Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 79: | Linia 79: | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [28.04.2014] | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [28.04.2014] | ||
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: | + | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Dokumenty strategiczne]][[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne]]<br /> |
Wersja z 11:21, 4 lip 2014
Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 30 gmin miejskich i gmin miejsko-wiejskich na terenie których funkcjonuje miasto liczące powyżej 5000 mieszkańców.
Spis treści
Wprowadzenie
Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI), które zostały zidentyfikowane podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
W trakcie delimitacji obszaru przejęto, że w jego skład wchodzić będą gminy miejskie oraz wszystkie gminy miejsko-wiejskie, na obszarze których znajduje się miasto liczące powyżej 5000 mieszkańców.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji zaliczono 30 gmin (rys. 1), tj.:
- gmina miejsko-wiejska Barczewo,
- gmina miejska Bartoszyce,
- gmina miejsko-wiejska Biskupiec,
- gmina miejska Braniewo,
- gmina miejsko-wiejska Dobre Miasto,
- gmina miejska Działdowo,
- gmina miejska Elbląg,
- gmina miejska Ełk,
- gmina miejska Giżycko,
- gmina miejsko-wiejska Gołdap,
- gmina miejska Iława,
- gmina miejska Kętrzyn,
- gmina miejsko-wiejska Lidzbark,
- gmina miejska Lidzbark Warmiński,
- gmina miejska Lubawa,
- gmina miejsko-wiejska Morąg,
- gmina miejska Mrągowo,
- gmina miejsko-wiejska Nidzica,
- gmina miejska Nowe Miasto Lubawskie,
- gmina miejsko-wiejska Olecko,
- gmina miejska Olsztyn,
- gmina miejsko-wiejska Olsztynek,
- gmina miejsko-wiejska Orneta,
- gmina miejsko-wiejska Orzysz,
- gmina miejska Ostróda,
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk,
- gmina miejsko-wiejska Pisz,
- gmina miejsko-wiejska Susz,
- gmina miejska Szczytno,
- gmina miejsko-wiejska Węgorzewo.
Rys. 1. OSI Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
OSI Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji skupia ok. 62% mieszkańców województwa, ponad 70% nowo zarejestrowanych podmiotów gospodarczych i ponad 80% pracujących. Z drugiej strony, teren analizowanych gmin zamieszkuje ok. 55% wszystkich bezrobotnych zarejestrowanych w regionie.
Do atutów OSI Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji zaliczyć można:
- relatywnie wysokie dochody własne i wskaźnik zamożności,
- miejsca pracy i relatywnie niskie bezrobocie,
- wysoki udział pracujących w usługach rynkowych,
- wysoki odsetek ludności z wyższym wykształceniem,
- nasycenie podmiotami prywatnymi oraz relatywnie wysoką przedsiębiorczość,
- ogólnie wysokie nasycenie organizacjami społecznymi,
- liczne obiekty zabytkowe,
- skuteczność w pozyskiwaniu środków z UE,
- wysoką jakość stron www skierowanych do turystów i przedsiębiorców.
Wśród słabości OSI Obszary wymagające restrukturyzacji i rewitalizacji wskazać należy:
- spadek liczby ludności (w zdecydowanej większości miast, głównie na skutek migracji),
- spadek liczby miejsc pracy (w znacznej części ośrodków),
- zahamowanie procesów rozwoju budownictwa mieszkaniowego (w dużej części miast),
- małą atrakcyjność inwestycyjną dużej części miast (w ujęciu krajowym),
- brak lub mała liczbę miejsc noclegowych w niektórych gminach,
- bardzo zróżnicowaną aktywność społeczną (imprezy, frekwencja wyborcza).
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa [28.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [28.04.2014]