Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007–2013
Dokument_do_definicji – ...
Spis treści
Informacje podstawowe
W Polsce realizowane są dwa rodzaje programów operacyjnych tj. programy zarządzane na szczeblu centralnym, dla których funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz programy zarządzane na szczeblu regionalnym – w tym przypadku Instytucją Zarządzającą są zarządy poszczególnych województw. Miejsce Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 w systemie dokumentów programowych 2007-2013 przedstawiono na rysunku 1.
Rys. 1. Dokumenty programowe polityki spójności UE w latach 2007-2013
Źródło: Wojarska M., Zabielska I. Kierunki wykorzystania środków RPO Warmia i Mazury na lata 2007-2013. W: Gospodarka regionalna Polski wobec kryzysu gospodarczego. Red. Z Strzelecki 2011. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 465-483.
Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007-2013 (RPO WiM 2007-2013) jest dokumentem planistycznym o charakterze wykonawczym, którego cel główny wzrost konkurencyjności gospodarki oraz liczby i jakości powiązań sieciowych oraz cele szczegółowe wynikają wprost ze strategii rozwoju województwa, stanowiąc instrument jej wdrażania.
Program służy także osiąganiu celów polityki spójności Unii Europejskiej na poziomie regionalnym, a zatem uwzględnia kierunki rozwoju i cele strategiczne określone m.in. w dokumencie Polityka Spójności wspierająca wzrost gospodarczy i zatrudnienie: Strategiczne Wytyczne Wspólnoty 2007-2013, założeniach odnowionej Strategii Lizbońskiej, Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia 2007-2013 wspierających wzrost gospodarczy i zatrudnienie, projekcie Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015.
Przy formułowaniu celu głównego, celów szczegółowych oraz obszarów interwencji uwzględniono przede wszystkim zapisy Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 oraz Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady. Z kolei krajowe ramy prawne dla opracowania i realizacji Programu stanowi Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a także opracowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dokument pt: Procedury przygotowania programów operacyjnych na lata 2007-2013 w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia.
Struktura dokumentu
Ogólnie, dokument składa się z dziesięciu rozdziałów, które umownie podzielić można na dwie części. Pierwsza zawiera kompleksową charakterystykę województwa warmińsko-mazurskiego obejmującą diagnozę sytuacji województwa, analizę SWOT oraz informacje o pomocy publicznej dla regionu wraz z efektami tej pomocy poczynając od 1994 r. Z kolei druga – strategiczna – obejmuje przedstawienie logiki strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa, logiki strategii programu, opis osi priorytetowych wraz z uzasadnieniem ich wyboru, proponowane do mierzenia stopnia osiągnięcia celów programu wskaźniki, ramy finansowe programu i system jego realizacji.
Głównym celem RPO na lata 2007-2013 jest wzrost konkurencyjności gospodarki oraz liczby i jakości powiązań sieciowych. Cel ten osiągany będzie poprzez spójną i konsekwentną realizację trzech celów szczegółowych, tj.:
- wzrost konkurencyjności firm, produktów i usług,
- wyższą konkurencyjność województwa jako miejsce pracy i życia,
- poprawę połączeń sieciowych województwa warmińsko-mazurskiego.
Cele RPO WiM osiągane będą poprzez koncentrację środków finansowych na siedmiu „merytorycznych” osiach priorytetowych oraz szesnastu działaniach, wspartą środkami pomocy technicznej (rys. 2).
Rys. 2. Osie priorytetowe Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013
Źródło: Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007-2013
Dla celów operacyjnych, każda oś podzielona została na działania, a w części z nich wyodrębniono podziałania – łącznie program składa się z 18 działań i 42 poddziałań.
Finansowanie
Podział środków pomiędzy RPO 2007-2013 został dokonany w oparciu o algorytm (80/10/10) uwzględniający kryteria: ludnościowe, poziom zamożności oraz poziom bezrobocia w danym województwie. Oznacza to, że:
- kryterium I: 80% środków zostało podzielone proporcjonalnie do liczby mieszkańców w poszczególnych województwach;
- kryterium II: ze względu na międzywojewódzkie zróżnicowania PKB na mieszkańca, 10% środków dzielone jest proporcjonalnie do liczby mieszkańców w województwach, w których średni poziom PKB na mieszkańca w latach 2001-2003 był niższy od 80% średniego poziomu na mieszkańca kraju;
- kryterium III: ze względu na wysoką stopę bezrobocia oraz zagrażającą w wielu powiatach trwałą marginalizację znaczących grup społecznych, 10% środków wsparcia przeznaczone jest dla tych powiatów, w których średnia stopa bezrobocia w latach 2003-2005 przekraczała 150% średniej krajowej.
Zgodnie z treścią dokumentu, budżet Programu wynosi łącznie 1.599.308.281 euro. Na kwotę tę składa się 1.070.550.290 euro środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), 199.904.750 euro środków publicznych wkładu krajowego oraz 328.853.241 euro innych środków finansowych, w tym prywatnych.
Na osiąganie celów Strategii Lizbońskiej przeznaczono kwotę 414.692.496 euro, tj. 38,74% środków wspólnotowych w ramach RPO WiM. Szacunkowy podział środków EFRR pomiędzy poszczególne osie priorytetowe przedstawiono na rysunku 3.
Rys. 3. Indykatywny podział środków EFRR pomiędzy osie priorytetowe RPO WiM (w %)
Źródło: Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007-2013
System instytucjonalny
W realizacji Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013 uczestniczy szereg instytucji. Do najważniejszych zaliczyć należy:
- Instytucję Koordynującą RPO, której funkcję pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego obsługiwany w przedmiotowym zakresie przez Departament Koordynacji Programów Regionalnych;
- Instytucję Zarządzającą, tj. Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który wykonuje swoje zadania przy pomocy Departamentu Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego oraz wydzielone komórki w Departamencie Polityki Regionalnej, Departamencie Organizacyjnym, Departamencie Finansów i Skarbu, Departamencie Prawnym, Biurze Zamówień Publicznych i Udzielania Zezwoleń oraz Biurze Audytu Wewnętrznego;
- Instytucję Pośredniczącą, której rola (w zakresie osi priorytetowej 6. Środowisko przyrodnicze) powierzona została Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
- Instytucję Pośrednicząca II stopnia, którą jest wyłoniona w drodze przetargu, Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego. Podmiot ten odpowiedzialny jest za wdrażanie pięciu poddziałań osi priorytetowej 1. Przedsiębiorczość, tj.: 1.1.5. Wsparcie MŚP - promocja produktów i procesów przyjaznych dla środowiska; 1.1.6. Wsparcie na nowe inwestycje dla dużych przedsiębiorstw; 1.1.7. Dotacje inwestycyjne dla mikroprzedsiębiorstw i sektora MŚP w zakresie innowacji i nowych technologii; 1.1.8. Wsparcie przedsięwzięć przemysłowo-naukowych; 1.1.9. Inne inwestycje w przedsiębiorstwa;
- Instytucję Certyfikującą, tj. Departament Instytucji Certyfikującej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego;
- Instytucję Pośredniczącą w Certyfikacji, tj. Wydział Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim;
- Instytucję Audytową, którą jest Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów oraz Referat Kontroli Środków UE w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Olsztynie.
Bibliografia
...