Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Mosty kolejowe w Stańczykach''' to jedne z | + | '''Mosty kolejowe w Stańczykach''' [[Dubeninki (gmina wiejska)|gm. Dubeninki]] to jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Są to jedne z najwyższych mostów w Polsce. |
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
|mapa wsi = | |mapa wsi = | ||
|kod mapy = PL-WN | |kod mapy = PL-WN | ||
− | |stopniN = | + | |stopniN = 54 |minutN = 18 |sekundN = 00 |
− | |stopniE = | + | |stopniE = 22 |minutE = 34 |sekundE = 00 |
|commons = | |commons = | ||
|wikipodróże = | |wikipodróże = | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
− | Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty | + | ==Historia== |
− | Mosty | + | Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu. |
+ | |||
+ | W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurkiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej. | ||
+ | |||
+ | W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał oba mosty do rejestru zabytków | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Ciekawostki== | ||
+ | Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m. | ||
+ | |||
+ | Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach (nad rzeka Bludzią) i Galwieciach (nad rzeką Jarką). | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz także== | ||
+ | http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach | ||
+ | http://mazury.info.pl/stanczyki/ | ||
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, „Borussia” 2008, nr 42, s. 177-184. | ||
+ | |||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Dubeninki]] [[Kategoria: powiat gołdapski]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Dubeninki]] [[Kategoria: powiat gołdapski]] |
Wersja z 01:34, 6 sty 2015
Mosty kolejowe w Stańczykach gm. Dubeninki to jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Są to jedne z najwyższych mostów w Polsce.
Stańczyki | |
| |
Wiadukty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | gołdapski |
Gmina | Dubeninki |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Spis treści
Historia
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurkiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.
W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał oba mosty do rejestru zabytków
Ciekawostki
Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.
Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach (nad rzeka Bludzią) i Galwieciach (nad rzeką Jarką).
Zobacz także
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach http://mazury.info.pl/stanczyki/
Bibliografia
B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, „Borussia” 2008, nr 42, s. 177-184.