Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo
Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo została uruchomiono w dniu 1 lipca 1907r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej.
Kętrzyn | |
| |
Dworzec w Kętrzynie
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | kętrzyński |
Gmina | Kętrzyn |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Spis treści
Kętrzyn i Węgorzewo
Dworzec w Kętrzynie został wzniesiony w 1867r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego Królewiec – Bartoszyce - Korsze – Ełk. W 1898r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z Mrągowem, Rynem i Srokowem. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Ketrzyn-Węgorzewo uruchomiono w 1907r.
Znaczenie linii wzrosło w latach 1911 – 1914, gdy rozpoczęto budowę Kanału Mazurskiego. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na Węgorapie. W latach 1917 - 1918 prowadzono rozbudowę trasy.
Losy po 1945 r.
Po drugiej wojnie światowej ptory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 - 76 na całej trasie wymieniono nawierzchnię układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.
Dworce i przystanki
Na trasie kolejowej Ketrzyn-Węgorzewo znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, Karolewie, Czernikach, Gierłoży, Parczu, Radziejach Węgorzewskich, Kamionku Wielkim, Przystani i Węgorzewie. W połowie lat 30 – tych XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu jeziora Mój, który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.
Bunkry w sąsiedztwie
Wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940 – 1941 kwatery głównej Hitlera w Gierłoży oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w Mamerkach i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.