Potrimpos: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzono nową stronę "'''Potrimpos''' (Potrimpus) był bogiem płodności i życia, magii, płodności; również śmierci i wód, którą to kompetencję z czasem miał przejąć od niego ...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Potrimpos''' (Potrimpus) był bogiem płodności i życia, magii, płodności; również śmierci i wód, którą to kompetencję z czasem miał przejąć od niego [[Patollo]]. Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż. | + | '''Potrimpos''' (Potrimpus) był bogiem płodności i życia, magii, płodności; również śmierci i wód, którą to kompetencję z czasem miał przejąć od niego [[Patollo | Patollo]]. Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż. |
− | Oddawano mu cześć w [[Romowe]] pod świętym dębem, składając krwawe ofiary z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną do [[Perkuna]] – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – wąż (w garnku z mlekiem przykrytym kłosami zbóż).[[Plik:lecznicze_drzewo.jpg| right | 242px |thumb| Zabieg uzdrawiania, polegający na przeciąganiu chorego przez wnęki i zagięte konary w kształcie "ucha". Drzewa o dziwnym kształcie, w wierzeniach Prusów, miały leczyć, gdyż było obdarzone mocą Potrimposa. ]] | + | Oddawano mu cześć w [[Romowe | Romowe]] pod świętym dębem, składając krwawe ofiary z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną do [[Perkun | Perkuna]] – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – wąż (w garnku z mlekiem przykrytym kłosami zbóż).[[Plik:lecznicze_drzewo.jpg| right | 242px |thumb| Zabieg uzdrawiania, polegający na przeciąganiu chorego przez wnęki i zagięte konary w kształcie "ucha". Drzewa o dziwnym kształcie, w wierzeniach Prusów, miały leczyć, gdyż było obdarzone mocą Potrimposa. ]] |
Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach – zakrzywionych konarach w kształcie obręczy, „ucha” – również były uważane za święte, obdarzone mocą Potrimposa – miały uzdrawiać. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć aby doznać uzdrowienia. | Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach – zakrzywionych konarach w kształcie obręczy, „ucha” – również były uważane za święte, obdarzone mocą Potrimposa – miały uzdrawiać. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć aby doznać uzdrowienia. |
Wersja z 17:12, 30 cze 2014
Potrimpos (Potrimpus) był bogiem płodności i życia, magii, płodności; również śmierci i wód, którą to kompetencję z czasem miał przejąć od niego Patollo. Był opiekunem kapłanów i wróżbitów, a co za tym idzie mądrości. Jego ucieleśnieniem miał być wąż.
Oddawano mu cześć w Romowe pod świętym dębem, składając krwawe ofiary z dzieci. W sposób symboliczny pień świętego dębu miał oznaczać sferę władzy przypisaną do Perkuna – świat ziemski, świat człowieka. Pod dębem znajdował się rekwizyt symbolizujący go – wąż (w garnku z mlekiem przykrytym kłosami zbóż).Do świętego dębu w Romowe pielgrzymowały kobiety chcące urodzić dzieci. Inne drzewa o przedziwnych kształtach – zakrzywionych konarach w kształcie obręczy, „ucha” – również były uważane za święte, obdarzone mocą Potrimposa – miały uzdrawiać. Chory, zostawiwszy ofiarę pod drzewem, trzykrotnie miał się przez to ucho prześlizgnąć aby doznać uzdrowienia.
Bibliografia
Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).