Kamienie milowe: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 32: | Linia 32: | ||
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
==Charakterystyka== | ==Charakterystyka== | ||
− | W pobliżu warmińsko-mazurskich dróg można natrafić na kilka rodzajów kamieni tworzących historyczną infrastrukturę komunikacyjną, wśród nich znajdują się także kamienie milowe. W państwie pruskim rozpoczęto ich ustawianie w 1722 r. W Prusach Wschodnich przy podziale milowym punktem wyjścia był główny węzeł komunikacyjny i stolica prowincji | + | W pobliżu warmińsko-mazurskich dróg można natrafić na kilka rodzajów kamieni tworzących historyczną infrastrukturę komunikacyjną, wśród nich znajdują się także kamienie milowe. W państwie pruskim rozpoczęto ich ustawianie w 1722 r. W Prusach Wschodnich przy podziale milowym punktem wyjścia był główny węzeł komunikacyjny i stolica prowincji – [[Królewiec]]. |
W większości ówczesne kamienie milowe były wykonywane z piaskowca w formie obelisku lub sześcianu; później ich formy zostały określone urzędowo. Powszechnym materiałem, z którego wyrabiano kamienie, stał się granit. W rozporządzeniu z 1835 r. określono parametry kamieni milowych, które ustawiano w miejscach, w których dotąd nie było żadnych oznaczeń odległościowych. | W większości ówczesne kamienie milowe były wykonywane z piaskowca w formie obelisku lub sześcianu; później ich formy zostały określone urzędowo. Powszechnym materiałem, z którego wyrabiano kamienie, stał się granit. W rozporządzeniu z 1835 r. określono parametry kamieni milowych, które ustawiano w miejscach, w których dotąd nie było żadnych oznaczeń odległościowych. | ||
− | W momencie wprowadzenia w Niemczech systemu metrycznego w latach | + | W momencie wprowadzenia w Niemczech systemu metrycznego w latach 1872–1873 oznaczenia kamieni milowych przestały automatycznie spełniać swoją rolę i tym samym kamienie utraciły swe znaczenie. Nieliczne z kamieni zostały oznaczone w nowy sposób lub przestawione. Te zachowane do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego to głównie cylindryczne kamienie milowe pochodzą z XIX w. Znajdują się one obecnie m.in. w [[Lutry|Lutrach]] w [[Kolno (gmina wiejska) gminie Kolno]] czy [[Kętrzyn|Kętrzynie]] przy ul. Sikorskiego. W Kętrzynie ponadto, w pobliżu [[lkwim: Zamek w Kętrzynie|miejscowego zamku]], przechowywane są odzyskane po kradzieży kamenie milowe znajdujące się pierwotnie przy drodze [[Święta Lipka]] – [[Reszel]]. |
− | ==Zobacz | + | ==Zobacz też== |
− | http://www.nid.pl/upload/iblock/f51/f516e0576dc223fb204e1ad4dab09eaa.pdf | + | [http://www.nid.pl/upload/iblock/f51/f516e0576dc223fb204e1ad4dab09eaa.pdf Narodowy Instytut Dziedzictwa] [08.02.2015]<br/> |
+ | Adam Płoski, [http://sadybamazury.wordpress.com/2014/09/11/zapomniane-zabytki-przy-drodze-adam-ploski/ ''Zapomniane zabytki przy drodze'', sadybamazury.wordpress.com] [08.02.2015]<br/> | ||
+ | == Bibliografia == | ||
+ | A. Płoski, ''Zapomniane zabytki przy drodze'', [w:] ''Aleje przydrożne. Historia, znaczenie, zagrożenie, ochrona'', Kadzidłowo-Olsztyn 2009, s. 140-153.<br/> | ||
− | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Powiat olsztyński]] [[1701-1800]] [[1801-1918]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: |
Wersja z 13:37, 8 lut 2015
Lutry | |
| |
Kamień milowy we wsi Lutry gm. Kolno
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | olsztyński |
Gmina | Jeziorany |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Kamienie milowe – zabytki techniki związane z drogownictwem, zapisały się także w historii poczty regionu Warmii i Mazur. Tradycja ich umieszczania w pobliżu dróg sięga starożytnego Rzymu.
Charakterystyka
W pobliżu warmińsko-mazurskich dróg można natrafić na kilka rodzajów kamieni tworzących historyczną infrastrukturę komunikacyjną, wśród nich znajdują się także kamienie milowe. W państwie pruskim rozpoczęto ich ustawianie w 1722 r. W Prusach Wschodnich przy podziale milowym punktem wyjścia był główny węzeł komunikacyjny i stolica prowincji – Królewiec.
W większości ówczesne kamienie milowe były wykonywane z piaskowca w formie obelisku lub sześcianu; później ich formy zostały określone urzędowo. Powszechnym materiałem, z którego wyrabiano kamienie, stał się granit. W rozporządzeniu z 1835 r. określono parametry kamieni milowych, które ustawiano w miejscach, w których dotąd nie było żadnych oznaczeń odległościowych.
W momencie wprowadzenia w Niemczech systemu metrycznego w latach 1872–1873 oznaczenia kamieni milowych przestały automatycznie spełniać swoją rolę i tym samym kamienie utraciły swe znaczenie. Nieliczne z kamieni zostały oznaczone w nowy sposób lub przestawione. Te zachowane do dziś na terenie województwa warmińsko-mazurskiego to głównie cylindryczne kamienie milowe pochodzą z XIX w. Znajdują się one obecnie m.in. w Lutrach w Kolno (gmina wiejska) gminie Kolno czy Kętrzynie przy ul. Sikorskiego. W Kętrzynie ponadto, w pobliżu miejscowego zamku, przechowywane są odzyskane po kradzieży kamenie milowe znajdujące się pierwotnie przy drodze Święta Lipka – Reszel.
Zobacz też
Narodowy Instytut Dziedzictwa [08.02.2015]
Adam Płoski, Zapomniane zabytki przy drodze, sadybamazury.wordpress.com [08.02.2015]
Bibliografia
A. Płoski, Zapomniane zabytki przy drodze, [w:] Aleje przydrożne. Historia, znaczenie, zagrożenie, ochrona, Kadzidłowo-Olsztyn 2009, s. 140-153.
1701-1800 1801-1918