Szkoła Podstawowa w Sząbruku: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
 
{{Szkolnictwo infobox  
 
{{Szkolnictwo infobox  
 
|Nazwa_instytucji =  Szkoła Podstawowa w Sząbruku
 
|Nazwa_instytucji =  Szkoła Podstawowa w Sząbruku
|Grafika          =  Koala.jpg (nazwa zdjęcia)... opcja
+
|Grafika          =   
|Opis_grafiki    =  ...Wymagane...
+
|Opis_grafiki    =   
 
|Data_założenia  =  XVIII w.
 
|Data_założenia  =  XVIII w.
 
|Poziom_szkoły    =  podstawowy
 
|Poziom_szkoły    =  podstawowy

Wersja z 10:16, 1 gru 2014

Szkoła Podstawowa w Sząbruku

Data założenia: XVIII w.
Poziom szkoły: podstawowy
Podtyp szkoły: szkoła podstawowa
Adres: ul. Samulowskiego 1, 11-036 Gietrzwałd


Szkoła Podstawowa w Sząbruku – Placówka oświatowa w województwie warmińsko-mazurskim, wchodząca w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Sząbruku. Funkcję dyrektora Zespołu pełni obecnie Bolesław Korosteński

Historia

Szkoła w Sząbruku powstała już w XVIII wieku. Podlegała ona plebanowi. Stąd też nauczano w niej w duchu religijnym – w sali lekcyjnej wisiały krzyż i święty obraz, przed którymi odmawiano modlitwę.

Parafia Sząbruk należała do czysto polskich, dzięki czemu w szkole w okresie zaborów dość długo, bo aż do 1871 r., uczono tylko po polsku. Potem wprowadzono lekcje w języku polskim i niemieckim, a następnie, z nakazu władz pruskich, zupełnie zniesiono język polski. Naukę pobierali w niej głównie synowie miejscowych rolników.

Trzyklasowa szkoła powszechna w Sząbruku była bardzo uboga. Posiadała jedynie dwie sale lekcyjne i mieszkanie zajmowane przez kierownika. Trzecia sala lekcyjna mieściła się w oddalonej o 150 metrów ruderze, należącej do właściciela majątku Hetmanna. Warunki lokalowe uległy poprawie dopiero w 1939 r. Wówczas oddano do użytku nową szkołę, którą niestety już w 1945 r. spalili żołnierze Armii Radzieckiej.

Wkrótce postanowiono odbudować szkołę. Jego oficjalne oddanie do użytku nastąpiło w 1952 r. Postawiono budynek mieszczący cztery sale lekcyjne, kancelarię, szatnię i łaźnie oraz mieszkania dla nauczycieli. Do czasu wybudowania szkoły dzieci uczyły się w poniemieckim budynku, w którym z 4 pokojów zrobiono izbę lekcyjną. Od 1994 r. uczniowie wykorzystywali nowo otwarty Wiejski Dom Kultury, adoptując jedną z sal (projekcyjną) na zajęcia wychowania fizycznego.

Znaczna poprawa bazy dydaktycznej nastąpiła w 2009 r. Wówczas został oddany do użytku nowy obiekt szkolny z salami dydaktycznymi, obszernym zapleczem socjalnym i obsługowym oraz kompleks boisk sportowych "Orlik 2012" ze sztuczną nawierzchnią.

Cele i zadania

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych. W sposób szczególny stara się zapewnić uczniom pełny rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny, z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości psycho–fizycznych, z poszanowaniem ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

Kadra pedagogiczna

Grono pedagogiczne w roku szkolnym 2014/2015:

  • edukacja wczesnoszkolna – Małgorzata Luśnia, Alina Pieńkosz, Irena Borsuk, Agnieszka Dudek, Zofia Grzegorczyk
  • język polski – Beata Jabłońska
  • język angielski – Barbara Kalinowska
  • język niemiecki – Monika Sobina–Maruszczak
  • matematyka – Ewa Krześlak
  • zajęcia komputerowe – Ewa Krześlak
  • przyroda – Zofia Grzegorczyk, Marek Grzegorczyk
  • historia – Bolesław Korosteński
  • religia – Teresa Połosa
  • plastyka – Beata Jabłońska
  • muzyka – Zofia Grzegorczyk
  • zajęcia techniczne – Ewa Krześlak
  • wychowanie fizyczne – Marek Grzegorczyk
  • logopeda – Agnieszka Rymkiewicz
  • świetlica szkolna – Bożena Kukuć, Dorota Ostrowska


Osiągnięcia

Dzięki bogatej ofercie zajęć pozalekcyjnych szkoły (koła: dziennikarskie, przyrodnicze, teatralne, historyczne, informatyczne, plastyczne, sportowe, językowe) uczniowie osiągają znaczące wyniki w konkursach przedmiotowych oraz artystycznych.

Ciekawostki

Szkoła, współpracując z Agencją Artystyczną "MAT" z Olsztyna, uczestniczy w comiesięcznych spotkaniach muzycznych prowadzonych przez profesjonalnych muzyków. Przybliżają oni uczniom budowę i brzmienie instrumentów muzycznych oraz przekazują wiedzy o muzyce przygotowując z aktywnym udziałem dzieci bajki słowno–muzyczne.

Bibliografia


Sząbruk[13.11.2014]
Szkolnictwo[13.11.2014]