Kanał Iławski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Bibliografia)
Linia 34: Linia 34:
 
Mieczkowski Krzysztof, Tomaszewski Marian, ''Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego. Przewodnik po szlakach rowerowych'', Elbląg 2010.
 
Mieczkowski Krzysztof, Tomaszewski Marian, ''Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego. Przewodnik po szlakach rowerowych'', Elbląg 2010.
  
[[Kategoria: Turystyka]][[Kategoria: Szlaki wodne]][[Kategoria: Szlaki turystyczne]][[Kategoria: gmina ]][[Kategoria: powiat ]]
+
[[Kategoria: Turystyka]][[Kategoria: Szlaki wodne]][[Kategoria: Szlaki turystyczne]][[Kategoria: gmina Miłomłyn]][[Kategoria: powiat ostródzki]][[Kategoria: gmina Zalewo ]][[Kategoria: powiat iławski ]]
 
<br/>
 
<br/>

Wersja z 20:51, 4 lut 2014

Kanał Iławski

Położenie

Pałac w Karnitach
Jezioro Karnickie

Kanał Iławski położony na terenie dwóch powiatów iławskiego i ostródzkiego oraz gmin: Miłomłyn i Zalewo.

Opis

Kanał Iławski to kanał na Pojezierzu Iławskim. Łączy on Kanał Elbląski od śluzy Miłomłyn w Miłomłynie z jeziorem Jeziorak poprzez jezioro Dauby. Kanał o długości około 10 km uruchomiony został w 1860 roku. Kanał ten wchodzi w skład zespołu drogi wodnej Kanału Elbląskiego. Umożliwia połączenie w turystyce wodnej Ostródy z Iławą oraz Ostródy z Zalewem, jako niezależne odgałęzienie od głównego Kanału Elbląskiego. Mimo nieco mniejszej szerokości od Kanału Elbląskiego Kanał Iławski jest dostępny dla wszystkich standardowych jachtów i łodzi, mając przy tym rangę szlaku międzynarodowego. Oprócz kilku niekłopotliwych mostów kanał ten posiada atrakcje hydrotechniczne. Kanał Iławski przecina po usypanej grobli jezioro Karnickie, które sztucznie zostało podzielone na dwie części: jezioro Karnickie i jezioro Jezierzno. Ponieważ poziom wody tego jeziora jest niższy o około 2–3 m (w zależności od źródeł) od poziomu wód Jezioraka, zamiast podwyższać poziom wody lub budować dwie śluzy, usypano w poprzek jeziora wał wysokości 6 m, długości 484 m i szerokości 50 m. Środkiem wału poprowadzono uszczelnioną rynnę kanału szerokości 10 m i głębokości 1,5 m. W ten sposób podniesiono teren, uzyskując wyrównanie poziomu wód, niezbędne do funkcjonowania żeglugi. Poza tym 480 m drogi wodnej, wzniesionej 2 m nad wodami podzielonego jeziora Karnickiego, stanowi atrakcję turystyczną. Na kanale zlokalizowane są wrota bezpieczeństwa (Ligowo – szerokość wrót 4,4 m), przypominające nieco wrota śluzy. Od wielu lat kanał niepogłębiany, wypłycił się znacznie, co utrudnia żeglugę głębiej zanurzonym jednostkom.

Trasa

0.00. Miłomłyn, rozgałęzienie dróg wodnych do Elbląga i Iławy.

0.10. Most drogowy na trasie Miłomłyn - Zalewo.

1.60. W odległości 1,5 km od kanału wieś Bynowo.

3.80. Wieś Dębinka po obu stronach kanału.

6.30. Most drogowy na trasie do Karnit (ośrodek wypoczynkowy i hotel w neogotyckim pałacu z XIX wieku).

6.50. Wrota bezpieczeństwa (urządzenie odcinające fragment kanału biegnący w nasypie, na wypadek utraty szczelności).

7.00. Jezioro Karnickie o pow. 1.23 km2 (kanał biegnie przez jezioro w nasypie, lustro wody jeziora leży 2 m poniżej lustra wody kanału).

8.91. Wrota bezpieczeństwa.

10.01. Początek jeziora Dauby o pow. 0.62 km2 (jezioro to ma naturalne połączenie z zatoką jeziora Jeziorak o nazwie Kraga).

11.50. Początek jeziora Jeziorak.

Bibliografia

Mieczkowski Krzysztof, Tomaszewski Marian, Rowerem po Krainie Kanału Elbląskiego. Przewodnik po szlakach rowerowych, Elbląg 2010.