Figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Lidzbarku Warmińskim: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(Utworzono nową stronę " {{mała architektura infobox <!-- w trakcie opracowania --> |typ obiektu = ... |lokalizacja = ... |właściciel = ... | }} <br /> '''Figura św. Katarzyny Alek...") |
|||
Linia 14: | Linia 14: | ||
<br/> | <br/> | ||
== Opis == | == Opis == | ||
− | |||
− | przedzamcza zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Piaskowcowa rzeźba świętej, o szatach | + | Figura Katarzyny Aleksandryjskiej z 1756 roku jest punktem kluczowym dziedzińca przedzamcza zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Piaskowcowa rzeźba świętej, o szatach silnie pofałdowanych, z mieczem w ręku, góruje na wolutowym postumencie, ozdobionym z przodu bogato płaskorzeźbionym herbem biskupim pod kapeluszem i na krzyżu metropolitalnym, wskazującym jednoznacznie na fundację dworską biskupa Adama Stanisława Grabowskiego. Inskrypcja z tyłu cokołu głosi: "Memoriae S. Catharinae Virg. et. Mart P. Adam Stanislaus Episcopus MDCCLVI" - tłum. z łac.: „Pamięci świętej Katarzyny dziewicy i męczennicy P. Adam Stanisław biskup 1756”. Figura należy do jednych z czołowych dzieł rokokowych na Warmii. Była ona dotąd przypisywana francuzowi Piotrowi Coudray'owi, a nawet warszawskiemu rzeźbiarzowi F.A. Vogtowi. Jednak według najnowszych badań wykonanie tej figury należy łączyć z pozawarmińskim warsztatem Jana Jerzego Plerscha. Podczas II wojny światowej nieznani sprawy rozbili głowę świętej. W czasie powojennym, na podstawie zachowanych, przedwojennych materiałów ikonograficznych, udało się na szczęście zrekonstruować brakującą część figury. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br/> | <br/> | ||
== Zdjęcia == | == Zdjęcia == | ||
Linia 50: | Linia 24: | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
+ | Karpowicz Mariusz, ''Związki Warmii z Warszawą w zakresie rzeźby w XVIII wieku'', t. 17, “Rocznik Olsztyński”, 1997. | ||
− | + | Kuprjaniuk Stanisław, ''Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek'', w druku. | |
− | + | Lewicka Krystyna, Osińska Barbara, ''Poczet artystów polskich'', Warszawa 1996. | |
− | |||
− | + | Piskorska Józefa, ''Lidzbark Warmiński. Inwentarz ruchomych zabytków sztuki kościelnej diecezji warmińskiej według stanu z 1980 r.'', „Studia Warmińskie”, t. 19, 1982. | |
− | |||
− | Piskorska Józefa, Lidzbark Warmiński. Inwentarz ruchomych zabytków sztuki kościelnej | ||
− | + | Ulbrich Anton, ''Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts'', Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29. | |
− | Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. | ||
− | |||
− | |||
<br/> | <br/> | ||
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]] | [[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]] | ||
− | + | <br/> |
Wersja z 13:14, 16 gru 2013
{{{nazwa}}} | |
typ obiektu: | ... |
lokalizacja: | ... |
właściciel: | ... |
Figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Lidzbarku Warmińskim – ...
Spis treści
Położenie
Kaplica usytuowana
...
Opis
Figura Katarzyny Aleksandryjskiej z 1756 roku jest punktem kluczowym dziedzińca przedzamcza zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Piaskowcowa rzeźba świętej, o szatach silnie pofałdowanych, z mieczem w ręku, góruje na wolutowym postumencie, ozdobionym z przodu bogato płaskorzeźbionym herbem biskupim pod kapeluszem i na krzyżu metropolitalnym, wskazującym jednoznacznie na fundację dworską biskupa Adama Stanisława Grabowskiego. Inskrypcja z tyłu cokołu głosi: "Memoriae S. Catharinae Virg. et. Mart P. Adam Stanislaus Episcopus MDCCLVI" - tłum. z łac.: „Pamięci świętej Katarzyny dziewicy i męczennicy P. Adam Stanisław biskup 1756”. Figura należy do jednych z czołowych dzieł rokokowych na Warmii. Była ona dotąd przypisywana francuzowi Piotrowi Coudray'owi, a nawet warszawskiemu rzeźbiarzowi F.A. Vogtowi. Jednak według najnowszych badań wykonanie tej figury należy łączyć z pozawarmińskim warsztatem Jana Jerzego Plerscha. Podczas II wojny światowej nieznani sprawy rozbili głowę świętej. W czasie powojennym, na podstawie zachowanych, przedwojennych materiałów ikonograficznych, udało się na szczęście zrekonstruować brakującą część figury.
Zdjęcia
...
Bibliografia
Karpowicz Mariusz, Związki Warmii z Warszawą w zakresie rzeźby w XVIII wieku, t. 17, “Rocznik Olsztyński”, 1997.
Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.
Lewicka Krystyna, Osińska Barbara, Poczet artystów polskich, Warszawa 1996.
Piskorska Józefa, Lidzbark Warmiński. Inwentarz ruchomych zabytków sztuki kościelnej diecezji warmińskiej według stanu z 1980 r., „Studia Warmińskie”, t. 19, 1982.
Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.