Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Olsztynie
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Olsztynie | |
| |
Kompleks budynków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, źródło: Szkolnictwo, 11.06.2014.
| |
Data założenia: | 1952 r. |
Poziom szkoły: | zespół szkolno-przedszkolny |
Podtyp szkoły: | szkoła specjalna |
Adres: | ul. Piłsudskiego 42, 10-450 Olsztyn |
Patron: | Kornel Makuszyński |
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Olsztynie – placówka oświatowa w województwie warmińsko-mazurskim, w Olsztynie. Dyrektorem Ośrodka jest Grażyna Kondek.
Historia
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy został założony na bazie pierwszej, specjalnej szkoły w Olsztynie - Szkoły Podstawowej nr 8. Szkoła ta powstała w 1952 r. i mieściła się w budynku Szkoły Podstawowej nr 4 przy ul. Pieniężnego. W 1960 r. placówkę przeniesiono do nowego budynku przy ul. Piłsudskiego 42. W latach 1963-1974 Szkołą Podstawową kierowała Janina Trebling.
W latach 1966-1967 r. zorganizowano klasy zawodowe specjalne, które formalnie należały do Zasadniczej Szkoły Zawodowej Dokształcającej. Praktyczna nauka zawodu odbywała się wówczas w zakładach pracy. W 1970 r. powołano Zasadniczą Szkołę Zawodową Specjalną. W 1980 r. powstał internat dla uczniów klas zawodowych. W tym samym roku powołano Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Olsztynie z:
1. Szkołą Podstawową nr 8 Specjalną dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim,
2. Zasadniczą Szkołą Zawodową dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
3. Internat dla uczniów klas zawodowych.
8 października 1983 r. nastąpiło nadanie Ośrodkowi sztandaru i imienia Kornela Makuszyńskiego. W 1992 r. Ośrodek obchodził 40-lecie istnienia, a w 1999 r. doszło do zmiany jego struktury organizacyjnej. Od tego momentu w ramach placówki rozpoczęły funkcjonowanie
W 2012 r. Ośrodek obchodził 60-lecie swojego istnienia.
Cele i zadania
Do celów i zadań Ośrodka Szkolno-Wychowawczego należy przede wszystkim:
a) wyposażenie uczniów w potrzebne wiadomości i umiejętności,
b) wdrażanie do samodzielności w różnych przejawach życia codziennego,
c) przygotowanie uczniów do nauki w szkole zawodowej,
d) przygotowanie do czynnego uczestnictwa i funkcjonowania w środowisku i życiu społecznym,
e) wyrabianie poczucia własnej wartości i rozwijanie zainteresowań.
Działalność
W ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego funkcjonują następujące placówki dydaktyczne i opiekuńcze:
1. Przedszkole Miejskie nr 18 Specjalne dla dzieci z umiarkowaną, znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną,
2. Szkoła Podstawowa nr 8 Specjalna dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim,
3. Szkoła Podstawowa nr 28 Specjalna dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim,
4. Gimnazjum nr 18 Specjalne dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim,
5. Gimnazjum nr 21 Specjalne dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim,
6. Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 6 Specjalna dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim,
7. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
8. Internat.
Kadra pedagogiczna
Wicedyrektorzy:
mgr Grażyna Żakowska odpowiedzialna za - Szkołę Podstawową nr 8 Specjalną, Gimnazjum nr 18 Specjalne, Zasadniczą Szkołę Zawodową nr 6 Specjalną;
mgr Danuta Kwiecińska ds. opiekuńczo-wychowawczych;
mgr Katarzyna Wirchanowicz odpowiedzialna za - Przedszkole Miejskie nr 18 Specjalne, Szkołę Podstawową nr 28 Specjalną, Gimnazjum nr 21 Specjalne, Szkołę Specjalną Przysposabiająca do Pracy.
Bibliografia
E-bip, 11.06.2014.
OSW Szkolnictwo, 11.06.2014.
Szkolnictwo, 11.06.2014.