Jan Schmidt: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Bibliografia) |
|||
Linia 10: | Linia 10: | ||
|imię przy narodzeniu = | |imię przy narodzeniu = | ||
|data śmierci = 18 maja 1759 r. | |data śmierci = 18 maja 1759 r. | ||
− | |miejsce śmierci = | + | |miejsce śmierci = Reszel |
|przyczyna śmierci = | |przyczyna śmierci = | ||
|miejsce spoczynku = | |miejsce spoczynku = | ||
Linia 20: | Linia 20: | ||
|wikicytaty = | |wikicytaty = | ||
|www = | |www = | ||
− | }} | + | }} |
− | + | ''' Jan Chrystian Schmidt ''' (ur. ok. 1701 r., zm. 18 maja 1759 r. [[Reszel|Reszlu]]) – rzeźbiarz, rajca miejski. | |
− | ''' Jan Chrystian Schmidt ''' (ur. ok. 1701 r. | + | <br/><br/> |
+ | ==Życiorys== | ||
+ | Nie jest znane dokładne miejsce urodzenia rzeźbiarza. Źródła wskazują na kilka miejsc, z jakich mógł pochodzić. Są to: Saksonia, [[Reszel]], [[Królewiec]] lub Warszawa. Wiadomo, że był synem Jana Schmidta (ur. 1656), również rzeźbiarza i stolarza, a także prawdopodobnie wnukiem (lub krewnym) Jana Schmidta (1629-1701) też zajmującego się tym rzemiosłem. Data urodzin została oszacowana na podstawie długości życia artysty odnotowanej w aktach zgonów kościoła parafialnego w Reszlu. | ||
− | + | Przypuszczalnie Jan Chrystian był konwertytą, który ok. 1723 r. porzucił wyznanie kalwińskie i przeszedł na katolicyzm. 6 (9?) listopada 1724 r. ożenił się z Elżbietą Peucker (córką rzeźbiarza [[Krzysztof Peucker|Krzysztofa Peuckera]]). Ze związku urodziło się jedenaścioro dzieci: Jan Krzysztof, Andrzej, Jan Szymon, Bernard, Józef, [[Chrystian Bernard Schmidt|Chrystian Bernard]], Antoni Wawrzyniec, [[Franciszek Schmidt|Franciszek Ksawery]], Filip, jedyna córka Elżbieta oraz Ludwik. Jan Chrystian owdowiał 15 czerwca 1753 r. Ożenił się ponownie z Katarzyną (nieznaną z nazwiska). Ślub najprawdopodobniej odbył się w jej rodzinnej miejscowości, poza Reszlem. Zmarł w wieku 58 lat. | |
− | |||
===Szkoła i wykształcenie=== | ===Szkoła i wykształcenie=== | ||
− | + | Brak bliższych informacji o jego wykształceniu. Większość źródeł podaje, że praktykował u [[Krzysztof Peucker|Krzysztofa Peuckera]], późniejszego teścia, w jego warsztacie w Reszlu. Przypuszcza się jednak, że wcześniej pobierał nauki w Warszawie lub nawet Dreźnie, zaś do Reszla i warsztatu Peuckera trafił nie jako czeladnik, ale ukształtowany młody artysta poszukujący zatrudnienia. W 1732 r. był już majstrem i realizował samodzielnie zlecenia. | |
− | === | + | ===Działalność=== |
Do wczesnych prac Jana Chrystiana należą wykonane w 1734 r. wraz z [[Jan Frey|Janem Freyem]] z Braniewa [[lkwim:Kapliczki różańcowe przy drodze z Reszla do Świętej Lipki|kapliczki różańcowe z piaskowca]] przy drodze z Reszla do [[Święta Lipka|Świętej Lipki]]. | Do wczesnych prac Jana Chrystiana należą wykonane w 1734 r. wraz z [[Jan Frey|Janem Freyem]] z Braniewa [[lkwim:Kapliczki różańcowe przy drodze z Reszla do Świętej Lipki|kapliczki różańcowe z piaskowca]] przy drodze z Reszla do [[Święta Lipka|Świętej Lipki]]. | ||
+ | |||
Znanych jest obecnie dziesięć prac Jana Chrystiana Schmidta potwierdzonych źródłowo, z których nie wszystkie zachowały się do dzisiaj: | Znanych jest obecnie dziesięć prac Jana Chrystiana Schmidta potwierdzonych źródłowo, z których nie wszystkie zachowały się do dzisiaj: | ||
*[[lkwim:Rzeźba Matki Bożej Niepokalanej w Bazylice w Świętej Lipce |Immaculata w Świętej Lipce]] (1732) – kamienna figura Marii Niepokalanie Poczętej; | *[[lkwim:Rzeźba Matki Bożej Niepokalanej w Bazylice w Świętej Lipce |Immaculata w Świętej Lipce]] (1732) – kamienna figura Marii Niepokalanie Poczętej; | ||
Linia 62: | Linia 64: | ||
Stylistykę dzieł Jana Christiana wyróżnia przede wszystkim upozowanie tworzonych postaci, równowaga w kompozycji pracy, a także barokowe, mistrzowsko wykonywane bogactwo draperii. | Stylistykę dzieł Jana Christiana wyróżnia przede wszystkim upozowanie tworzonych postaci, równowaga w kompozycji pracy, a także barokowe, mistrzowsko wykonywane bogactwo draperii. | ||
− | ===Działalność społeczna | + | ===Działalność społeczna=== |
− | Nie później niż w 1724 r. został członkiem miejskiej ławy w Reszlu. W dokumentach | + | Nie później niż w 1724 r. został członkiem miejskiej ławy w Reszlu. W dokumentach poza mianem rzeźbiarza i stolarza określany był jako: ''civil'', czyli obywatel, ''Famatus Dominus'', ''consul'', czyli rajca. W połowie lat 30. XVIII wieku został członkiem rady miejskiej. W latach 1738-1748 był prowizorem kościoła parafialnego. Zapewne sprawował też inne urzędy miejskie. |
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
Linia 69: | Linia 71: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
− | + | Przeracki Jerzy, ''Artyści działający na Warmii w XVIII wieku (Krzysztof Peucker, Jan Chrystian Schmidt, Chrystian Bernard Schmidt, Krzysztof Sand, Jan Witt, Jan Ignacy Witt, Jan Antoni Frey, Piotr Andrzej Kolberg i Józef Joachim Korzeniewski)'', „Komunikaty Mazursko-Warmińskie”, 2011, nr 3, s. 441-499. | |
− | + | Smoliński Mariusz, ''Rzeźbiarz Jan Chrystian Schmidt. Rola Warmii jako prowincji artystycznej w XVIII wieku'', Olsztyn 2006, OBN, [passim]. | |
− | + | Wagner Arkadiusz, ''Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii'', Olsztyn 2007, OBN, s. 50-60. | |
− | + | Wagner Arkadiusz, ''Problemy atrybucyjne późnobarokowej rzeźby warmińskiej : J. Chr. Schmidt, J. Frey i K. Perwanger a barokizacja kościoła p.w. św. Jana Chrzciciela w Ornecie'', "Komunikaty Mazursko-Warmińskie" 2001, nr 1, s. 17-32. | |
− | + | Baranowski Andrzej Józef, ''Barok wileński na artystycznej mapie Europy Środkowej'', "Biuletyn Historii Sztuki" 2011, nr 3/4, s. 281-340. | |
Wersja z 20:46, 26 sty 2015
Jan Chrystian Schmidt | |
| |
Data i miejsce urodzenia | ok. 1701 r. nieznane |
Data i miejsce śmierci | 18 maja 1759 r. Reszel |
Jan Chrystian Schmidt (ur. ok. 1701 r., zm. 18 maja 1759 r. Reszlu) – rzeźbiarz, rajca miejski.
Spis treści
Życiorys
Nie jest znane dokładne miejsce urodzenia rzeźbiarza. Źródła wskazują na kilka miejsc, z jakich mógł pochodzić. Są to: Saksonia, Reszel, Królewiec lub Warszawa. Wiadomo, że był synem Jana Schmidta (ur. 1656), również rzeźbiarza i stolarza, a także prawdopodobnie wnukiem (lub krewnym) Jana Schmidta (1629-1701) też zajmującego się tym rzemiosłem. Data urodzin została oszacowana na podstawie długości życia artysty odnotowanej w aktach zgonów kościoła parafialnego w Reszlu.
Przypuszczalnie Jan Chrystian był konwertytą, który ok. 1723 r. porzucił wyznanie kalwińskie i przeszedł na katolicyzm. 6 (9?) listopada 1724 r. ożenił się z Elżbietą Peucker (córką rzeźbiarza Krzysztofa Peuckera). Ze związku urodziło się jedenaścioro dzieci: Jan Krzysztof, Andrzej, Jan Szymon, Bernard, Józef, Chrystian Bernard, Antoni Wawrzyniec, Franciszek Ksawery, Filip, jedyna córka Elżbieta oraz Ludwik. Jan Chrystian owdowiał 15 czerwca 1753 r. Ożenił się ponownie z Katarzyną (nieznaną z nazwiska). Ślub najprawdopodobniej odbył się w jej rodzinnej miejscowości, poza Reszlem. Zmarł w wieku 58 lat.
Szkoła i wykształcenie
Brak bliższych informacji o jego wykształceniu. Większość źródeł podaje, że praktykował u Krzysztofa Peuckera, późniejszego teścia, w jego warsztacie w Reszlu. Przypuszcza się jednak, że wcześniej pobierał nauki w Warszawie lub nawet Dreźnie, zaś do Reszla i warsztatu Peuckera trafił nie jako czeladnik, ale ukształtowany młody artysta poszukujący zatrudnienia. W 1732 r. był już majstrem i realizował samodzielnie zlecenia.
Działalność
Do wczesnych prac Jana Chrystiana należą wykonane w 1734 r. wraz z Janem Freyem z Braniewa kapliczki różańcowe z piaskowca przy drodze z Reszla do Świętej Lipki.
Znanych jest obecnie dziesięć prac Jana Chrystiana Schmidta potwierdzonych źródłowo, z których nie wszystkie zachowały się do dzisiaj:
- Immaculata w Świętej Lipce (1732) – kamienna figura Marii Niepokalanie Poczętej;
- Ołtarz główny w kościele bernardynów w Barczewie (1734-1736) – ufundowany przez małżeństwo z Braniewa (Jana Citt i jego żony);
- Ołtarz główny w kościele jezuitów w Grodnie (1736-1737) – w ramach kontraktu z rektorem kolegium w Grodnie – Antonim Chądzyńskim;
- dwa ołtarze z kościoła w Kadynach: św. Antoniego i św. Franciszka (1736-1738);
- cztery ołtarze boczne w kościele bernardynów w Barczewie (1745);
- ołtarz Matki Boskiej Bolesnej w kościele parafialnym w Reszlu (lata 50-te XVIII w.)
Najpewniej spod dłuta Jana Chrystiana Schmidta wyszły ponadto:
- figura Marii na lipie w Świętej Lipce (ok. 1727);
- krucyfiks ze Świętej Lipki (1727);
- ołtarz główny z kościoła w Jezioranach (1734);
- ołtarz główny w kościele w Ramsowie (1740);
- ołtarz św. Franciszka w kościele bernardynów w Barczewie (ok. 1736);
- ołtarz św. Walentego w kościele pw. Świętego Krzyża w Braniewie (ok. 1740);
- ołtarz główny i ołtarze boczne w kościele Świętego Krzyża w Braniewie (lata 30-te XVIII w.);
- ołtarz Świętego Krzyża w kościele św. Katarzyny w Braniewie (lata 30-te XVIII w.);
- ołtarz główny w Ornecie (między 1739-1744);
- ambona w Ornecie (1740-1744);
- ołtarz główny w kościele w Ramsowie (1740);
- ołtarz główny w kościele w Osetniku (1742);
- figury na ołtarzu głównym w kościele w Henrykowie (lata 30-te XVIII w.);
- figury św. Jana Chrzciciela i św. Józefa w kościele w Reszlu (ok. 1740);
- figury Marii i anioła na prospekcie organowym w kościele w Chwalęcinie (I poł. XVIII w.);
- fragmenty dekoracji ambony w kościele w Chruścielu (lata 30-te XVIII w.)
i inne rzeźby w kościołach na terenie Warmii, m.in. Braniewie, Reszlu, Ornecie, Olsztynie.
W 1759 r. warsztat po nim przejął syn Chrystian Bernard. Stylistykę dzieł Jana Christiana wyróżnia przede wszystkim upozowanie tworzonych postaci, równowaga w kompozycji pracy, a także barokowe, mistrzowsko wykonywane bogactwo draperii.
Działalność społeczna
Nie później niż w 1724 r. został członkiem miejskiej ławy w Reszlu. W dokumentach poza mianem rzeźbiarza i stolarza określany był jako: civil, czyli obywatel, Famatus Dominus, consul, czyli rajca. W połowie lat 30. XVIII wieku został członkiem rady miejskiej. W latach 1738-1748 był prowizorem kościoła parafialnego. Zapewne sprawował też inne urzędy miejskie.
Ciekawostki
Jan Chrystian wielokrotnie podawał do chrztu dzieci pochodzące z ważnych rodów reszelskich, z rodzin burmistrzów, radnych i ławników. Świadczy to o silnych powiązaniach artysty ze środowiskiem osób wpływowych w mieście, co wpłynęło znacząco na rozwój jego kariery artystycznej.
Bibliografia
Przeracki Jerzy, Artyści działający na Warmii w XVIII wieku (Krzysztof Peucker, Jan Chrystian Schmidt, Chrystian Bernard Schmidt, Krzysztof Sand, Jan Witt, Jan Ignacy Witt, Jan Antoni Frey, Piotr Andrzej Kolberg i Józef Joachim Korzeniewski), „Komunikaty Mazursko-Warmińskie”, 2011, nr 3, s. 441-499. Smoliński Mariusz, Rzeźbiarz Jan Chrystian Schmidt. Rola Warmii jako prowincji artystycznej w XVIII wieku, Olsztyn 2006, OBN, [passim]. Wagner Arkadiusz, Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, Olsztyn 2007, OBN, s. 50-60. Wagner Arkadiusz, Problemy atrybucyjne późnobarokowej rzeźby warmińskiej : J. Chr. Schmidt, J. Frey i K. Perwanger a barokizacja kościoła p.w. św. Jana Chrzciciela w Ornecie, "Komunikaty Mazursko-Warmińskie" 2001, nr 1, s. 17-32. Baranowski Andrzej Józef, Barok wileński na artystycznej mapie Europy Środkowej, "Biuletyn Historii Sztuki" 2011, nr 3/4, s. 281-340.