Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie''' od momentu wzniesienia stały się jednym z symboli wkroczenia miasta na drogą do nowoczesności. | + | '''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie''' od momentu wzniesienia stały się jednym z symboli wkroczenia miasta na drogą do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim. |
+ | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
Linia 24: | Linia 25: | ||
|mapa wsi = | |mapa wsi = | ||
|kod mapy = PL-WN | |kod mapy = PL-WN | ||
− | |stopniN = 53 |minutN = | + | |stopniN = 53 |minutN = 47 |sekundN = 00 |
− | |stopniE = | + | |stopniE = 20|minutE = 30|sekundE = 00 |
|commons = | |commons = | ||
|wikipodróże = | |wikipodróże = | ||
Linia 31: | Linia 32: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
− | Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. | + | ==Historia== |
+ | Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy. | ||
+ | W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak wzniesiony wcześniej, przeznaczony został na dwa tory. | ||
+ | W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Ciekawostki== | ||
+ | Mosty zostały wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz także== | ||
+ | http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html | ||
+ | |||
+ | http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html (zdjęcia współczesne) | ||
+ | |||
+ | http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania Gazety Wyborczej). | ||
+ | |||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Olsztyn]] [[Kategoria: powiat olsztyński]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Olsztyn]] [[Kategoria: powiat olsztyński]] |
Wersja z 23:19, 6 sty 2015
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie od momentu wzniesienia stały się jednym z symboli wkroczenia miasta na drogą do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.
Olsztyn | |
| |
Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | olsztyński |
Gmina | Olsztyn |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Spis treści
Historia
Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy. W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak wzniesiony wcześniej, przeznaczony został na dwa tory. W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.
Ciekawostki
Mosty zostały wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.
Zobacz także
http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html
http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html (zdjęcia współczesne)
http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)
Bibliografia
A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania Gazety Wyborczej).