Potrimpos: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Elementy kultu) |
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria:Dzieje" na "Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur") |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002). | Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002). | ||
− | [[Kategoria:Dzieje]] [[Kategoria:Prusowie]] [[Kategoria:Społeczeństwo i kultura Prusów]][[Kategoria:Prusowie]] | + | [[Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur]] [[Kategoria:Prusowie]] [[Kategoria:Społeczeństwo i kultura Prusów]][[Kategoria:Prusowie]] |
Aktualna wersja na dzień 12:44, 16 wrz 2015
Potrimpos (Potrimpus) – bóg płodności i życia, magii, również śmierci i wód (tę kompetencję z czasem miał przejąć od niego Patollo). Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie – patronem mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż.
Elementy kultu
Oddawano mu cześć w Romowe, pod świętym dębem, składając krwawe ofiary z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną Perkunowi – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go. Był to wąż umieszczony w garnku z mlekiem, przykrytym kłosami zbóż.
Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach (zakrzywionych konarach w kształcie obręczy czy "ucha") również były uważane za święte, obdarzone uzdrawiającą mocą Potrimposa. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć, aby doznać uzdrowienia.
Galeria zdjęć
Bibliografia
Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).