynie syn i córka, która w roku 1876 poślubiła Carla Ziese - kierownika działu budowy maszyn w fabryce Schichau'a i jego późniejszego następcę.
+
Urodził się w ubogiej rodzinie. Jego pochodzący spod [[Pasłęk|Pasłęka]] ojciec imał się przeróżnych prac dorywczych. W Elblągu poznał Annę Leuk, swą przyszłą żonę. Ostatecznie znalazł stałe zatrudnienie w zakładzie odlewniczym.  
 +
 
 +
Ferdynand Gottlob doczekał się pięciorga dzieci. Niestety, wieku dorosłego dożył jedynie syn i córka, która w roku 1876 poślubiła Carla Ziese, kierownika działu budowy maszyn w fabryce Schichaua i jego późniejszego następcę.
 
<br/>
 
<br/>
  
 
=== Szkoła i wykształcenie ===
 
=== Szkoła i wykształcenie ===
Ferdynand, podążając ścieżką wytyczoną przez ojca, rozpoczął praktyki u elbląskiego ślusarza. W wieku 17 lat w [[Elbląskie Towarzystwo Przemysłowe|Elbląskim Towarzystwie Przemysłowym]] zaprezentował autorski model maszyny parowej. Zachwycony potencjałem chłopca elbląski starosta ufundował stypendium, które umożliwiło podjęcie studiów w Królewskim Instytucie Przemysłu w Berlinie. Studia trwały trzy lata (1832-1835). Bez wątpienia, młody Schichau wykorzystał ten okres na zdobycie wiedzy i rozwój własnych zainteresowań. Owocem tego była między innymi I nagroda Instytutu Przemysłu, którą otrzymał za konstrukcję maszyny parowej. W 1835 roku Schichau udał się na dwuletnie praktyki do Nadrenii.
+
Podążając ścieżką wytyczoną przez ojca, rozpoczął praktyki u elbląskiego ślusarza. W wieku 17 lat w [[Elbląskie Towarzystwo Przemysłowe|Elbląskim Towarzystwie Przemysłowym]] zaprezentował autorski model maszyny parowej. Zachwycony potencjałem chłopca elbląski starosta ufundował stypendium, które umożliwiło podjęcie studiów w Królewskim Instytucie Przemysłu w Berlinie. Studia trwały trzy lata (1832–1835). Bez wątpienia młody Schichau wykorzystał ten okres na zdobycie wiedzy i rozwój osobisty. Owocem tego była między innymi I nagroda Instytutu Przemysłu, którą otrzymał za konstrukcję maszyny parowej. W 1835 roku Schichau udał się na dwuletnie praktyki do Nadrenii.
 
<br/>
 
<br/>
  
 
=== Praca ===
 
=== Praca ===
Po ukończeniu nauki powrócił do [[Elbląg|Elbląga]]. 4 września 1837 roku w wieku 23 lat założył w rodzinnym mieście niewielki warsztat ''Zakład Budowy Maszyn F.G.Schichau'', który mieścił się przy ulicy Wałowej 10. Początkowo pracował razem z ośmioma pracownikami, skupiając się jedynie na naprawie dostarczanych maszyn. W 1841 roku zakład Schichau'a zaczął budować maszyny parowe. Po czterech latach udało mu się powiększyć zakład. W 1849 roku zbudował maszynę parową do pierwszego skonstruowanego w Elblągu parowca ''James Watt''.  
+
Po ukończeniu nauki powrócił do Elbląga. 4 września 1837 roku w wieku 23 lat założył w rodzinnym mieście niewielki warsztat: Zakład Budowy Maszyn F.G. Schichau, który mieścił się przy ulicy Wałowej 10. Początkowo pracował razem z ośmioma pracownikami, skupiając się jedynie na naprawie dostarczanych maszyn.  
 +
 
 +
W 1841 roku zakład Schichau'a zaczął budować maszyny parowe. Po czterech latach udało mu się powiększyć zakład. W 1849 roku zbudował maszynę parową do pierwszego skonstruowanego w Elblągu parowca ''James Watt''.
 +
 
 +
W 1852 roku otrzymał pierwsze zamówienie od Kriegsmarine na budowę elementów do maszyny napędowej dla korwety ''Gdańsk''. W 1854 roku przemysłowiec posiadał własną stocznię w Elblągu. Jako pierwszy w tej części Europy rozpoczął budowę statków o napędzie śrubowym i stalowym kadłubie. W 1860 roku sprzedał pierwszą wyprodukowaną w Elblągu lokomotywę ''Fuldę''. Dziewięć lat później w mieście została otwarta fabryka lokomotyw.
 +
 
 +
W 1876 roku zwodowany został setny statek, a w 1861 roku zakłady otrzymały zamówienie od Carskiej Marynarki Wojennej Rosji – rozpoczęto budowę pierwszej łodzi torpedowej. Schichau skonstruował  najnowocześniejsze i najszybsze w omawianym okresie jednostki pływające. Zbudował ich ponad 500. Do tej liczby należy doliczyć ponad 2000 kotłów parowych i prawie 1000 lokomotyw zbudowanych w fabrykach elblążanina. 
 +
 
 +
Zmarł w wieku 82 lat. Został pochowany z honorami na cmentarzu ewangelickim św. Anny w mauzoleum rodzinnym. Majątek przejęła córka Schichaua wraz ze swym mężem. W tym czasie firma miała swoje zakłady w Gdańsku, Pilawie i Elblągu. Majątek był wówczas wyceniany na 30 milionów marek.
  
W 1852 roku otrzymał pierwsze zamówienie od Kriegsmarine na budowę elementów do maszyny napędowej dla korwety ''Gdańsk''. W 1854 roku przemysłowiec posiadał własną stocznię w Elblągu. Schichau jako pierwszy w tej części Europy rozpoczął budowę statków o napędzie śrubowym i stalowym kadłubie. Natomiast w 1860 roku sprzedał pierwszą wyprodukowaną w Elblągu lokomotywę ''Fuldę''. Dziewięć lat później w mieście została otwarta fabryka lokomotyw. W 1876 roku zwodowany został setny statek. Natomiast w 1861 roku zakłady otrzymały zamówienie od Carskiej Marynarki Wojennej Rosji - rozpoczęto budowę pierwszej łodzi torpedowej. Schichau skonstruował  najnowocześniejsze i najszybsze w omawianym okresie jednostki pływające - zbudował ich ponad 500. Do tej liczby należy włączyć  ponad 2000 kotłów parowych i prawie 1000 lokomotyw, zbudowanych w fabrykach elblążanina.  Przemysłowiec zmarł w wieku 82 lat. Został pochowany z honorami na cmentarzu ewangelickim św. Anny w mauzoleum rodzinnym. Majątek przejęła córka Schichau'a wraz ze swym mężem. W tym czasie firma miała swoje zakłady w Gdańsku,Pilawie i Elblągu. Majątek był wówczas wyceniany na 30 milionów marek.
+
=== Działalność społeczna i kulturalna===
 +
Schichau zatrudniał prawie 5000 pracowników. Był ceniony za pracowitość oraz uczciwość. Cechowała go również pasja społecznikowska. Inwestował w rozwój usług komunalnych Elbląga, propagował działania zmierzające do rozwoju miasta. Dla swoich pracowników zbudował niewielkie osiedla domków jedno- i dwurodzinnych. Finansował działalność ochronek, kas chorych, budował szkoły i obiekty sportowe. Jako wyraz wdzięczności robotnicy Schichaua ufundowali mu pomnik, który stanął przed budynkami biurowymi elbląskiej stoczni. Pomnik przetrwał w tym miejscu do zakończenia II wojny światowej.  
  
=== Działalność społeczna, kulturalna, naukowa, polityczna ===
+
Należał do Związku Śpiewaczego, Resursy Obywatelskiej i Loży Masońskiej. Był wielkim miłośnikiem teatru i muzyki, które starał się wspierać za pośrednictwem rozległego mecenatu. Otrzymał honorowe obywatelstwo Elbląga i Gdańska.  
Ferdynand Schichau zatrudniał prawie 5000 pracowników. Był ceniony za pracowitość oraz uczciwość. Cechowała go również pasja społecznikowska. Inwestował w rozwój usług komunalnych Elbląga, propagował działania zmierzające do rozwoju miasta. Dla swoich pracowników zbudował niewielkie osiedla domków jedno- i dwurodzinnych. Finansował działalność ochronek, kas chorych, budował szkoły i obiekty sportowe. Jako wyraz wdzięczności robotnicy Schichau'a ufundowali mu pomnik, który stanął przed budynkami biurowymi elbląskiej stoczni. Pomnik przetrwał w tym miejscu do zakończenia [[II Wojna Światowa|II wojny światowej]]. Należał do Związku Śpiewaczego, Resursy Obywatelskiej i Loży Masońskiej. Był wielkim miłośnikiem teatru i muzyki, które starał się wspierać za pośrednictwem rozległego mecenatu. Otrzymał honorowe obywatelstwo Elbląga i Gdańska.  
 
 
<br/>
 
<br/>
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
Marek Juliusz, ''Fabrykant z wyobraźnią''; ''Ferdinand Go ''Tydzień w Elblągu'', 2000, nr 2.<br/>
+
Marek Juliusz, ''Fabrykant z wyobraźnią''; "Tydzień w Elblągu" 2000, nr 2.<br/>
Marek Juliusz, ''Ferdinand Gottlob Schichau'', ''Tydzień w ELblągu'', 2000, nr 3.<br/>
+
Marek Juliusz, ''Ferdinand Gottlob Schichau'', "Tydzień w ELblągu" 2000, nr 3.<br/>
Marek Juliusz,''Ostatni potomkowie Schichau'a'', ''Tydzień w ELblągu'', 2000, nr 4.<br/>
+
Marek Juliusz,''Ostatni potomkowie Schichaua'', "Tydzień w ELblągu" 2000, nr 4.<br/>
 
[http://historia-wyzynaelblaska.pl/f.-g.-schichau.html| Historia Wysoczyzny Elbląskiej] [10.06.2014]<br/>
 
[http://historia-wyzynaelblaska.pl/f.-g.-schichau.html| Historia Wysoczyzny Elbląskiej] [10.06.2014]<br/>
[http://www.truso.republika.pl/page119463916147967fa0a6d90.html| Elbląg - historie mało znane] [10.06.2014]
+
[http://www.truso.republika.pl/page119463916147967fa0a6d90.html| truso.republika.pl] [10.06.2014]
 
<br/>
 
<br/>
  
[[Kategoria: Osoba|Schichau Ferdynand]] [[Kategoria: Postaci historyczne]]
+
[[Kategoria: Wielkie postaci Warmii i Mazur|Schichau, Ferdinand]] [[Kategoria: Elbląg|Schichau, Ferdinand]] [[Kategoria: 1801-1918|Schichau, Ferdinand]]

Aktualna wersja na dzień 12:20, 10 mar 2015

Ferdinand Gottlob Schichau

Ferdinand Gottlob SchichauŹródło: www.info.elblag.pl
Ferdinand Gottlob Schichau
Źródło: www.info.elblag.pl
Data i miejsce urodzenia 30 stycznia 1814 r.
Elbląg
Data i miejsce śmierci 23 stycznia 1896 r.
Elbląg

Ferdinand Schichau (ur. 30 stycznia 1814 r. w Elblągu, zm. 23 stycznia 1896 r. tamże) – inżynier, przemysłowiec, konstruktor.

Parowiec pasażerski Columbus zwodowany w stoczni Schichaua. Źródło: www.tv.elblag.pl
Wnętrze fabryki F.G. Schichaua.
Źródło: www.elblag.net

Życiorys

Urodził się w ubogiej rodzinie. Jego pochodzący spod Pasłęka ojciec imał się przeróżnych prac dorywczych. W Elblągu poznał Annę Leuk, swą przyszłą żonę. Ostatecznie znalazł stałe zatrudnienie w zakładzie odlewniczym.

Ferdynand Gottlob doczekał się pięciorga dzieci. Niestety, wieku dorosłego dożył jedynie syn i córka, która w roku 1876 poślubiła Carla Ziese, kierownika działu budowy maszyn w fabryce Schichaua i jego późniejszego następcę.

Szkoła i wykształcenie

Podążając ścieżką wytyczoną przez ojca, rozpoczął praktyki u elbląskiego ślusarza. W wieku 17 lat w Elbląskim Towarzystwie Przemysłowym zaprezentował autorski model maszyny parowej. Zachwycony potencjałem chłopca elbląski starosta ufundował stypendium, które umożliwiło podjęcie studiów w Królewskim Instytucie Przemysłu w Berlinie. Studia trwały trzy lata (1832–1835). Bez wątpienia młody Schichau wykorzystał ten okres na zdobycie wiedzy i rozwój osobisty. Owocem tego była między innymi I nagroda Instytutu Przemysłu, którą otrzymał za konstrukcję maszyny parowej. W 1835 roku Schichau udał się na dwuletnie praktyki do Nadrenii.

Praca

Po ukończeniu nauki powrócił do Elbląga. 4 września 1837 roku w wieku 23 lat założył w rodzinnym mieście niewielki warsztat: Zakład Budowy Maszyn F.G. Schichau, który mieścił się przy ulicy Wałowej 10. Początkowo pracował razem z ośmioma pracownikami, skupiając się jedynie na naprawie dostarczanych maszyn.

W 1841 roku zakład Schichau'a zaczął budować maszyny parowe. Po czterech latach udało mu się powiększyć zakład. W 1849 roku zbudował maszynę parową do pierwszego skonstruowanego w Elblągu parowca James Watt.

W 1852 roku otrzymał pierwsze zamówienie od Kriegsmarine na budowę elementów do maszyny napędowej dla korwety Gdańsk. W 1854 roku przemysłowiec posiadał własną stocznię w Elblągu. Jako pierwszy w tej części Europy rozpoczął budowę statków o napędzie śrubowym i stalowym kadłubie. W 1860 roku sprzedał pierwszą wyprodukowaną w Elblągu lokomotywę Fuldę. Dziewięć lat później w mieście została otwarta fabryka lokomotyw.

W 1876 roku zwodowany został setny statek, a w 1861 roku zakłady otrzymały zamówienie od Carskiej Marynarki Wojennej Rosji – rozpoczęto budowę pierwszej łodzi torpedowej. Schichau skonstruował najnowocześniejsze i najszybsze w omawianym okresie jednostki pływające. Zbudował ich ponad 500. Do tej liczby należy doliczyć ponad 2000 kotłów parowych i prawie 1000 lokomotyw zbudowanych w fabrykach elblążanina.

Zmarł w wieku 82 lat. Został pochowany z honorami na cmentarzu ewangelickim św. Anny w mauzoleum rodzinnym. Majątek przejęła córka Schichaua wraz ze swym mężem. W tym czasie firma miała swoje zakłady w Gdańsku, Pilawie i Elblągu. Majątek był wówczas wyceniany na 30 milionów marek.

Działalność społeczna i kulturalna

Schichau zatrudniał prawie 5000 pracowników. Był ceniony za pracowitość oraz uczciwość. Cechowała go również pasja społecznikowska. Inwestował w rozwój usług komunalnych Elbląga, propagował działania zmierzające do rozwoju miasta. Dla swoich pracowników zbudował niewielkie osiedla domków jedno- i dwurodzinnych. Finansował działalność ochronek, kas chorych, budował szkoły i obiekty sportowe. Jako wyraz wdzięczności robotnicy Schichaua ufundowali mu pomnik, który stanął przed budynkami biurowymi elbląskiej stoczni. Pomnik przetrwał w tym miejscu do zakończenia II wojny światowej.

Należał do Związku Śpiewaczego, Resursy Obywatelskiej i Loży Masońskiej. Był wielkim miłośnikiem teatru i muzyki, które starał się wspierać za pośrednictwem rozległego mecenatu. Otrzymał honorowe obywatelstwo Elbląga i Gdańska.

Bibliografia

Marek Juliusz, Fabrykant z wyobraźnią; "Tydzień w Elblągu" 2000, nr 2.
Marek Juliusz, Ferdinand Gottlob Schichau, "Tydzień w ELblągu" 2000, nr 3.
Marek Juliusz,Ostatni potomkowie Schichaua, "Tydzień w ELblągu" 2000, nr 4.
Historia Wysoczyzny Elbląskiej [10.06.2014]
truso.republika.pl [10.06.2014]