Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Zobacz też) |
|||
Linia 43: | Linia 43: | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html atrakcje.olsztyn.pl] [08.02.2015]<br/> | [http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html atrakcje.olsztyn.pl] [08.02.2015]<br/> | ||
− | [http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html olsztyn24.com ][08.02.2015]<br/> | + | [http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html olsztyn24.com][08.02.2015]<br/> |
− | + | [http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html olsztyn.fotopolska.eu (zdjęcia archiwalne)] [08.02.2015]<br/> | |
− | http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne) | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 19:22, 8 lut 2015
Olsztyn | |
| |
Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | olsztyński |
Gmina | Olsztyn |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie – od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia Olsztyna na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.
Spis treści
Opis
Mosty wzniesione są z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.
Historia
Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy.
W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory.
W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.
Zobacz też
atrakcje.olsztyn.pl [08.02.2015]
olsztyn24.com[08.02.2015]
olsztyn.fotopolska.eu (zdjęcia archiwalne) [08.02.2015]
Bibliografia
A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej").