Kapliczki w Stoczku Klasztornym: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzono nową stronę " {{mała architektura infobox <!-- w trakcie opracowania --> |typ obiektu = ... |lokalizacja = ... |właściciel = ... | }} <br /> '''Kapliczki w Stoczku Klaszt...")
 
Linia 1: Linia 1:
 +
<br />
 +
'''Kapliczki w Stoczku Klasztornym ''' –
 +
<br/>
 +
 +
== Położenie ==
  
{{mała architektura infobox
+
Kapliczki znajdują się w miejscach granicznych wsi Stoczek Klasztorny.  
<!-- w trakcie opracowania -->
 
|typ obiektu  = ...
 
|lokalizacja  = ...
 
|właściciel  = ...
 
|
 
}} <br />
 
'''Kapliczki w Stoczku Klasztornym ''' – ...<br/>
 
  
== Położenie ==
 
Kaplica usytuowana 
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Opis ==
 
== Opis ==
W Stoczku Klasztornym, około połowy XVIII wieku, zostały wzniesione cztery
 
  
kapliczki, które usytuowano przy czterech drogach prowadzących w cztery strony świata. Na  
+
W Stoczku Klasztornym, około połowy XVIII wieku, zostały wzniesione cztery kapliczki, które usytuowano przy czterech drogach prowadzących w cztery strony świata. Na przykładzie tych kapliczek widać, jak ich architektura została zapożyczona z rozwiązań
 +
wielkiej architektury barokowej. Kapliczki charakteryzują się analogiczną, bardzo ładną i starannie opracowaną architekturą, nawiązują tym samym do najlepszych wzorców stylowych tego czasu. Za wyjątkiem kapliczki przy drodze do Kiernowa pozostałe kapliczki założono na rzucie półelipsy, z wysoką niszą flankowaną przez zwielokrotnienie pilastry z impostami, dźwigające
 +
trójkątny szczyt. Powstałe bogactwo linii pionowych elewacji służyło występowaniu efektownym światłocieniom. We wnękach kapliczek umieszczono, specjalnie do nich wykonane przez Krzysztofa Perwangeraz Tolkmicka, naturalnej wielkości drewniane rzeźby. Powstały m.in. Immaculata z 1742 roku do kapliczki przy drodze do Stoczka, Madonna z Dzieciątkiem z 1749 roku do kapliczki przy drodze do Klejdyt, św. Franciszek z 1752 roku do kapliczki we wsi oraz św. Antoni z Padwy z 1761 roku dla kapliczki przy drodze do Kiersnowa. W źródłach wspomina się także o rzeźbionej Grupie Nawiedzenia z 1747 roku, która znajdowała się w drugiej kapliczce przy drodze prowadzącej do Klejdyt. Współcześnie wnęki kapliczek wyposażono wtórnie w okratowanie celem zabezpieczenia figur przed próbą kradzieży. 
  
przykładzie tych kapliczek widać, jak ich architektura została zapożyczona z rozwiązań
 
 
wielkiej architektury barokowej. Kapliczki charakteryzują się analogiczną, bardzo ładną i
 
 
starannie opracowaną architekturą, nawiązują tym samym do najlepszych wzorców stylowych tego
 
 
czasu. Za wyjątkiem kapliczki przy drodze do Kiernowa pozostałe kapliczki założono na rzucie
 
 
półelipsy, z wysoką niszą flankowaną przez zwielokrotnienie pilastry z impostami, dźwigające
 
 
trójkątny szczyt. Powstałe bogactwo linii pionowych elewacji służyło występowaniu efektownym
 
 
światłocieniom. We wnękach kapliczek umieszczono, specjalnie do nich wykonane przez
 
 
Krzysztofa Perwangeraz Tolkmicka, naturalnej wielkości drewniane rzeźby. Powstały m.in.
 
 
Immaculata z 1742 roku do kapliczki przy drodze do Stoczka, Madonna z Dzieciątkiem z 1749
 
 
roku do kapliczki przy drodze do Klejdyt, św. Franciszek z 1752 roku do kapliczki we wsi
 
 
oraz św. Antoni z Padwy z 1761 roku dla kapliczki przy drodze do Kiersnowa. W źródłach
 
 
wspomina się także o rzeźbionej Grupie Nawiedzenia z 1747 roku, która znajdowała się w
 
 
drugiej kapliczce przy drodze prowadzącej do Klejdyt. Współcześnie wnęki kapliczek
 
 
wyposażono wtórnie w okratowanie celem zabezpieczenia figur przed próbą kradzieży. 
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
== Zdjęcia ==
 
== Zdjęcia ==
 
 
...
 
...
 
<br/>
 
<br/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
Boenigk Andrzej, Kloster Springborn des Ermlands Friedenstempel, „Zeitschrift für die
 
  
Geschichte und Alterumskunde Ermlands”, Bd. 20, 1917.
+
Boenigk Andrzej, ''Kloster Springborn des Ermlands Friedenstempel'', „Zeitschrift für die Geschichte und Alterumskunde Ermlands”, Bd. 20, 1917.
Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym  
+
 
 +
Kuprjaniuk Stanisław, ''Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek'', w druku.
 +
 
 +
Kuprjaniuk Stanisław, Liżewska Iwona, ''Warmińskie kapliczki'', Olsztyn 2012.
 +
 
 +
Marquardt Aloys, ''Der tolkemiter Bildhauer Christoph Pervanger'', „Zeitschrift für die Geschichte und Alterumskunde Ermlands”, Bd. 22, 1926.
  
uwzględnieniem kapliczek, w druku.
+
Rzempołuch Andrzej, ''Krzysztof Pervanger (1708-1764). Działalność artystyczna na Warmii i w Prusach Królewskich'', „Rocznik Olsztyński”, t. 17, 1997.
Kuprjaniuk Stanisław, Liżewska Iwona, Warmińskie kapliczki, Olsztyn 2012.
 
Marquardt Aloys, Der tolkemiter Bildhauer Christoph Pervanger, „Zeitschrift für die
 
  
Geschichte und Alterumskunde Ermlands”, Bd. 22, 1926.
+
Rzempołuch Andrzej, ''Powrót figury'', „Spotkania z zabytkami”, 2008, nr 4.
Rzempołuch Andrzej, Krzysztof Pervanger (1708-1764). Działalność artystyczna na Warmii i w
 
  
Prusach Królewskich, „Rocznik Olsztyński”, t. 17, 1997.
+
Ulbrich Anton, ''Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts'', Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.
Rzempołuch Andrzej, Powrót figury, „Spotkania z zabytkami”, 2008, nr 4.
 
Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2.  
 
  
Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.
+
Sarwa Konrad, ''Kult Najświętszej Maryi Panny w Stoczku Warmińskim do 1920 r.'', „Studia Warmińskie”, t. 21, 1984
Sarwa Konrad, Kult Najświętszej Maryi Panny w Stoczku Warmińskim do 1920 r., „Studia  
 
  
Warmińskie”, t. 21, 1984
 
...
 
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Zabytki]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]]
+
[[Kategoria:Turystyka]][[Kategoria: Architektura]][[Kategoria: Budownictwo ludowe]][[Kategoria: Zabytki]]
<br />
+
<br/>

Wersja z 18:38, 16 gru 2013


Kapliczki w Stoczku Klasztornym

Położenie

Kapliczki znajdują się w miejscach granicznych wsi Stoczek Klasztorny.


Opis

W Stoczku Klasztornym, około połowy XVIII wieku, zostały wzniesione cztery kapliczki, które usytuowano przy czterech drogach prowadzących w cztery strony świata. Na przykładzie tych kapliczek widać, jak ich architektura została zapożyczona z rozwiązań wielkiej architektury barokowej. Kapliczki charakteryzują się analogiczną, bardzo ładną i starannie opracowaną architekturą, nawiązują tym samym do najlepszych wzorców stylowych tego czasu. Za wyjątkiem kapliczki przy drodze do Kiernowa pozostałe kapliczki założono na rzucie półelipsy, z wysoką niszą flankowaną przez zwielokrotnienie pilastry z impostami, dźwigające trójkątny szczyt. Powstałe bogactwo linii pionowych elewacji służyło występowaniu efektownym światłocieniom. We wnękach kapliczek umieszczono, specjalnie do nich wykonane przez Krzysztofa Perwangeraz Tolkmicka, naturalnej wielkości drewniane rzeźby. Powstały m.in. Immaculata z 1742 roku do kapliczki przy drodze do Stoczka, Madonna z Dzieciątkiem z 1749 roku do kapliczki przy drodze do Klejdyt, św. Franciszek z 1752 roku do kapliczki we wsi oraz św. Antoni z Padwy z 1761 roku dla kapliczki przy drodze do Kiersnowa. W źródłach wspomina się także o rzeźbionej Grupie Nawiedzenia z 1747 roku, która znajdowała się w drugiej kapliczce przy drodze prowadzącej do Klejdyt. Współcześnie wnęki kapliczek wyposażono wtórnie w okratowanie celem zabezpieczenia figur przed próbą kradzieży.


Zdjęcia

...

Bibliografia

Boenigk Andrzej, Kloster Springborn des Ermlands Friedenstempel, „Zeitschrift für die Geschichte und Alterumskunde Ermlands”, Bd. 20, 1917.

Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.

Kuprjaniuk Stanisław, Liżewska Iwona, Warmińskie kapliczki, Olsztyn 2012.

Marquardt Aloys, Der tolkemiter Bildhauer Christoph Pervanger, „Zeitschrift für die Geschichte und Alterumskunde Ermlands”, Bd. 22, 1926.

Rzempołuch Andrzej, Krzysztof Pervanger (1708-1764). Działalność artystyczna na Warmii i w Prusach Królewskich, „Rocznik Olsztyński”, t. 17, 1997.

Rzempołuch Andrzej, Powrót figury, „Spotkania z zabytkami”, 2008, nr 4.

Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.

Sarwa Konrad, Kult Najświętszej Maryi Panny w Stoczku Warmińskim do 1920 r., „Studia Warmińskie”, t. 21, 1984