Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
|nazwa = Olsztyn | |nazwa = Olsztyn | ||
Linia 32: | Linia 29: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
+ | '''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie''' – mosty wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. Od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn}Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]]. | ||
+ | <br/><br/> | ||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń-Wystruć (ob. Czerniachowsk w | + | Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z [[Ostróda|Ostródy]]. |
− | W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak wzniesiony wcześniej | + | |
+ | W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na [[Rzeka Łyna|Łynie]] (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory. | ||
+ | |||
W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem. | W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem. | ||
− | + | ==Zobacz też== | |
− | + | [http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html atrakcje.olsztyn.pl] [08.02.2015]<br/> | |
− | + | [http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html olsztyn24.com ][08.02.2015]<br/> | |
− | |||
− | ==Zobacz | ||
− | http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html | ||
− | |||
− | http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html | ||
http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne) | http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne) | ||
− | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
− | A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania Gazety Wyborczej). | + | A. Płoski, ''Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy'', 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej"). |
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]][[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Olsztyn]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]] |
Wersja z 19:09, 8 lut 2015
Olsztyn | |
| |
Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | olsztyński |
Gmina | Olsztyn |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie – mosty wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. Od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn}Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.
Historia
Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy.
W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory.
W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.
Zobacz też
atrakcje.olsztyn.pl [08.02.2015]
olsztyn24.com [08.02.2015]
http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)
Bibliografia
A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej").