Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Osiągnięcia)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Szkolnictwo infobox  
 
{{Szkolnictwo infobox  
 
|Nazwa_instytucji =  Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie
 
|Nazwa_instytucji =  Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie
|Grafika          = Koala.jpg (nazwa zdjęcia)... opcja
+
|Grafika          =  
|Opis_grafiki    =  ...Wymagane...
+
|Opis_grafiki    =   
|Data_założenia  =  ...Wymagane...
+
|Data_założenia  =  1789 r.
 
|Poziom_szkoły    =  podstawowy
 
|Poziom_szkoły    =  podstawowy
|Podtyp_szkoły    =
+
|Podtyp_szkoły    = szkoła podstawowa
 
|Profil          =
 
|Profil          =
 
|Adres            =  ul. Hanowskiego 29, 11-042 Jonkowo
 
|Adres            =  ul. Hanowskiego 29, 11-042 Jonkowo
 
|Patron          =  Tadeusz Kościuszko
 
|Patron          =  Tadeusz Kościuszko
 
}}
 
}}
 +
'''Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie''' – placówka oświatowa w [[województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]]. Obecnie funkcję dyrektora pełni [[Anna Smolska]].
 +
<br/><br/>
 +
== Historia ==
 +
Prawdopodobnie placówka w Jonkowie powstała pod koniec XVIII w. 28 października 1789 r. bp [[lkwim: Ignacy Krasicki|Ignacy Krasicki]] zachęcał miejscową ludność do utrzymywania nowo wybudowanej szkoły, na którą rząd pruski przekazał sumę 100 talarów. Nauczycielem był w niej wówczas Józef Bolewski.
 +
 +
Aktualnie do obwodu szkoły należą następujące miejscowości: [[Jonkowo]], [[Węgajty]], [[Mątki]], [[Kajny]], [[Łomy]], [[Garzewko]], [[Polejki]], [[Gutkowo]]. Uczniowie tworzą 13 oddziałów.
  
'''Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie''' – Placówka oświatowa w [[województwo warmińsko-mazurskie|województwie warmińsko-mazurskim]]. Obecnie funkcję dyrektora pełni [[Anna Smolska]].
+
== Cele i zadania ==
<br/>
+
Statut Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie stanowi m.in., że:
 +
"Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki, dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska".
  
== Historia ==
+
"Głównymi celami szkoły są:
...
+
*prowadzenie kształcenia i wychowania służącego rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata
<br/>
+
*zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju
 +
*dbałość o wszechstronny rozwój każdego ucznia
 +
*przygotowanie uczniów do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich, w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności
 +
*realizacja prawa do nauki obywateli zagwarantowana w art. 70 Konstytucji RP, na zasadach określonych w statucie i stosownie do formy organizacyjnej szkoły oraz prawa dzieci i  młodzieży do wychowania, a także opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju".
  
== Cele i zadania ==
+
"Do zadań Szkoły należy:
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych oraz programie wychowawczym i programie profilaktyki szkolnej.
+
*zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole oraz
<br/>
+
zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę;
 +
*zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;
 +
*kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
 +
*realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotów, objętych ramowym planem nauczania;
 +
*rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie uczenia i nauczania;
 +
*organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;
 +
*organizowanie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych z zachowaniem zasad higieny psychicznej;
 +
*dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów lub poszczególnego ucznia;
 +
*wyposażanie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły;
 +
*organizacja kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
 +
*wspomaganie wychowawczej roli rodziców;
 +
*umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a jednocześnie kształcenie poszanowania dla odmienności religijnej;
 +
*zapewnienie, w miarę posiadanych środków, opieki i pomocy materialnej uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej sprawowanie opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi;
 +
*skuteczne nauczanie języków obcych;
 +
*zapewnienie wszystkim uczniom jednolitego kształcenia , przygotowującego do kontynuowania nauki w gimnazjum;
 +
*zapewnienie opieki zdrowotnej przez pielęgniarkę szkolną i współpracę z miejscowym ośrodkiem zdrowia;
 +
*upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych;
 +
*stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz wykorzystywanie różnych form organizacyjnych nauczania;
 +
*przygotowanie uczniów do podejmowania przemyślanych decyzji, poprzez umożliwienie im samodzielnego wyboru zajęć pozalekcyjnych – kół zainteresowań;
 +
*kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu;
 +
*rozwijanie u uczniów dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
 +
*zapewnienie opieki uczniom dojeżdżającym lub wymagających opieki ze względu na inne okoliczności poprzez zorganizowanie świetlicy szkolnej;
 +
*zorganizowanie stołówki (drugie śniadanie, obiad);
 +
*współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w szkole;
 +
*kształtowanie i rozwijanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich, jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowanie inicjatyw i pracy zespołowej;
 +
*kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji;
 +
*upowszechnianie wśród uczniów wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
 +
*zapobieganie wszelkiej dyskryminacji;
 +
*stworzenie warunków do nabywania przez uczniów umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach z różnych przedmiotów;
 +
*prowadzenie elementów edukacji medialnej w celu przygotowania uczniów do właściwego odbioru i wykorzystywania mediów;
 +
*ochrona uczniów przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju;
 +
*egzekwowanie obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
 +
*dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji;
 +
*kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji".
  
 
== Kadra pedagogiczna ==
 
== Kadra pedagogiczna ==
Linia 41: Linia 84:
 
*pedagog szkolny – Beata Późniak
 
*pedagog szkolny – Beata Późniak
 
*terapia pedagogiczna – Anna Biała, Anna Penger, Barbara Schröter, Barbara Augusiewicz, Eliza Borowska
 
*terapia pedagogiczna – Anna Biała, Anna Penger, Barbara Schröter, Barbara Augusiewicz, Eliza Borowska
logopedia – Anna Ryżkowska
+
*logopedia – Anna Ryżkowska
<br/>
 
 
 
 
== Osiągnięcia ==
 
== Osiągnięcia ==
 
Uczniowie osiągają znaczące wyniki głównie w zakresie dydaktycznym, ekologicznym, artystycznym i sportowym, np.:
 
Uczniowie osiągają znaczące wyniki głównie w zakresie dydaktycznym, ekologicznym, artystycznym i sportowym, np.:
Linia 55: Linia 96:
 
*Szkoła zdobyła w 2013 r. III miejsce w ogólnopolskim konkursie zorganizowanym przez Fundację Ośrodka Edukacji Ekologicznej z Warszawy pt. "Świadomy wie, co zrobić z ZSEE".
 
*Szkoła zdobyła w 2013 r. III miejsce w ogólnopolskim konkursie zorganizowanym przez Fundację Ośrodka Edukacji Ekologicznej z Warszawy pt. "Świadomy wie, co zrobić z ZSEE".
 
*Szkoła zdobyła w 2014 r. w zakresie działań ekologicznych najwyższe krajowe wyróżnienie – certyfikat Lokalnego Centrum Aktywności Ekologicznej.
 
*Szkoła zdobyła w 2014 r. w zakresie działań ekologicznych najwyższe krajowe wyróżnienie – certyfikat Lokalnego Centrum Aktywności Ekologicznej.
<br/>
 
  
== Absolwenci ==
+
Szkoła uczestniczyła w 2006 r. w ogólnopolskim projekcie zwiększania szans edukacyjnych uczniów z gmin wiejskich "Szkoła Marzeń 2006". Wzięła udział w dwóch programach:
...
+
*"Tanecznym krokiem przez Warmię", w ramach którego uczniowie poznali zwyczaje i obrzędy regionu oraz specyfikę jego tańców i zabaw. Uczniowie, rodzice i nauczyciele z całej gminy wzięli udział w folklorystycznych warsztatach tanecznych oraz uszyto stroje warmińskie na użytek funkcjonującego w szkole folklorystycznego dziecięcego zespołu "Szot"
<br/>
+
*"Będę ratownikiem", w ramach którego uczniowie podjęli współpracę z ratownikiem medycznym i policją
 +
*"Teatr Małego Aktora", w ramach którego uczniowie wzięli udział w warsztatach aktorskich i przygotowali dwa przedstawienia
  
 +
== Model absolwenta ==
 +
W parciu o sentencję G. Sommela „WYKSZTAŁCONY JEST TEN, KTO WIE, GDZIE ZNAJDZIE TO, CZEGO NIE WIE”, Statut Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie stanowi, iż "Absolwent Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Jonkowie, to obywatel Europy XXI wieku, który:
 +
*ma poczucie własnej godności i wartości
 +
*wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce
 +
*jest dobrze przygotowany do następnego etapu pracy
 +
*szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe regionu i kraju
 +
*wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
 +
*odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości,
 +
*potrafi współpracować i komunikować się z innymi,
 +
*jest kulturalny, odpowiedzialny, obowiązkowy i życzliwie nastawiony do świata i ludzi
 +
*dba o swoje zdrowie i otoczenie,
 +
*jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury".
 
== Ciekawostki ==
 
== Ciekawostki ==
 
Szkoła oferuje ciekawe imprezy i konkursy:
 
Szkoła oferuje ciekawe imprezy i konkursy:
Linia 70: Linia 123:
  
 
Szkoła posiada od 2010 r. Szkolne Lapidarium Geologiczne, w którym można obejrzeć kolekcję skał i skorzystać z fachowej literatury przedmiotu.
 
Szkoła posiada od 2010 r. Szkolne Lapidarium Geologiczne, w którym można obejrzeć kolekcję skał i skorzystać z fachowej literatury przedmiotu.
<br/>
+
 
 +
Przy szkole działa folklorystyczny dziecięcy zespół "Szot".
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
<br/>
+
[http://www.sp.jonkowo.pl SP Jonkowo][13.11.2014]<br/>
[http://www.sp.jonkowo.pl/][13.11.2014]<br/>
+
[http://www.szkolnictwo.pl szkolnictwo.pl][13.11.2014]<br/>
[http://www.szkolnictwo.pl][13.11.2014]
+
[http://pl.wikipedia.org pl.wikipedia.org][13.11.2014]
 
<br/>
 
<br/>
  
[[Kategoria: Szkolnictwo]][[Kategoria: Szkoła podstawowa]]<br />
+
[[Kategoria: Szkolnictwo]][[Kategoria: Szkoły podstawowe]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]] [[Kategoria: Jonkowo (gmina wiejska)]]<br />

Aktualna wersja na dzień 13:22, 3 mar 2015

Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie

Data założenia: 1789 r.
Poziom szkoły: podstawowy
Podtyp szkoły: szkoła podstawowa
Adres: ul. Hanowskiego 29, 11-042 Jonkowo
Patron: Tadeusz Kościuszko

Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie – placówka oświatowa w województwie warmińsko-mazurskim. Obecnie funkcję dyrektora pełni Anna Smolska.

Historia

Prawdopodobnie placówka w Jonkowie powstała pod koniec XVIII w. 28 października 1789 r. bp Ignacy Krasicki zachęcał miejscową ludność do utrzymywania nowo wybudowanej szkoły, na którą rząd pruski przekazał sumę 100 talarów. Nauczycielem był w niej wówczas Józef Bolewski.

Aktualnie do obwodu szkoły należą następujące miejscowości: Jonkowo, Węgajty, Mątki, Kajny, Łomy, Garzewko, Polejki, Gutkowo. Uczniowie tworzą 13 oddziałów.

Cele i zadania

Statut Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie stanowi m.in., że: "Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki, dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska".

"Głównymi celami szkoły są:

  • prowadzenie kształcenia i wychowania służącego rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata
  • zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju
  • dbałość o wszechstronny rozwój każdego ucznia
  • przygotowanie uczniów do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich, w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności
  • realizacja prawa do nauki obywateli zagwarantowana w art. 70 Konstytucji RP, na zasadach określonych w statucie i stosownie do formy organizacyjnej szkoły oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania, a także opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju".

"Do zadań Szkoły należy:

  • zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole oraz

zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę;

  • zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;
  • kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
  • realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotów, objętych ramowym planem nauczania;
  • rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie uczenia i nauczania;
  • organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;
  • organizowanie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych z zachowaniem zasad higieny psychicznej;
  • dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów lub poszczególnego ucznia;
  • wyposażanie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły;
  • organizacja kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
  • wspomaganie wychowawczej roli rodziców;
  • umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, a jednocześnie kształcenie poszanowania dla odmienności religijnej;
  • zapewnienie, w miarę posiadanych środków, opieki i pomocy materialnej uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej sprawowanie opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi;
  • skuteczne nauczanie języków obcych;
  • zapewnienie wszystkim uczniom jednolitego kształcenia , przygotowującego do kontynuowania nauki w gimnazjum;
  • zapewnienie opieki zdrowotnej przez pielęgniarkę szkolną i współpracę z miejscowym ośrodkiem zdrowia;
  • upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych;
  • stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz wykorzystywanie różnych form organizacyjnych nauczania;
  • przygotowanie uczniów do podejmowania przemyślanych decyzji, poprzez umożliwienie im samodzielnego wyboru zajęć pozalekcyjnych – kół zainteresowań;
  • kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu;
  • rozwijanie u uczniów dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
  • zapewnienie opieki uczniom dojeżdżającym lub wymagających opieki ze względu na inne okoliczności poprzez zorganizowanie świetlicy szkolnej;
  • zorganizowanie stołówki (drugie śniadanie, obiad);
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w szkole;
  • kształtowanie i rozwijanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich, jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowanie inicjatyw i pracy zespołowej;
  • kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji;
  • upowszechnianie wśród uczniów wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
  • zapobieganie wszelkiej dyskryminacji;
  • stworzenie warunków do nabywania przez uczniów umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach z różnych przedmiotów;
  • prowadzenie elementów edukacji medialnej w celu przygotowania uczniów do właściwego odbioru i wykorzystywania mediów;
  • ochrona uczniów przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju;
  • egzekwowanie obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  • dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji;
  • kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji".

Kadra pedagogiczna

Grono pedagogiczne w roku szkolnym 2014/2015:

  • edukacja wczesnoszkolna – Hanna Jabłońska–Król, Marta Górzec, Anna Biała, Daria Adamska, Anna Penger, Anna Ryżkowska, Barbara Schröter
  • język polski – Magdalena Florysiak, Eliza Borowska, Beata Późniak
  • język angielski – Anna Smolska, Monika Chodorowska, Jolanta Mosionek
  • język niemiecki – Agnieszka Zęgota
  • matematyka – Barbara Augusiewicz, Monika Szot
  • zajęcia komputerowe – Anna Smolska, Monika Szot, Grzegorz Borowiec
  • przyroda – Małgorzata Świderska
  • historia – Elżbieta Przystawko
  • religia – Jadwiga Gumbrewicz, Magdalena Masyk
  • plastyka – Beata Kowalska
  • muzyka – Beata Kowalska
  • zajęcia techniczne – Grzegorz Borowiec
  • wychowanie fizyczne – Agnieszka Sontowska, Józef Iżykowski
  • biblioteka – Elżbieta Przystawko
  • świetlica szkolna – Magdalena Florysiak, Agnieszka Zęgota, Jadwiga Gumbrewicz, Grzegorz Borowiec
  • pedagog szkolny – Beata Późniak
  • terapia pedagogiczna – Anna Biała, Anna Penger, Barbara Schröter, Barbara Augusiewicz, Eliza Borowska
  • logopedia – Anna Ryżkowska

Osiągnięcia

Uczniowie osiągają znaczące wyniki głównie w zakresie dydaktycznym, ekologicznym, artystycznym i sportowym, np.:

  • Klaudia Zalewska zajęła III miejsce w Wojewódzkim Konkursie Fotograficznym "Nasze płazy" (2013).
  • Oliwia Olszewska zajęła III miejsce w Wojewódzkim Konkursie Fotograficznym "Dziko rosnące rośliny leśne" (2013).
  • Wyróżnienia zdobyte przez uczniów w Międzynarodowym Konkursie „Kangur Matematyczny" (2014)
  • Zuzanna Segień zajęła III miejsce i zdobyła tytuł laureata w ogólnopolskim konkursie historycznym "Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w okresie 1939-1945.Polski czyn zbrojny w okresie II wojny światowej" (2014).
  • Aleksandra Adamowicz zajęła I miejsce w kategorii szkół podstawowych na wojewódzkim etapie Konkursu Krasomówczego i zakwalifikowała się do etapu ogólnokrajowego (2014).
  • Od 2009 r. szkoła posiada Szkolne Biuro Pogody. Jest to efekt udziału uczniów w autorskim projekcie meteorologicznym "Aby poznać i zrozumieć klimat...". Wieloletnia obserwacja pogody w regionie ma doprowadzić do określenia cech klimatu Jonkowa w jego normalnym przebiegu. Uczniowie korzystają w większości z przyrządów własnej konstrukcji, według wcześniej otrzymanych instrukcji. Budują je z materiałów ogólnie dostępnych, tj. z plastikowych butelek, tektury, prętów, sznurków.
  • Szkoła uzyskała w 2011 r., 2012 r., 2013 r. i 2014 r. certyfikat Zielonej Flagi, międzynarodowe wyróżnienie przyznawane szkołom najbardziej zaangażowanym w działania ekologiczne.
  • Szkoła zdobyła w 2013 r. III miejsce w ogólnopolskim konkursie zorganizowanym przez Fundację Ośrodka Edukacji Ekologicznej z Warszawy pt. "Świadomy wie, co zrobić z ZSEE".
  • Szkoła zdobyła w 2014 r. w zakresie działań ekologicznych najwyższe krajowe wyróżnienie – certyfikat Lokalnego Centrum Aktywności Ekologicznej.

Szkoła uczestniczyła w 2006 r. w ogólnopolskim projekcie zwiększania szans edukacyjnych uczniów z gmin wiejskich "Szkoła Marzeń 2006". Wzięła udział w dwóch programach:

  • "Tanecznym krokiem przez Warmię", w ramach którego uczniowie poznali zwyczaje i obrzędy regionu oraz specyfikę jego tańców i zabaw. Uczniowie, rodzice i nauczyciele z całej gminy wzięli udział w folklorystycznych warsztatach tanecznych oraz uszyto stroje warmińskie na użytek funkcjonującego w szkole folklorystycznego dziecięcego zespołu "Szot"
  • "Będę ratownikiem", w ramach którego uczniowie podjęli współpracę z ratownikiem medycznym i policją
  • "Teatr Małego Aktora", w ramach którego uczniowie wzięli udział w warsztatach aktorskich i przygotowali dwa przedstawienia

Model absolwenta

W parciu o sentencję G. Sommela „WYKSZTAŁCONY JEST TEN, KTO WIE, GDZIE ZNAJDZIE TO, CZEGO NIE WIE”, Statut Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Jonkowie stanowi, iż "Absolwent Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Jonkowie, to obywatel Europy XXI wieku, który:

  • ma poczucie własnej godności i wartości
  • wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce
  • jest dobrze przygotowany do następnego etapu pracy
  • szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe regionu i kraju
  • wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu złożonych problemów,
  • odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości,
  • potrafi współpracować i komunikować się z innymi,
  • jest kulturalny, odpowiedzialny, obowiązkowy i życzliwie nastawiony do świata i ludzi
  • dba o swoje zdrowie i otoczenie,
  • jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury".

Ciekawostki

Szkoła oferuje ciekawe imprezy i konkursy:

  • konkurs „Poezji Warmińskiej”
  • Tydzień Kultury Brytyjskiej
  • Międzynarodowy Dzień Ziemi
  • "Ekologiczna szkoła"
  • konkurs "Zmagania z ortografią"

Szkoła posiada od 2010 r. Szkolne Lapidarium Geologiczne, w którym można obejrzeć kolekcję skał i skorzystać z fachowej literatury przedmiotu.

Przy szkole działa folklorystyczny dziecięcy zespół "Szot".

Bibliografia

SP Jonkowo[13.11.2014]
szkolnictwo.pl[13.11.2014]
pl.wikipedia.org[13.11.2014]