Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka): Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Mosty zwodzone | + | '''Mosty zwodzone'''. W regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów, różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone. |
+ | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
|nazwa = mosty zwodzone | |nazwa = mosty zwodzone | ||
Linia 30: | Linia 31: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
− | ==Giżycko== | + | ==[[Giżycko]]== |
− | Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, wzniesiony w | + | Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce, rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo, że waży ponad 100 ton obracany jest ręcznie przez jednego operatora. |
==Powiat elbląski== | ==Powiat elbląski== | ||
− | Mosty zwodzone zachowały się także na terenie pow. elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. | + | Mosty zwodzone zachowały się także na terenie pow. elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w Dzierzgonce [[gm. Markusy]] na rzece Dzierzgoń. Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony i z tego powodu wyłączony jest aktualnie z ruchu. |
==Zabytki== | ==Zabytki== | ||
− | Wszystkie w/w mosty ze względu na posiadane wartości zabytkowe podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków). Most w Dzierzgonce | + | Wszystkie w/w mosty zwodzone, ze względu na posiadane wartości zabytkowe, podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków). Most w Dzierzgonce wyremontowano w 2013 r. |
+ | |||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | A. Płoski, Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur, „Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski” 2014, nr 6 | ||
[[Plik:Giżycko_1.jpg|290px|right|thumb|Most zwodzony w Giżycku]] | [[Plik:Giżycko_1.jpg|290px|right|thumb|Most zwodzony w Giżycku]] |
Wersja z 03:18, 9 sty 2015
Mosty zwodzone. W regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów, różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone.
mosty zwodzone | |
| |
Most zwodzony nad rzeka Tyną w Jeziorze gm. Markusy.
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | elbląski |
Gmina | Markusy |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Spis treści
Giżycko
Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce, rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo, że waży ponad 100 ton obracany jest ręcznie przez jednego operatora.
Powiat elbląski
Mosty zwodzone zachowały się także na terenie pow. elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w Dzierzgonce gm. Markusy na rzece Dzierzgoń. Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony i z tego powodu wyłączony jest aktualnie z ruchu.
Zabytki
Wszystkie w/w mosty zwodzone, ze względu na posiadane wartości zabytkowe, podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków). Most w Dzierzgonce wyremontowano w 2013 r.
Bibliografia
A. Płoski, Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur, „Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski” 2014, nr 6