Dworzec w Węgorzewie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(Utworzono nową stronę "'''Dworzec w Węgorzewie''' {{Wieś infobox |nazwa = Węgorzewo |herb wsi = |flaga wsi = |herb artykuł = |d...") |
|||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
− | |nazwa = | + | |nazwa = Dworzec w Węgorzewie |
|herb wsi = | |herb wsi = | ||
|flaga wsi = | |flaga wsi = | ||
Linia 7: | Linia 6: | ||
|dopełniacz wsi = Węgorzewa | |dopełniacz wsi = Węgorzewa | ||
|zdjęcie = Węgorzewo-dworzec.jpg | |zdjęcie = Węgorzewo-dworzec.jpg | ||
− | |opis zdjęcia = Dworzec w Węgorzewie | + | |opis zdjęcia = Dworzec w Węgorzewie.<br>Fot. Adam Płoski. |
|rodzaj miejscowości = | |rodzaj miejscowości = | ||
|województwo = warmińsko-mazurskie | |województwo = warmińsko-mazurskie | ||
Linia 23: | Linia 22: | ||
|mapa wsi = | |mapa wsi = | ||
|kod mapy = PL-WN | |kod mapy = PL-WN | ||
− | |stopniN = | + | |stopniN = 54 |minutN = 13 |sekundN = 00 |
− | |stopniE = 21 |minutE = | + | |stopniE = 21 |minutE = 45 |sekundE = 00 |
|commons = | |commons = | ||
|wikipodróże = | |wikipodróże = | ||
Linia 30: | Linia 29: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
+ | '''Dworzec w Węgorzewie''' – budynek pełniący obecnie funkcje muzealne. Razem z pozostałymi zachowanymi w jego sąsiedztwie historycznymi budynkami kolejowymi tworzy interesujący zespół zabytkowej stacji kolejowej. | ||
+ | <br/><br/> | ||
+ | ==Historia== | ||
+ | Kolej pojawiła się w [[Węgorzewo|Węgorzewie]] w 1898 r., kiedy to uruchomiono połączenie z Nordenburgiem. Znaczenie stacji kolejowej wzrosło po uruchamianiu następnych połączeń kolejowych z [[Gierdawy|Gierdawami]] i [[Gołdap|Gołdapią]] (1899 r.), [[Kruklanki|Kruklankami]] i [[Giżycko|Giżyckiem]] (1905 r.), [[Kętrzyn|Kętrzynem]] (1907 r.) oraz Darkiejmami i Gąbinem (1914 r.). | ||
+ | Węgorzewski węzeł kolejowy był rozbudowywany do wybuchu pierwszej wojny światowej, wzniesiono wówczas m.in. domy mieszkalne oraz wieżę wodną. W okresie międzywojennym rozbudowano dworzec. | ||
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: | + | Po zakończeniu drugiej wojny światowej Armia Czerwona zdemontowała tory na trasie z Węgorzewa do Kętrzyna oraz w innych kierunkach. Połączenie do Kętrzyna wznowiono na przełomie lat 40. i 50., a zawieszono po niemal pół wieku funkcjonowania. Nieczynny dworzec zaadaptowano na potrzeby muzeum, gdzie prezentuje się zbiory dotyczące historii regionalnego kolejnictwa związanego z obszarami dawnych [[Prusy Wschodnie|Prus Wschodnich]], dzisiejszego [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]] oraz Suwalszczyzny. Muzeum prowadzi [[lkwim: Fundacja Dziedzictwo Nasze|Fundacja "Dziedzictwo Nasze"]]. Na trasie Kętrzyn – Węgorzewo odbywają się okazjonalne przejazdy turystyczne. |
+ | |||
+ | ==Stacja kolejowa dawnej i dziś== | ||
+ | W obrębie stacji kolejowej zlokalizowanej przy dzisiejszej ul. Jaracza istniało szereg budynków związanych z funkcjonowaniem lokalnego węzła kolejowego. Większość z nich zachowało się do dziś. Są to: budynek dworca, kolejowe budynki mieszkalne z towarzyszącymi im zabudowaniami gospodarczymi, dwie wieże wodne ze stacją pomp, parowozownia, nastawnia, ekspedycja, noclegownia oraz inne budynki towarzyszące. Przejścia podziemne są obecnie nieczynne. Kilkanaście historycznych budynków tworzących węzeł kolejowy zostało wpisanych do rejestru zabytków. | ||
+ | |||
+ | ==Ciekawostki== | ||
+ | W bezpośrednim sąsiedztwie dworca, od strony torów, znajduje się stary hydrant oraz schron pochodzący z końcowego okresu drugiej wojny światowej. Wśród torowiska są pojedyncze tory z czytelną nazwą producentów (Krupp, Thyssen) oraz datami produkcji (1933, 1938). | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [https://pl-pl.facebook.com/MuzeumTradycijKolejowej Muzeum Tradycji Kolejowej, facebook.com] [08.02.2015]<br/> | ||
+ | [http://www.it.ketrzyn.pl/linia-kolejowa-ketrzyn-wegorzewo/ Informacja Turystyczna w Kętrzynie] [08.02.2015]<br/> | ||
+ | ==Bibliografia== | ||
+ | A. Piątkowski, ''Kolej Wschodnia w latach 1842–1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim'', Olsztyn 1996.<br/> | ||
+ | |||
+ | [[Plik:wieza wodna Wegorzewo.jpg|290px|right|thumb|Jedna z dwóch wież ciśnień znajdujących przy dworcu. Fot. Adam Płoski.]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Węgorzewo (gmina miejsko-wiejska)]] | ||
+ | [[Kategoria: Inne obiekty architektury]] |
Aktualna wersja na dzień 12:16, 16 mar 2015
Dworzec w Węgorzewie | |
| |
Dworzec w Węgorzewie.
Fot. Adam Płoski. | |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | węgorzewski |
Gmina | Węgorzewo |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Dworzec w Węgorzewie – budynek pełniący obecnie funkcje muzealne. Razem z pozostałymi zachowanymi w jego sąsiedztwie historycznymi budynkami kolejowymi tworzy interesujący zespół zabytkowej stacji kolejowej.
Historia
Kolej pojawiła się w Węgorzewie w 1898 r., kiedy to uruchomiono połączenie z Nordenburgiem. Znaczenie stacji kolejowej wzrosło po uruchamianiu następnych połączeń kolejowych z Gierdawami i Gołdapią (1899 r.), Kruklankami i Giżyckiem (1905 r.), Kętrzynem (1907 r.) oraz Darkiejmami i Gąbinem (1914 r.). Węgorzewski węzeł kolejowy był rozbudowywany do wybuchu pierwszej wojny światowej, wzniesiono wówczas m.in. domy mieszkalne oraz wieżę wodną. W okresie międzywojennym rozbudowano dworzec.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej Armia Czerwona zdemontowała tory na trasie z Węgorzewa do Kętrzyna oraz w innych kierunkach. Połączenie do Kętrzyna wznowiono na przełomie lat 40. i 50., a zawieszono po niemal pół wieku funkcjonowania. Nieczynny dworzec zaadaptowano na potrzeby muzeum, gdzie prezentuje się zbiory dotyczące historii regionalnego kolejnictwa związanego z obszarami dawnych Prus Wschodnich, dzisiejszego województwa warmińsko-mazurskiego oraz Suwalszczyzny. Muzeum prowadzi Fundacja "Dziedzictwo Nasze". Na trasie Kętrzyn – Węgorzewo odbywają się okazjonalne przejazdy turystyczne.
Stacja kolejowa dawnej i dziś
W obrębie stacji kolejowej zlokalizowanej przy dzisiejszej ul. Jaracza istniało szereg budynków związanych z funkcjonowaniem lokalnego węzła kolejowego. Większość z nich zachowało się do dziś. Są to: budynek dworca, kolejowe budynki mieszkalne z towarzyszącymi im zabudowaniami gospodarczymi, dwie wieże wodne ze stacją pomp, parowozownia, nastawnia, ekspedycja, noclegownia oraz inne budynki towarzyszące. Przejścia podziemne są obecnie nieczynne. Kilkanaście historycznych budynków tworzących węzeł kolejowy zostało wpisanych do rejestru zabytków.
Ciekawostki
W bezpośrednim sąsiedztwie dworca, od strony torów, znajduje się stary hydrant oraz schron pochodzący z końcowego okresu drugiej wojny światowej. Wśród torowiska są pojedyncze tory z czytelną nazwą producentów (Krupp, Thyssen) oraz datami produkcji (1933, 1938).
Zobacz też
Muzeum Tradycji Kolejowej, facebook.com [08.02.2015]
Informacja Turystyczna w Kętrzynie [08.02.2015]
Bibliografia
A. Piątkowski, Kolej Wschodnia w latach 1842–1880. Z dziejów transportu kolejowego na Pomorzu Wschodnim, Olsztyn 1996.