Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka)
Mosty zwodzone | |
| |
Most zwodzony nad rzeka Tyną w Jeziorze gm. Markusy.
Fot. Adam Płoski. | |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | elbląski |
Gmina | Markusy |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Mosty zwodzone (Giżycko, Jezioro, Szopy, Dzierzgonka) – w regionie Warmii i Mazur istnieje wiele mostów różnorodnych pod względem wieku, konstrukcji, materiału i funkcji (kolejowe, drogowe). Na wyróżnienie zasługują w tej grupie mosty zwodzone.
Spis treści
Opis
Most obrotowy w Giżycku
Wśród regionalnych mostów zwodzonych najbardziej znany jest most obrotowy na Kanale Łuczańskim w Giżycku, który został wzniesiony w 1889 r. w miejscu wcześniejszej przeprawy. Most wyróżnia się oryginalnym, jedynym w Polsce rozwiązaniem zwodzenia w bok. Mimo że waży ponad 100 ton, obracany jest ręcznie przez jednego operatora.
Mosty zwodzone w powiecie elbląskim
Mosty zwodzone zachowały się także na terenie powiatu elbląskiego. Most obrotowy z 1870 r. wykorzystywany jest do dziś w Dzierzgonce w gminie Markusy na rzece Dzierzgoń. Most ten wyremontowano w 2013 r.
Interesujący most zwodzony z 1895 r. zachował się również na terenie tej samej gminy, we wsi Jezioro nad żeglowną dawniej rzeką Tyną. Ze względu na swą konstrukcję (ruchome przęsło podnoszone napędem ręcznym za pomocą systemu żurawiowego, m.in. z wykorzystaniem kutych łańcuchów), most ten bardzo atrakcyjnie prezentuje się w krajobrazie. W niedalekich Szopach, na rzece Fiszewce, także znajduje się drogowy most zwodzony (bud. ok. 1935 r.), jednak obecnie bardzo zniszczony i z tego powodu wyłączony aktualnie z ruchu.
Wszystkie w/w mosty zwodzone ze względu na posiadane wartości zabytkowe podlegają ochronie prawnej-konserwatorskiej (wpis do rejestru zabytków).
Bibliografia
A. Płoski, Historyczna infrastruktura wodna Warmii i Mazur, "Warmińsko-Mazurski Biuletyn Konserwatorski" 2014, nr 6.