Kanał Iławski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ''' | + | ''' Kanał Iławski ''' |
<br/> | <br/> | ||
== Położenie== | == Położenie== | ||
− | [[Plik:beznazwy.jpg|right|thumb|300px| | + | [[Plik:beznazwy.jpg|right|thumb|300px|Pałac w Karnitach]] |
− | [[Plik:mazury.travel.png|left|thumb|300px| | + | [[Plik:mazury.travel.png|left|thumb|300px|Jezioro Karnickie ]] |
− | Kanał Iławski położony na terenie dwóch powiatów iławskiego i ostródzkiego oraz gmin: Miłomłyn i Zalewo. | + | Kanał Iławski położony na terenie dwóch [[powiat iławski|powiatów iławskiego]] i [[powiat ostródzki|ostródzkiego]] oraz gmin: [[Miłomłyn]] i [[Zalewo]]. |
<br/> | <br/> | ||
== Trasa == | == Trasa == | ||
− | Kanał Iławski to kanał na Pojezierzu Iławskim. Łączy on Kanał Elbląski od śluzy Miłomłyn w Miłomłynie z jeziorem Jeziorak poprzez jezioro Dauby. Kanał o długości około 10 km uruchomiony został w 1860 roku. Kanał ten wchodzi w skład zespołu drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Umożliwia połączenie w turystyce wodnej Ostródy z Iławą oraz Ostródy z Zalewem, jako niezależne odgałęzienie od głównego Kanału Elbląskiego. Mimo nieco mniejszej szerokości od Kanału Elbląskiego Kanał Iławski jest dostępny dla wszystkich standardowych jachtów i łodzi, mając przy tym rangę szlaku międzynarodowego. Oprócz kilku niekłopotliwych mostów kanał ten posiada atrakcje hydrotechniczne. Kanał Iławski przecina po usypanej grobli jezioro Karnickie, które sztucznie zostało podzielone na dwie części: jezioro Karnickie i jezioro Jezierzno. Ponieważ poziom wody tego jeziora jest niższy o około 2–3 m (w zależności od źródeł) od poziomu wód Jezioraka, zamiast podwyższać poziom wody lub budować dwie śluzy, usypano w poprzek jeziora wał wysokości 6 m, długości 484 m i szerokości 50 m. Środkiem wału poprowadzono uszczelnioną rynnę kanału szerokości 10 m i głębokości 1,5 m. W ten sposób podniesiono teren, uzyskując wyrównanie poziomu wód, niezbędne do funkcjonowania żeglugi. Poza tym 480 m drogi wodnej, wzniesionej 2 m nad wodami podzielonego jeziora Karnickiego, stanowi atrakcję turystyczną. Na kanale zlokalizowane są wrota bezpieczeństwa (Ligowo – szerokość wrót 4,4 m), przypominające nieco wrota śluzy. Od wielu lat kanał niepogłębiany, wypłycił się znacznie, co utrudnia żeglugę głębiej zanurzonym jednostkom. | + | Kanał Iławski to kanał na [[Pojezierze Iławskie|Pojezierzu Iławskim]]. Łączy on [[Kanał Elbląski]] od [[śłuza Miłomłyn|śluzy Miłomłyn]] w Miłomłynie z [[jezioro Jeziorak|jeziorem Jeziorak]] poprzez [[jezioro Dauby]]. Kanał o długości około 10 km uruchomiony został w 1860 roku. Kanał ten wchodzi w skład zespołu drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Umożliwia połączenie w turystyce wodnej [[Ostróda|Ostródy]] z [[Iława|Iławą]] oraz Ostródy z Zalewem, jako niezależne odgałęzienie od głównego Kanału Elbląskiego. Mimo nieco mniejszej szerokości od Kanału Elbląskiego Kanał Iławski jest dostępny dla wszystkich standardowych jachtów i łodzi, mając przy tym rangę szlaku międzynarodowego. Oprócz kilku niekłopotliwych mostów kanał ten posiada atrakcje hydrotechniczne. Kanał Iławski przecina po usypanej grobli jezioro Karnickie, które sztucznie zostało podzielone na dwie części: [[jezioro Karnickie]] i [[jezioro Jezierzno]]. Ponieważ poziom wody tego jeziora jest niższy o około 2–3 m (w zależności od źródeł) od poziomu wód Jezioraka, zamiast podwyższać poziom wody lub budować dwie śluzy, usypano w poprzek jeziora wał wysokości 6 m, długości 484 m i szerokości 50 m. Środkiem wału poprowadzono uszczelnioną rynnę kanału szerokości 10 m i głębokości 1,5 m. W ten sposób podniesiono teren, uzyskując wyrównanie poziomu wód, niezbędne do funkcjonowania żeglugi. Poza tym 480 m drogi wodnej, wzniesionej 2 m nad wodami podzielonego jeziora Karnickiego, stanowi atrakcję turystyczną. Na kanale zlokalizowane są wrota bezpieczeństwa (Ligowo – szerokość wrót 4,4 m), przypominające nieco wrota śluzy. Od wielu lat kanał niepogłębiany, wypłycił się znacznie, co utrudnia żeglugę głębiej zanurzonym jednostkom. |
<br/> | <br/> | ||
== Opis == | == Opis == | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
0.10. Most drogowy na trasie Miłomłyn - Zalewo. | 0.10. Most drogowy na trasie Miłomłyn - Zalewo. | ||
− | 1.60. W odległości 1,5 km od kanału wieś Bynowo. | + | 1.60. W odległości 1,5 km od kanału wieś [[Bynowo]]. |
− | 3.80. Wieś Dębinka po obu stronach kanału. | + | 3.80. Wieś [[Dębinka]] po obu stronach kanału. |
− | 6.30. Most drogowy na trasie do Karnit (ośrodek wypoczynkowy i hotel w neogotyckim pałacu z XIX wieku). | + | 6.30. Most drogowy na trasie do [[Karnity|Karnit]] (ośrodek wypoczynkowy i hotel w neogotyckim pałacu z XIX wieku). |
6.50. Wrota bezpieczeństwa (urządzenie odcinające fragment kanału biegnący w nasypie, na wypadek utraty szczelności). | 6.50. Wrota bezpieczeństwa (urządzenie odcinające fragment kanału biegnący w nasypie, na wypadek utraty szczelności). | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
11.50. Początek jeziora Jeziorak. | 11.50. Początek jeziora Jeziorak. | ||
− | |||
<br/> | <br/> | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == |
Wersja z 14:22, 23 sty 2014
Kanał Iławski
Spis treści
Położenie
Kanał Iławski położony na terenie dwóch powiatów iławskiego i ostródzkiego oraz gmin: Miłomłyn i Zalewo.
Trasa
Kanał Iławski to kanał na Pojezierzu Iławskim. Łączy on Kanał Elbląski od śluzy Miłomłyn w Miłomłynie z jeziorem Jeziorak poprzez jezioro Dauby. Kanał o długości około 10 km uruchomiony został w 1860 roku. Kanał ten wchodzi w skład zespołu drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Umożliwia połączenie w turystyce wodnej Ostródy z Iławą oraz Ostródy z Zalewem, jako niezależne odgałęzienie od głównego Kanału Elbląskiego. Mimo nieco mniejszej szerokości od Kanału Elbląskiego Kanał Iławski jest dostępny dla wszystkich standardowych jachtów i łodzi, mając przy tym rangę szlaku międzynarodowego. Oprócz kilku niekłopotliwych mostów kanał ten posiada atrakcje hydrotechniczne. Kanał Iławski przecina po usypanej grobli jezioro Karnickie, które sztucznie zostało podzielone na dwie części: jezioro Karnickie i jezioro Jezierzno. Ponieważ poziom wody tego jeziora jest niższy o około 2–3 m (w zależności od źródeł) od poziomu wód Jezioraka, zamiast podwyższać poziom wody lub budować dwie śluzy, usypano w poprzek jeziora wał wysokości 6 m, długości 484 m i szerokości 50 m. Środkiem wału poprowadzono uszczelnioną rynnę kanału szerokości 10 m i głębokości 1,5 m. W ten sposób podniesiono teren, uzyskując wyrównanie poziomu wód, niezbędne do funkcjonowania żeglugi. Poza tym 480 m drogi wodnej, wzniesionej 2 m nad wodami podzielonego jeziora Karnickiego, stanowi atrakcję turystyczną. Na kanale zlokalizowane są wrota bezpieczeństwa (Ligowo – szerokość wrót 4,4 m), przypominające nieco wrota śluzy. Od wielu lat kanał niepogłębiany, wypłycił się znacznie, co utrudnia żeglugę głębiej zanurzonym jednostkom.
Opis
Charakterystyka kanału: 0.00. Miłomłyn, rozgałęzienie dróg wodnych do Elbląga i Iławy.
0.10. Most drogowy na trasie Miłomłyn - Zalewo.
1.60. W odległości 1,5 km od kanału wieś Bynowo.
3.80. Wieś Dębinka po obu stronach kanału.
6.30. Most drogowy na trasie do Karnit (ośrodek wypoczynkowy i hotel w neogotyckim pałacu z XIX wieku).
6.50. Wrota bezpieczeństwa (urządzenie odcinające fragment kanału biegnący w nasypie, na wypadek utraty szczelności).
7.00. Jezioro Karnickie o pow. 1.23 km2 (kanał biegnie przez jezioro w nasypie, lustro wody jeziora leży 2 m poniżej lustra wody kanału).
8.91. Wrota bezpieczeństwa.
10.01. Początek jeziora Dauby o pow. 0.62 km2 (jezioro to ma naturalne połączenie z zatoką jeziora Jeziorak o nazwie Kraga).
11.50. Początek jeziora Jeziorak.
Bibliografia
Mieczkowski Krzysztof, Tomaszewski Marian, Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego. Przewodnik po szlakach rowerowych, Elbląg 2010.