Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym. | + | '''''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym. |
− | <br/> | + | <br/><br/> |
− | |||
− | |||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
− | |||
''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r. | ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r. | ||
Linia 11: | Linia 8: | ||
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur. | Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur. | ||
<br/> | <br/> | ||
− | |||
− | |||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
Linia 57: | Linia 52: | ||
*gmina wiejska [[gmina Wieliczki|Wieliczki]], | *gmina wiejska [[gmina Wieliczki|Wieliczki]], | ||
*gmina wiejska [[gmina Wilczęta|Wilczęta]]. | *gmina wiejska [[gmina Wilczęta|Wilczęta]]. | ||
− | |||
'''Rys. 1. OSI ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''''' | '''Rys. 1. OSI ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''''' | ||
Linia 65: | Linia 59: | ||
''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'']. | ''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa'']. | ||
<br/> | <br/> | ||
− | |||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego). | Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego). | ||
− | |||
Do atutów OSI zaliczyć można: | Do atutów OSI zaliczyć można: | ||
Linia 76: | Linia 68: | ||
*wysoką konkurencyjność kilku gmin, | *wysoką konkurencyjność kilku gmin, | ||
*dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach. | *dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach. | ||
− | |||
Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | Wśród słabości tego OSI wskazać należy: | ||
Linia 93: | Linia 84: | ||
*niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE, | *niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE, | ||
*niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego). | *niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego). | ||
− | |||
− | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == |
Wersja z 20:21, 27 kwi 2014
Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym.
Spis treści
Wprowadzenie
Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.:
- gmina wiejska Banie Mazurskie,
- gmina wiejska Barciany,
- gmina wiejska Bartoszyce,
- gmina miejsko-wiejska Biała Piska,
- gmina miejsko-wiejska Bisztynek,
- gmina wiejska Braniewo,
- gmina wiejska Budry,
- gmina wiejska Dubeninki,
- gmina wiejska Działdowo,
- gmina wiejska Dźwierzuty,
- gmina wiejska Grunwald
- gmina wiejska Górowo Iławeckie,
- gmina wiejska Janowiec Kościelny,
- gmina wiejska Janowo,
- gmina wiejska Kalinowo,
- gmina wiejska Kętrzyn,
- gmina wiejska Kiwity,
- gmina wiejska Kolno,
- gmina miejsko-wiejska Korsze,
- gmina wiejska Kowale Oleckie,
- gmina wiejska Kozłowo,
- gmina wiejska Lelkowo,
- gmina wiejska Lidzbark Warmiński,
- gmina wiejska Lubawa,
- gmina wiejska Markusy,
- gmina miejska Nowe Miasto Lubawskie,
- gmina wiejska Płoskinia,
- gmina wiejska Płośnica,
- gmina wiejska Prostki,
- gmina wiejska Rozogi,
- gmina wiejska Rybno,
- gmina wiejska Rychliki,
- gmina miejsko-wiejska Sępopol,
- gmina wiejska Sorkwity,
- gmina wiejska Srokowo,
- gmina wiejska Stare Juchy,
- gmina wiejska Świętajno,
- gmina wiejska Wielbark,
- gmina wiejska Wieliczki,
- gmina wiejska Wilczęta.
Rys. 1. OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).
Do atutów OSI zaliczyć można:
- wysoką konkurencyjność kilku gmin,
- dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach.
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- utratę potencjału ludnościowego – głównie na skutek migracji,
- niską zamożność gmin,
- problemy na rynku pracy współwystępujące z wysokim bezrobociem,
- niską przedsiębiorczość, w tym słaby rozwój podmiotów prywatnych,
- niski udział pracujących w usługach rynkowych,
- nieadekwatne do potencjału ludnościowego nasycenie organizacjami społecznymi,
- trudną sytuację na rynku mieszkaniowym,
- pogarszającą się konkurencyjność w skali kraju,
- niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów,
- słabą pozycję pod względem bazy noclegowej,
- niska jeziorność,
- niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE,
- niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego).
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025