Popielec: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Zwyczaje na Warmii i Mazurach) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{EWiM Obyczaje infobox | {{EWiM Obyczaje infobox | ||
|Nazwa = Popielec | |Nazwa = Popielec | ||
− | |zdjecie = | + | |zdjecie = |
− | |opis zdjecia = | + | |opis zdjecia = |
|dzien = pierwszy dzień Wielkiego Postu | |dzien = pierwszy dzień Wielkiego Postu | ||
|typ swieta = chrześcijańskie | |typ swieta = chrześcijańskie | ||
Linia 8: | Linia 8: | ||
|znaczenie = | |znaczenie = | ||
|symbole = popiół | |symbole = popiół | ||
− | |inne nazwy = środa popielcowa, sucha środa, | + | |inne nazwy = środa popielcowa, sucha środa, popielnik |
|commons = | |commons = | ||
|wikipodroze = | |wikipodroze = |
Wersja z 15:48, 13 lis 2014
Popielec | |
| |
Dzień | pierwszy dzień Wielkiego Postu |
Typ święta | chrześcijańskie |
Zwyczaje | posypywanie głów popiołem |
Symbole | popiół |
Inne nazwy | środa popielcowa, sucha środa, popielnik |
Popielec – pierwszy dzień Wielkiego Postu, początek 46-dniowego okresu pokuty poprzedzającego Wielkanoc. Na Warmii zwany suchą środą, a na Mazurach popielnikiem.
Zwyczaje na Warmii i Mazurach
Popielec był powszechnie w tradycji ludowej traktowany jako pierwszy dzień Wielkiego Postu. W tym dniu przygotowywano również najbliższe otoczenie na czas pokuty i wyczekiwania na święto Zmartwychwstania. Po powrocie z kościoła przystępowano do szorowania patelni i garnków popiołem. Kobiety czyściły naczynia, aby usunąć wszelkie ślady tłuszczu i mięsa. Był to znak, że oto zaczyna się post.
Mięso nie było spożywane nawet w niedzielę. Na śniadanie na stole pojawiała się kapusta z grochem, muza, olej z siemienia lnianego i razowiec. Powszechnie spożywano śledzie. Okres ten cechował się również wzrostem zainteresowania osobami potrzebującymi. Biedni i chorzy otrzymywali masło, jajka, ryby i biały chleb. W kościele rozwieszano natomiast fioletową płachtę pokutną zwaną też głodową, która oddzielała ołtarz od wiernych. Zwyczaj ten wywodzi się z 1733 roku i był kultywowany do końca XIX stulecia. Na płachcie kobiety i młode dziewczyny haftowały sceny Męki Pańskiej i symbole męczeństwa: młot gwoździe, koronę cierniową, włócznie. Płachta był zdejmowana dopiero w Wielki Piątek.
Symbole
- popiół
- zupa muza
- śledzie
Bibliografia
Chłosta Jan, Doroczne zwyczaje i obrzędy na Warmii, Olsztyn 2009.
Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.