Arianie: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Bibliografia) |
(→Bibliografia) |
||
Linia 59: | Linia 59: | ||
#Szczucki Lech, ''Nonkonformiści religijni XVI i XVII wieku'', Warszawa 1993. | #Szczucki Lech, ''Nonkonformiści religijni XVI i XVII wieku'', Warszawa 1993. | ||
#Toeppen Max, ''Historia Mazur'', przeł. Małgorzata Szymańska-Jasińska, oprac. i wstępem poprzedził Grzegorz Jasiński, Olsztyn 1995. | #Toeppen Max, ''Historia Mazur'', przeł. Małgorzata Szymańska-Jasińska, oprac. i wstępem poprzedził Grzegorz Jasiński, Olsztyn 1995. | ||
− | #[http://www.braciapolscy.com/|Bracia polscy] [data dostępu: 15.10.2014.] | + | #[http://www.braciapolscy.com/| Bracia polscy] [data dostępu: 15.10.2014.] |
Wersja z 21:56, 19 paź 2014
Arianie (bracia polscy, antytrynitarze, socynianie, chrystianie) - reformacyjny ruch religijny, który wyodrębnił się z polskiego kościoła Ewangelicko-Refromowanego w latach 1562-1565.
W 1658 roku uchwałą polskiego sejmu arianie zostali oskarżeni o popieranie Szwedów. Zostali zmuszeni do przyjęcia katolicyzm lub lub opuszczenia Polski. Wygnani bracia polscy trafili do Holandii, Siedmiogrodu, na Śląsk, do północnych Niemiec i Prus Książęcych. Właśnie na terenie Prus udało się najdłużej przetrwać przedstawicielom wspólnoty. Do ich zaniku doszło ostatecznie w 1803 roku. Przeważająca większość braci polskich przechodziła na inne wyznania protestanckie.
Osadnictwo braci polskich popierał elektor Fryderyk WIlhelm, pragnący za ich pomocą zniwelować problem wyludnienia terenów spustoszonych przez najazdy polskie z udziałem Tatarów. Chodziło głównie o obszar obecnych powiatów: gołdapskiego, piskiego, oleckiego, ełckiego, węgorzewskiego, giżyckiego oraz częściowo powiatu kętrzyńskiego i mrągowskiego. Osiedlali się w małych, zwartych grupach przede wszystkim na wsi. Większe miejskie wspólnoty braci polskich istniały w Piszu i Królewiec.
Wielu arian podjęło studia na uniwersytecie w Królewcu, Berlinie. Należeli do pionierów w zakresie uprawy ziemniaków. Zainicjowali również wiele projektów gospodarczych. Słynęli ze znakomitej znajomości geodezji i kartografii. Upowszechnili również zastosowanie wiatraków typu holenderskiego. Na terenie Prus dzierżawili lub byli właścicielami majątków ziemskich. Wielu arian posiadało świetne wyróżniające ich wykształcenie, co w dużej mierze zawdzięczali systemowi edukacji domowej. Szkoły domowe, bazujące na podstawach nauczania elementarnego. Do szkołoy uczęszczały wszystkie dzieci.
Opieką otoczył ich sam namiestnik Bogusław Radziwiłł.
W Kotle koło Pisza (1665, 1668) i w Starej Rudówce (1678, 1684), w obecnej gminie Ryn odbywały się synody ariańskie. Niestety, już w 1665 roku sejm Prus Książęcych podjął decyzję o wypędzeniu arian. Do głosu doszły obawy związane ze specyfiką wyznania. Do głosu doszło również niezadowolenie wynikające ze stosunku władz wobec braci polskich oraz szybki wzrost ich wpływów, w tym gospodarczych. Ostatecznie rok później elektor zdecydował się jedynie na wydanie zakazu głoszenia arianizmu. Nakazł także przeprowadzenie spisu braci polskich na terenie Prus. W 672 roku doszło do kolejnych ograniczeń, wymuszonych przez postawę stanów pruskich.31 grudnia 1669 zmarł Bogumił Radziwiłł. Oznaczało to utratę protektora, który był w stanie bronić arian przed szykanami. W kolejnych latach wzrastał nacisk na ograniczenie do minimum wszelkich akcentów wyznania ariańskiego w Prusach.
Do czasów obecnych Kosinowie zachowało się wzniesienie zwane Ariańską Górą, na którym bracia polscy chowali swoich zmarłych. To największy, zachowany cmentarz braci polskich.
Wybrani przedstawiciele arianizmu w Prusach
- Benedykt Wiszowaty - pisarz i działacz
- Samuel Przypkowski - pisarz i filozof
- Krzysztof Crell Spinowski - ariański przywódca
- Samuel Crell Spinowski - teolog i filozof
- Zbigniew Morsztyn - poeta, tłumacz, działacz
- Jan Mączyńki -leksykograf
- Józef Naronowicz-Naroński - matematyk, geodeta i kartograf
- Samuel Suchodolec - inzynier wojskowy, architekt, geodeta, kartograf
- Jan Władysław Suchodolec - geodeta, kartograf, budowniczy
Wybrane miejscowości, w których osiedlili się bracia polscy
- Pisz
- Zawady
- Włosty
- Turowo
- Stare Guty
- Rakowo
- Pogorzel Wielka
- Pogorzel Mała
- Kosinowo
- Pietrzyki
- Królowa Wola
- Krzywińskie
- Talusy
- Krupin
- Góra
- Stara Rudówka
- Mikosze
- Ogródek
- Pogorzele
Bibliografia
- Achremczyk Stanisław, Historia Warmii i Mazur, t. I-II, Olsztyn 2010-2011.
- Chmaj Ludwik, Bracia polscy: ludzie, idee, wpływy, Warszawa 1957.
- Gołaszewski Zenon, Bracia polscy, Toruń 2005.
- Kawecki Jan, Roman Bolesław, Ełk. Z dziejów miasta i powiatu, Olsztyn 1970.
- Kossert Andreas, Mazury. Zapomniane Południe dawnych Prus Wschodnich, przeł. Barbara Ostrowska, Warszawa 2004.
- Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
- Oracki Tadeusz, Słownik biograficzny Warmii, Prus Książęcych i ziemi malborskiej. Od połowy XV do końca XVIII wieku, t.I, Olsztyn 1984.
- Pawlicki Ryszard W., Ziemia piska jako region turystyczny do 1945, Znad Pisy, 1995, nr 1,ss. 9-25.
- Pisz. Z dziejów miasta i powiatu, red. Wanda Korycka, Olsztyn 1970.
- Studia nad arianizmem, red. Ludwik Chmaj, Warszawa 1959.
- Szczucki Lech, Nonkonformiści religijni XVI i XVII wieku, Warszawa 1993.
- Toeppen Max, Historia Mazur, przeł. Małgorzata Szymańska-Jasińska, oprac. i wstępem poprzedził Grzegorz Jasiński, Olsztyn 1995.
- Bracia polscy [data dostępu: 15.10.2014.]