Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 29: Linia 29:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
'''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie'''  –  mosty wzniesione z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad  20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m. Od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn}Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]].
+
'''Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie'''  –  od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn}Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]].
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 +
==Opis==
 +
Mosty wzniesione są z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad  20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.
 +
 
==Historia==  
 
==Historia==  
 
Mosty zostały wybudowane  w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z [[Ostróda|Ostródy]].
 
Mosty zostały wybudowane  w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z [[Ostróda|Ostródy]].

Wersja z 19:21, 8 lut 2015

Olsztyn

Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
Mosty kolejowe na rzeką Łyną w Olsztynie
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat olsztyński
Gmina Olsztyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Olsztyn
Olsztyn
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Olsztyn
Olsztyn
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Mosty kolejowe nad rzeką Łyną w Olsztynie – od momentu wzniesienia jeden z symboli wkroczenia [[Olsztyn}Olsztyna]] na drogę do nowoczesności. Są to jedne z najładniejszych architektonicznie mostów w województwie warmińsko-mazurskim.

Opis

Mosty wzniesione są z kamienia (ciosy granitowe) oraz z czerwonej i żółtej cegły. Oba są do siebie zbliżone konstrukcyjnie i architektonicznie. Składają się z trzech przęseł (pod środkowym przepływa rzeka). Mosty mają ponad 20 m wysokości od lustra wody, a ich długość przekracza 50 m.

Historia

Mosty zostały wybudowane w związku z uruchomieniem linii kolejowej na trasie Toruń- Wystruć (ob. Czerniachowsk w obwodzie kaliningradzkim), która przebiegała także przez Olsztyn. Jako pierwszy wybudowano most północny (1871 r.), u podnóża którego wzniesiono kolejową stację pomp (obecnie nie istnieje). Olsztyński dworzec oddano do użytku w 1872 r. Rok później przez most przejechał pierwszy pociąg z Ostródy.

W kolejnych latach uruchamiano nowe połączenia kolejowe Olsztyna z regionem. Rozbudowywał się także lokalny węzeł klejowy. W 1893 r. wybudowano drugi most kolejowy na Łynie (północny), który podobnie jak ten wzniesiony wcześniej przeznaczony został na dwa tory.

W czasie pierwszej wojny światowej wojska rosyjskie na krótko zajęły Olsztyn i planowały w tym czasie wysadzenie obu mostów. Mosty przetrwały obie wojny światowe i do dziś wykorzystywane są zgonie z historycznym przeznaczeniem.

Zobacz też

atrakcje.olsztyn.pl [08.02.2015]
olsztyn24.com [08.02.2015]

http://olsztyn.fotopolska.eu/Olsztyn/b26684,Wiadukty_kolejowe_nad_przelomem_Lyny_.html (zdjęcia archiwalne)

Bibliografia

A. Płoski, Spacerownik po Olsztynie. Olsztyn przemysłowy i wojskowy, 10 września 2009 (dodatek do lokalnego wydania "Gazety Wyborczej").