Romowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:romowe.jpg| right | 242px |thumb| Nowożytna wizja Romowe z boską tróją pruskich bogów na świętym dębie, Christophori M. Hartknoch, ''Alte- und Neues Preussischer Historien'', Francfurt-Leipzig 1684]]
+
[[Plik:romowe.jpg| right | 242px |thumb| Nowożytna wizja Romowe z boską trójcą pruskich bogów na świętym dębie, Ch. M. Hartknoch, ''Alt- und Neues Preussen'', Francfurt-Leipzig 1684]]
[[Plik:romowe2.jpg| right | 242px |thumb| Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]]
+
[[Plik:romowe2.jpg| right | 242px |thumb| Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)]]
[[Plik:romowe3.jpg| right | 242px |thumb| Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002)]]
+
[[Plik:romowe3.jpg| right | 242px |thumb| Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)]]
'''Romowe''' według [[Kronika ziemi pruskiej | Kroniki ziemi pruskiej]] [[Piotr z Dusurga | Piotra z Dusurga]] miało to być najświętszym miejscem wiary wszystkich [[Bałtowie | Bałtów]], niczym Rzym dla katolików. Przebywać miał w nim główny kapłan zwany [[Kriwe | Kriwe]].
+
'''Romowe''' według [[Kronika ziemi pruskiej | ''Kroniki ziemi pruskiej'']] kronikarza [[Piotr z Dusurga | Piotra z Dusurga]] najświętsze miejsce wiary wszystkich [[Bałtowie|Bałtów]], niczym Rzym dla katolików. Przebywać miał w nim główny kapłan zwany [[Kriwe |''Kriwe'']]. Nazwa ''Romowe'' ma się wywodzić od wyrastającego w świętym miejscu drzewa; ''ruomot'' znaczy "wyrastać".
 
+
<br/><br/>
W gruncie rzeczy każdy okręg osadniczy miał takie swoje „Romowe” – miejsce kultu i siedzibę głównego kapłana okręgu osadniczego. Przebywali tam też inni kapłani i kapłanki. Nazwa Romowe ma się wywodzić od wyrastającego w świętym miejscu drzewa – ''ruomot'', co znaczy ‘wyrastać’.
+
==Charakterystyka==
 
+
W gruncie rzeczy każdy okręg osadniczy miał swoje "Romowe" – miejsce kultu i siedzibę głównego kapłana okręgu osadniczego. Przebywali tam również inni kapłani i kapłanki. Romowe znajdowało się w świętym gaju, a centralne miejsce w Romowe zajmowało święte drzewo – dąb o poskręcanych konarach. Drzewo to miało symbolizować trzy strefy kosmosu: świat podziemi (korzenie), świat naziemny (pień) i niebo (korona). Każda ze sfer odpowiadała kolejnym bogom: [[Patollo | Patollowi]], [[Potrimpos | Portimposowi]] i [[Perkun | Perkunowi]]. Nadto każda ze sfer była symbolizowana przez rekwizyty ułożone pod dębem: trzy czaszki (człowieka, konia i krowy), węża (w garnku z mlekiem, przykrytego kłosami zbóż), ogień stale podsycany i nigdy nie gaszony.  
Romowe znajdowało się w świętym gaju, a centralne miejsce w Romowe zajmował dąb o poskręcanych konarach – święte drzewo. Miało ono symbolizować trzy strefy kosmosu świat podziemi (korzenie), świat naziemny (pień) i niebo (korona). Każda ze sfer odpowiadała kolejnym bogom: [[Patollo | Patollowi]], [[Potrimpos | Portimposowi]] i [[Perkun | Perkunowi]]. Nad to każda ze sfer była symbolizowana przez rekwizyty ułożone pod dębem: trzy czaszki (człowieka, konia i krowy), wąż (w garnku z mlekiem przykryty kłosami zbóż), ogień stale podsycany i nigdy nie gaszony. W pobliżu ołtarz (kamień ofiarny), na którym składano krwawe i bezkrwawe ofiary bogom, [[wróżby | wróżono]]. Krwawe [[Ofiary z ludzi | ofiary z ludzi]] składano nieraz bezpośrednio pod dębem, tak aby ich krew użyźniła ziemię. Możliwym jest również, że na drzewie umieszczano wizerunki wymienionych bogów.
 
[[Kategoria:Dzieje]]
 
  
 +
W pobliżu ołtarza (kamienia ofiarnego), na którym składano krwawe i bezkrwawe ofiary bogom, [[wróżby | wróżono]]. Krwawe [[Ofiary z ludzi |ofiary z ludzi]] składano nieraz bezpośrednio pod dębem, tak, aby ich krew użyźniła ziemię. Możliwe jest również, że na drzewie umieszczano wizerunki wymienionych bogów.
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
Piotr z Dusburga, ''Kronika ziemi pruskiej'', tłum. S. Wyszomirski, Toruń 2004.
+
Piotr z Dusburga, ''Kronika ziemi pruskiej'', tłum. S. Wyszomirski, Toruń 2004.<br/>
 
+
Łucja Okulicz-Kozaryn, ''Dzieje Prusów'', Wrocław 2000.<br/>
Łucja Okulicz-Kozaryn, ''Dzieje Prusów'', Wrocław 2000.
+
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).<br/>
 
+
Antoni Mierzyński, ''Romowe. Rozprawa archeologiczna'', "Roczniki Towarzystwa Przyjaciół Nauk Poznańskiego", 1900, t. XXVII, z. 1–2.<br/>
Grzegorz Białuński, ''Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów'', Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen, z. 1 (2002).
 
  
Antoni Mierzyński, ''Romowe. Rozprawa archeologiczna'', Roczniki Towarzystwa Przyjaciół Nauk Poznańskiego, 1900, t. XXVII, z. 1–2.
+
[[Kategoria:Dzieje]] [[Kategoria: Historia Prusów]] [[Kategoria: Społeczeństwo i kultura Prusów]]

Wersja z 10:57, 8 sty 2015

Nowożytna wizja Romowe z boską trójcą pruskich bogów na świętym dębie, Ch. M. Hartknoch, Alt- und Neues Preussen, Francfurt-Leipzig 1684
Święty dąb w Romowe (próba rekonstrukcji wg J. Suchockiego), za: Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)
Rekonstrukcja Romowe (rzut z góry ) wg J. Suchockiego, za: Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002)

Romowe – według Kroniki ziemi pruskiej kronikarza Piotra z Dusurga najświętsze miejsce wiary wszystkich Bałtów, niczym Rzym dla katolików. Przebywać miał w nim główny kapłan zwany Kriwe. Nazwa Romowe ma się wywodzić od wyrastającego w świętym miejscu drzewa; ruomot znaczy "wyrastać".

Charakterystyka

W gruncie rzeczy każdy okręg osadniczy miał swoje "Romowe" – miejsce kultu i siedzibę głównego kapłana okręgu osadniczego. Przebywali tam również inni kapłani i kapłanki. Romowe znajdowało się w świętym gaju, a centralne miejsce w Romowe zajmowało święte drzewo – dąb o poskręcanych konarach. Drzewo to miało symbolizować trzy strefy kosmosu: świat podziemi (korzenie), świat naziemny (pień) i niebo (korona). Każda ze sfer odpowiadała kolejnym bogom: Patollowi, Portimposowi i Perkunowi. Nadto każda ze sfer była symbolizowana przez rekwizyty ułożone pod dębem: trzy czaszki (człowieka, konia i krowy), węża (w garnku z mlekiem, przykrytego kłosami zbóż), ogień stale podsycany i nigdy nie gaszony.

W pobliżu ołtarza (kamienia ofiarnego), na którym składano krwawe i bezkrwawe ofiary bogom, wróżono. Krwawe ofiary z ludzi składano nieraz bezpośrednio pod dębem, tak, aby ich krew użyźniła ziemię. Możliwe jest również, że na drzewie umieszczano wizerunki wymienionych bogów.

Bibliografia

Piotr z Dusburga, Kronika ziemi pruskiej, tłum. S. Wyszomirski, Toruń 2004.
Łucja Okulicz-Kozaryn, Dzieje Prusów, Wrocław 2000.
Grzegorz Białuński, Las w wierzeniach Prusów i Jaćwięgów, "Feste Boyen. Pismo Towarzystwa Miłośników Twierdzy Boyen", z. 1 (2002).
Antoni Mierzyński, Romowe. Rozprawa archeologiczna, "Roczniki Towarzystwa Przyjaciół Nauk Poznańskiego", 1900, t. XXVII, z. 1–2.