Zespół Szkół Samochodowych w Olsztynie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Cele i zadania) |
(→Ciekawostki) |
||
Linia 153: | Linia 153: | ||
<br/> | <br/> | ||
== Ciekawostki == | == Ciekawostki == | ||
− | ... | + | Uczniowie zespołu mają możliwość bezpłatnego przygotowania do egzaminów na prawo jazdy kategorii B. Nauka jazdy trwa 30 godzin. Uczniowie doskonalą swoje umiejętności w czasie kursów realizowanych pojazdem marki Fiat Grande Punto. Do nauki jazdy wykorzystywany jest też szkolny plac manewrowy. Naukę jazdy prowadzą instruktorzy: Stanisław Dajlidko i Andrzej Ogiński. |
+ | |||
<br/> | <br/> | ||
+ | |||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
... | ... |
Wersja z 21:32, 24 kwi 2014
Zespół Szkół Samochodowych w Olsztynie | |
| |
...Wymagane...
| |
Data założenia: | 1945 |
Poziom szkoły: | ponadgimnazjalny |
Adres: | 10-224 Olsztyn, Al. Wojska Polskiego 17 |
Patron: | por. Adolf Maria Bocheński |
Zespół Szkół Samochodowych w Olsztynie – ...
Spis treści
Historia
... Zespół Szkół Samochodowych im. por. Adolfa Marii Bocheńskiego w Olsztynie jest spadkobiercą i kontynuatorem tradycji Państwowego Liceum Komunikacyjnego i Gimnazjum Mechanicznego - pierwszej szkoły technicznej na Warmii i Mazurach utworzonej po II wojnie światowej. Państwowe Liceum Komunikacyjne rozpoczęło działalność 10 września 1945 roku. W dniu 21 września, o godzinie 8:00 rozpoczęły się pierwsze zajęcia szkolne. Szkoła zajmowała początkowo tylko parter budynku bowiem piętra wyższe nie nadawały się do użytku - wymagały remontu. W tym pierwszym, trudnym roku zdołano naprawić dach i wyremontować pierwsze piętro. W piwnicach budynku oraz dwóch barakach uruchomiono warsztaty szkolne, których uruchomienie napotykało bardzo duże trudności - brakowało maszyn urządzeń i narzędzi. W czerwcu 1951 roku zapadła decyzja o podziale Państwowego Liceum Komunikacyjnego na trzy odrębne szkoły techniczne: Technikum Budowlane, Technikum Kolejowe i Technikum Samochodowe. Rok szkolny 1951/52 był pierwszym w którym zaczęło funkcjonować 4-letnie Technikum Samochodowe. Na jego zapleczu przystąpiono do budowy warsztatów szkolnych. Technikum składało się z 11 klas dziennych dla młodzieży niepracującej i 3 klasy dla pracujących. Szkoła dzienna obejmowała gimnazjum mechaniczne oraz technikum z wydziałami: remont samochodów, budowa dróg kołowych i mostów, mechaniczny, gospodarka samochodowa, obróbka skrawaniem. Zapewne w tym też roku powstała nieoficjalna nazwa szkoły Samochodówka W roku szkolnym 1953/54 rozpoczął pracę Wydział Zaoczny, natomiast 1 września 1957 roku utworzono Zasadniczą Szkołę Samochodową. W październiku 1953 roku rozpoczęło naukę w naszej szkole ośmiu Koreańczyków, lecz po 1,5 roku zmuszeni zostali do przerwania nauki ze względu na niemożność przystosowania się do naszej diety i do naszych warunków klimatycznych. Od roku szkolnego 1955/56 baza praktycznego szkolenia zawodowego powiększyła się znacznie - oddano do użytku obiekty nowo zbudowanych warsztatów szkolnych. 1 września została utworzona Zasadnicza Szkoła Samochodowa kształcąca mechaników w dwu specjalnościach: naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych i budowa maszyn. W lipcu 1965 roku szkoła uzyskała obiekty warsztatowe przy ulicy Kasprowicza 7, co znacznie poprawiło bazę warsztatową szkoły. Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte to lata burzliwego rozwoju szkoły. Powstają wtedy szkoły, z których istnieje tylko pierwsza z niżej wymienionych: Technikum Samochodowe (na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej) Technikum Samochodowe dla Pracujących - filia w Ornecie Policealne Studium Zawodowe Policealne Studium Zawodowe - wydział zaoczny Liceum Zawodowe Zasadnicza Szkoła Zawodowa dokształcająca Średnie Studium Zawodowe Średnie Studium Zawodowe - wydział zaoczny Zasadnicza Szkołą Samochodowa dla Pracujących.
Z dniem 1 września 1990 roku Kurator Oświaty i wychowania pismem z 31 lipca 1990 roku przemianował drugą klasę Liceum Zawodowego na drugą klasę Technikum Samochodowego. W ten sposób przywrócono Technikum Samochodowe na podbudowie szkoły podstawowej o 5-letnim cyklu kształcenia. W dniu 25 maja 1991 roku Zespół Szkół Samochodowych otrzymał imię por. Adolfa Marii Bocheńskiego, bohaterskiego żołnierza walczącego o wolną i niepodległą Polskę, uczestnika obrony Narwiku, obrońcy Tobruku, zdobywcy klasztoru na Monte Cassino, oraz nowy sztandar ufundowany przez pracowników szkoły, Komitet Rodzicielski oraz indywidualnych i zbiorowych ofiarodawców - kombatantów Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie.
1.09.2003r. z połączenia Zespołu Szkół Samochodowych oraz Technikum Kolejowego, Technikum nr 9 im. gen. Wł. Sikorskiego powstaje Zespół Szkół Samochodowych im. por. A.M. Bocheńskiego.
W skład Zespołu Szkół Samochodowych do 2011r. wchodziło:
- Technikum nr 1
- Technikum nr 9
- Technikum Uzupełniające nr 2
- I Liceum Profilowane
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 1
- Uzupełniające Technikum Zaoczne nr 1
- Technikum Zaoczne nr 3
- Zaoczna Szkoła Policealna nr 5
Uchwałą Rady Miasta Olsztyn z dnia 26.01.2011r ulega likwidacji I Liceum Profilowane i Technikum nr 9
Typy szkoły i kierunki kształcenia
W skład Zespołu wchodzą następujące typy szkół:
- Technikum nr 1 - cykl kształcenia: 4 lata, zawód: technik pojazdów samochodowych
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 1 - cykl kształcenia: 3 lata, zawód: mechanik pojazdów samochodowych, zawód: elektromechanik pojazdów samochodowych
- Uzupełniające Technikum Zaoczne nr 1 - cykl kształcenia: 3 lata, zawód: technik pojazdów samochodowych
- Zaoczna Szkoła Policealna Nr 5
Kadra pedagogiczna
Grono pedagogiczne w roku szkolnym 2013/2014:
- mgr Andruszkiewicz Justyna
- mgr inż. Andrzejewski Marek
- mgr Behan Elżbieta
- mgr inż. Budna Anna
- Burakowski Daniel
- Burakowski Marian
mgr Chomik Stanisław mgr Cwalina Tadeusz Dajlidko Stanisław mgr Dordzik Andrzej
mgr inż. Ejdys Mirosław mgr inż. Gadek Zdzisław mgr inż. Gnoza Arkadiusz
mgr Gosztowtt Zbigniew mgr Grzeszczuk Marek mgr Izdebska Daniela mgr Jarosz Anna mgr Jasińska Alicja mgr Kamińska Iwona mgr Klein Marlena mgr Katulski Michał mgr Kozłowski Janusz mgr Kraskowska Irena
mgr inż. Kudyba Barbara mgr inż. Kudyba Ryszard
mgr Kwietko-Bębnowski Krzysztof mgr Lechicka Elżbieta mgr Matyjas Tomasz Niestępski Rafał mgr Ogiński Andrzej mgr Ogiński Daniel mgr Oryńczak Sławomir mgr Ossowska Wioletta
mgr inż. Pacyga Wojciech
mgr Perfikowski Szczepan mgr Pilecki Tadeusz
mgr inż.Prus Małgorzata mgr inż. Rydzewski Ryszard
mgr Salitra Izabela Anna Stasiak Zbigniew mgr Stocka Aniela mgr Szuksztal Jerzy
mgr inż. Świder Eugeniusz
mgr Świdzińska Joanna mgr Tymecka Barbara mgr Urban Katarzyna Zbiciak Stanisław mgr Zienkiewicz Marta
Nauczyciele zatrudnieni w niepełnym wymiarze: mgr inż. Borowska Barbara mgr Dmochowska Agata Grabowski Witold mgr Gąsiorowska Elżbieta mgr inż. Imiołek Maciej dr inż. Jadwisieńczak Krzysztof mgr Kamiński Rafał mgr Morzyc Tomasz inż. Mówiński Jan mgr Narkiewicz Halina inż. Samusionek Andrzej « poprzednia
Zespół Szkół Samochodowych w Olsztynie, Powered by Joomla! and designed by SiteGround web hosting Valid XHTML and CSS.
Osiągnięcia
Zespół Szkół Samochodowych od 14 lat jest współorganizatorem finałów powiatowych Warmińsko-Mazurskiego Młodzieżowego Turnieju Motoryzacyjnego. 23.04.2014 r. w odbyły się kolejne zawody. Trzyosobowe zespoły olsztyńskich szkół ponadgimnazjalnych rywalizowały w następujących konkurencjach:
- test z przepisów ruchu drogowego
- test z historii motoryzacji
- praktyczne udzielanie pierwszej pomocy
- przygotowanie pojazdu do jazdy
- jazda sprawnościowa motorowerem
- jazda sprawnościowa samochodem.
Absolwenci
Absolwentami szkoły byli m.in:
- Marian Bublewicz (absolwent 1968) - kierowca wyścigowy i rajdowy,
- Aleksander Szczygło (absolwent 1983 Technikum Kolejowego, które w 2003 r. zostało włączone do Zespołu Szkół Samochodowych)
Ciekawostki
Uczniowie zespołu mają możliwość bezpłatnego przygotowania do egzaminów na prawo jazdy kategorii B. Nauka jazdy trwa 30 godzin. Uczniowie doskonalą swoje umiejętności w czasie kursów realizowanych pojazdem marki Fiat Grande Punto. Do nauki jazdy wykorzystywany jest też szkolny plac manewrowy. Naukę jazdy prowadzą instruktorzy: Stanisław Dajlidko i Andrzej Ogiński.
Bibliografia
...