Anioł: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Zwyczaje na Warmii i Mazurach) |
|||
Linia 14: | Linia 14: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
− | ''' Anioł''' – byt duchowy służący Stwórcy i wypełniający Boskie zamysły. | + | ''' Anioł''' – byt duchowy służący Stwórcy i wypełniający Boskie zamysły. Anioł Stróż uznawany jest za opiekuna człowieka. Spośród archaniołów największą czcią otaczani są Michał (anioł sądu, kar Bożych, ale i Bożego miłosierdzia, towarzysz umierających), Gabriel (zwiastun narodzenia Syna Bożego i Jana Chrzciciela) i Rafał (patron chorych i podróżnych), których święto przypada od 1969 roku na 29 września ([[Dzień św. Michała]]). Dawniej ich święta obchodzono w różnych terminach. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
Linia 25: | Linia 21: | ||
<br/> | <br/> | ||
==Zwyczaje na Warmii i Mazurach== | ==Zwyczaje na Warmii i Mazurach== | ||
− | Na [[Warmia|Warmii]] obchodzono święto Aniołów Stróżów wprowadzone w 1670 roku. Zenona Rondomańska, badaczka polskiej pieśni religijnej w tym regionie, podaje, że znano tu cztery pieśni kierowane do niebiańskich opiekunów. Najstarsza z nich, ''Idź precz nieszczęsny grzeszniku, piekła wieczny hołdowniku'', zniknęła z repertuaru w połowie XIX wieku. Śpiewano natomiast ''Aniele Stróżu duszy'', ''Cześć winną tobie stróżu mój'' oraz ''Witajcie z nieba zesłani posłowie''. Do archaniołów kierowano osobne pieśni, choć wspólną dla wszystkich była pieśń ''Zawitaj wojsko nieogarnionego Króla''<ref>Tamże</ref>. | + | W [[Tuławki|Tuławkach]] w 1782 roku biskup [[lkwim:Ignacy Krasicki|Ignacy Krasicki]] konsekrował kaplicę pw. Michała Archanioła. Dziś pod wezwaniem Michała Archanioła funkcjonuje kościół w [[Blanki|Blankach]]<ref>Rondomańska Zenona, ''Polska pieśń religijna na Warmii 1795–1939'', Olsztyn 2002, s. 245.</ref>. |
+ | |||
+ | Na [[Warmia|Warmii]] obchodzono święto Aniołów Stróżów wprowadzone w 1670 roku. Zenona Rondomańska, badaczka polskiej pieśni religijnej w tym regionie, podaje, że znano tu cztery pieśni kierowane do niebiańskich opiekunów. Najstarsza z nich, ''Idź precz nieszczęsny grzeszniku, piekła wieczny hołdowniku'', zniknęła z repertuaru w połowie XIX wieku. Śpiewano natomiast ''Aniele Stróżu duszy'', ''Cześć winną tobie stróżu mój'' oraz ''Witajcie z nieba zesłani posłowie''. Do archaniołów kierowano osobne pieśni, choć wspólną dla wszystkich była pieśń ''Zawitaj wojsko nieogarnionego Króla''<ref>Tamże.</ref>. | ||
==Wierzenia== | ==Wierzenia== | ||
Linia 43: | Linia 41: | ||
Rondomańska Zenona, Polska pieśń religijna na Warmii 1795–1939, Olsztyn 2002.<br/> | Rondomańska Zenona, Polska pieśń religijna na Warmii 1795–1939, Olsztyn 2002.<br/> | ||
− | [[Kategoria: Kultura]] | + | [[Kategoria: Kultura]] [[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]] |
Wersja z 12:46, 26 lis 2014
Anioł | |
| |
Znaczenie | istota duchowa |
Anioł – byt duchowy służący Stwórcy i wypełniający Boskie zamysły. Anioł Stróż uznawany jest za opiekuna człowieka. Spośród archaniołów największą czcią otaczani są Michał (anioł sądu, kar Bożych, ale i Bożego miłosierdzia, towarzysz umierających), Gabriel (zwiastun narodzenia Syna Bożego i Jana Chrzciciela) i Rafał (patron chorych i podróżnych), których święto przypada od 1969 roku na 29 września (Dzień św. Michała). Dawniej ich święta obchodzono w różnych terminach.
Spis treści
Etymologia
Wyraz "anioł" stanowi bezpośrednie zapożyczenie z języka czeskiego.
Zwyczaje na Warmii i Mazurach
W Tuławkach w 1782 roku biskup Ignacy Krasicki konsekrował kaplicę pw. Michała Archanioła. Dziś pod wezwaniem Michała Archanioła funkcjonuje kościół w Blankach[1].
Na Warmii obchodzono święto Aniołów Stróżów wprowadzone w 1670 roku. Zenona Rondomańska, badaczka polskiej pieśni religijnej w tym regionie, podaje, że znano tu cztery pieśni kierowane do niebiańskich opiekunów. Najstarsza z nich, Idź precz nieszczęsny grzeszniku, piekła wieczny hołdowniku, zniknęła z repertuaru w połowie XIX wieku. Śpiewano natomiast Aniele Stróżu duszy, Cześć winną tobie stróżu mój oraz Witajcie z nieba zesłani posłowie. Do archaniołów kierowano osobne pieśni, choć wspólną dla wszystkich była pieśń Zawitaj wojsko nieogarnionego Króla[2].
Wierzenia
Skrzydlaci niebiańscy posłańcy mieli ratować kościelne dzwony w chwili niebezpieczeństwa. Anioły były zawsze kojarzone z dobrą nowiną, roztaczana przez nie opieka miała zabezpieczyć przed wieloma życiowymi troskami i zagrożeniami. Archanioł Michał miał stać przy łożu umierającego i odprowadzać jego duszę na sąd Boży.
W okresie I wojny światowej anioły przybrały rolę posłańców złych wiadomości, zaświadczenie o śmierci żołnierza, które wręczano rodzinie poległego, zdobił bowiem wizerunek anioła pochylającego się nad zmarłym.
Najczęściej ich wizerunki odnajdujemy w świątyniach. Anielskie rzeźby zdobiły ołtarze główne, ambony, sklepienia, chrzcielnice. Na przełomie XIX i XX wieku anioły zaczęły pojawiać się również na pomnikach – przedstawiane były często jako niebiańscy posłańcy niosący wieniec laurowy.
Przypisy
Zobacz też
W miejscowości tej odbywa się doroczny Międzyregionalny Zlot Miłośników Aniołów.
Bibliografia
Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Rondomańska Zenona, Polska pieśń religijna na Warmii 1795–1939, Olsztyn 2002.