Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym.'''
+
'''''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym.
<br/>
+
<br/><br/>
 
 
 
 
 
== Wprowadzenie ==
 
== Wprowadzenie ==
 
 
''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
 
''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'' to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
  
Linia 11: Linia 8:
 
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.
 
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.
 
<br/>
 
<br/>
 
 
 
== Lokalizacja ==
 
== Lokalizacja ==
  
Linia 57: Linia 52:
 
*gmina wiejska [[gmina Wieliczki|Wieliczki]],
 
*gmina wiejska [[gmina Wieliczki|Wieliczki]],
 
*gmina wiejska [[gmina Wilczęta|Wilczęta]].
 
*gmina wiejska [[gmina Wilczęta|Wilczęta]].
 
  
 
'''Rys. 1. OSI ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'''''
 
'''Rys. 1. OSI ''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'''''
Linia 65: Linia 59:
 
''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''].
 
''Źródło'': [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa''].
 
<br/>
 
<br/>
 
  
 
== Charakterystyka ==
 
== Charakterystyka ==
  
 
Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).  
 
Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).  
 
  
 
Do atutów OSI zaliczyć można:
 
Do atutów OSI zaliczyć można:
Linia 76: Linia 68:
 
*wysoką konkurencyjność kilku gmin,
 
*wysoką konkurencyjność kilku gmin,
 
*dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach.
 
*dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach.
 
  
 
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
 
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
Linia 93: Linia 84:
 
*niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE,
 
*niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE,
 
*niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego).
 
*niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego).
 
<br/>
 
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==

Wersja z 21:21, 27 kwi 2014

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym.

Wprowadzenie

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.:

Rys. 1. OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg

Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.

Charakterystyka

Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).

Do atutów OSI zaliczyć można:

  • wysoką konkurencyjność kilku gmin,
  • dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach.

Wśród słabości tego OSI wskazać należy:

  • utratę potencjału ludnościowego – głównie na skutek migracji,
  • niską zamożność gmin,
  • problemy na rynku pracy współwystępujące z wysokim bezrobociem,
  • niską przedsiębiorczość, w tym słaby rozwój podmiotów prywatnych,
  • niski udział pracujących w usługach rynkowych,
  • nieadekwatne do potencjału ludnościowego nasycenie organizacjami społecznymi,
  • trudną sytuację na rynku mieszkaniowym,
  • pogarszającą się konkurencyjność w skali kraju,
  • niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów,
  • słabą pozycję pod względem bazy noclegowej,
  • niska jeziorność,
  • niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE,
  • niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego).

Bibliografia

Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa

Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025