Potrimpos: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | [[Plik:romowe.jpg| right | 242px |thumb| Nowożytna wizja Romowe z boską tróją pruskich bogów na świętym dębie, Christophori M. Hartknoch, ''Alte- und Neues Preussischer Historien'', Francfurt-Leipzig 1684]] | ||
+ | [[Plik:romowe2.jpg| right | 242px |thumb| Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]] | ||
+ | [[Plik:romowe3.jpg| right | 242px |thumb| Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]] | ||
+ | |||
'''Potrimpos''' (Potrimpus) był bogiem płodności i życia, magii, płodności; również śmierci i wód, którą to kompetencję z czasem miał przejąć od niego [[Patollo | Patollo]]. Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż. | '''Potrimpos''' (Potrimpus) był bogiem płodności i życia, magii, płodności; również śmierci i wód, którą to kompetencję z czasem miał przejąć od niego [[Patollo | Patollo]]. Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż. | ||
Wersja z 22:06, 8 sie 2014
Potrimpos (Potrimpus) był bogiem płodności i życia, magii, płodności; również śmierci i wód, którą to kompetencję z czasem miał przejąć od niego Patollo. Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż.
Oddawano mu cześć w Romowe pod świętym dębem, składając krwawe ofiary z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną do Perkuna – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – wąż (w garnku z mlekiem przykrytym kłosami zbóż).Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach – zakrzywionych konarach w kształcie obręczy, „ucha” – również były uważane za święte, obdarzone mocą Potrimposa – miały uzdrawiać. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć aby doznać uzdrowienia.
Bibliografia
Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).