Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie''' od momentu wzniesienia stały się jednym z symboli wkroczenia miasta na drogą do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.
 
 
 
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
 
  |nazwa                = Olsztyn
 
  |nazwa                = Olsztyn
Linia 32: Linia 29:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 +
'''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie'''  –  mosty wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad  20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. Od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn}Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]].
 +
<br/><br/>
 
==Historia==  
 
==Historia==  
Mosty zostały wybudowane  w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń-Wystruć (ob. Czerniachowsk w Obwodzie Kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy.  
+
Mosty zostały wybudowane  w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z [[Ostróda|Ostródy]].
W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak wzniesiony wcześniej, przeznaczony został na dwa tory.  
+
 +
W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na [[Rzeka Łyna|Łynie]] (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory.  
 +
 
 
W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.
 
W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.
  
 
+
==Zobacz też==
==Ciekawostki==
+
[http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html atrakcje.olsztyn.pl]  [08.02.2015]<br/>
Mosty zostały wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad  20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.
+
[http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html olsztyn24.com ][08.02.2015]<br/>
 
 
==Zobacz także==
 
http://www.atrakcje.olsztyn.pl/Zabytki/mosty-kolejowe-nad-rzek-yn-w-olsztynie.html
 
 
 
http://www.olsztyn24.com/galeria/49-olsztyn---mosty-kolejowe-nad-lyna.html (zdjęcia współczesne)
 
  
 
http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)
 
http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)
 
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania Gazety Wyborczej).
+
A. Płoski, ''Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy'', 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej").
  
  
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Olsztyn]] [[Kategoria: powiat olsztyński]]
+
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]][[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Olsztyn]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]]

Wersja z 19:09, 8 lut 2015

Olsztyn

Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat olsztyński
Gmina Olsztyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Olsztyn
Olsztyn
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Olsztyn
Olsztyn
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie – mosty wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. Od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn}Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.

Historia

Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy.

W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory.

W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.

Zobacz też

atrakcje.olsztyn.pl [08.02.2015]
olsztyn24.com [08.02.2015]

http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)

Bibliografia

A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej").